Skip to main content
Beantwoord

VVDSL (BR) snelheid

• November 1, 2015
  • 31 reacties
  • 1757 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1
Hallo,

Ik heb een vraag betreffende de snelheid die VVDSL mij zou kunnen leveren.

Er zijn hartstikke mooie plaatjes op internet te vinden van snelheden die bij VDSL, VDSL2, ADSL2 & ADSL2+ aangeven wat je ongeveer kan verwachten op een bepaalde afstand.

Nu komt er bij mij (als het goed is) over 2 weken de daadwerkelijke activering van het VVDSL (BR) (Vectoring VDSL BuitenRing) en ik vroeg mij af wat voor snelheid ik dus kan verwachten.

Op internet zie ik dat ik bij mijn toekomstige 3KM afstand tot de straatkast/wijkkast/DSLAM bij VDSL2 ongeveer 7mbit binnen ga krijgen.

Is VVDSL VDSL2 of is het een nog andere techniek?

Pair bonding is naar mijn weten niet mogelijk op 3KM dus ik zal het zonder moeten doen.

Ik heb contact gehad met iemand van de chatservice en die zei dat ik maximaal 40mb/ps kan krijgen, volgens mij klopt dit van geen kant.

Kan iemand van KPN mij misschien een source geven vanwaar zij die informatie had? 

Als Vectoring (ruisreductie) die extra kilometers nog boost dan zou het inderdaad kunnen kloppen maar zonder bronnen waarop ik het kan baseren heb ik dus de hulp nodig van jullie.

Graag dus de informatie wat betreft VVDSL op ~3 kilometer

Met vriendelijke groet,

P.

Beste antwoord door Joran

Dit moet toch wel de tofste oplossing zijn die ik ooit heb gemarkeerd, maar het is gelukt om om te zetten naar een andere straatkast. Na een hoop overleg met het netwerkbeheer is de opdracht naar VolkerWessels gestuurd en is het vandaag uiteindelijk gelukt om de lijn over te zetten. Niet bepaald zonder slag of stoot, maar het resultaat mag er zijn. Nu ADSL op 15Mbit (17,5Mbit haalbaar), met de mogelijkheid voor VDSL (60Mbit) en misschien pairbonding (100Mbit). Dat wordt de volgende stap :)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

31 reacties

wjb
Wijsgeer
  • November 1, 2015
Heb je al op https://netco-fpi-info.fourstack.nl gekeken?

Daar zou betrouwbare informatie gegeven moeten worden.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 1, 2015
wjb schreef op 1 nov '15 om 21:04u

Nee die geeft een constante snelheid aan buiten de bebouwde kom, wordt dus niet berekend.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • November 1, 2015

Calavera33 schreef op 1 nov '15 om 21:58u

wjb schreef op 1 nov '15 om 21:04u

Nee die geeft een constante snelheid aan buiten de bebouwde kom, wordt dus niet berekend.

En is dat dezelfde snelheid als die nu bij ADSL staat?

Robin

wjb
Wijsgeer
  • November 1, 2015
Calavera33 schreef op 1 nov '15 om 21:58u
wjb schreef op 1 nov '15 om 21:04uHeb je al op https://netco-fpi-info.fourstack.nl gekeken?

Die site zou de snelheid moeten geven zoals die op het opgegeven adres haalbaar zou moeten zijn.

Dus rekening houdend met de afstand tot de centrale.

Wat zijn de snelheden die bij ADSL resp. VDSL weergegeven worden?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 1, 2015
RobinFlikkema schreef op 1 nov '15 om 22:00u
Calavera33 schreef op 1 nov '15 om 21:58uwjb schreef op 1 nov '15 om 21:04uHeb je al op https://netco-fpi-info.fourstack.nl gekeken?

En is dat dezelfde snelheid als die nu bij ADSL staat?

Robin

Jep, een huis dichter bij de centrale (verder terug op de lijn) heeft bijvoorbeeld 2mbit, terwijl een huis nog verder van de centrale (trager dus) 3mbit zou halen... in beide gevallen verandert de "nieuwe snelheid" ook mee, wordt dus niet berekend. Vandaar mijn vraag. Er zou toch zeker wel een grafiek in de omloop zijn waarop te zien is wat je ongeveer kan verwachten op meerdere kilometers.

EDIT: De desbetreffende adressen liggen op 1,2KM van de nieuwe straatkast (met fiber) dus die zullen altijd hoger dan de 3mbit moeten halen, vandaar mijn conclusie dat die niet berekend wordt.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • November 1, 2015
Als je op 3 km zit krijg je iets van 10-12 mbps zou ik zeggen. Snelheden liggen iets hoger vanwege de 0.5 mm2 - (soms zelfs 0.8 mm2 kabels) t.o.v. typische 0.4 mm2 kabels. Bij bonding bijna het dubbele, maar dat krijg je niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 2, 2015
jmv schreef op 1 nov '15 om 23:31u
Als je op 3 km zit krijg je iets van 10-12 mbps zou ik zeggen. Snelheden liggen iets hoger vanwege de 0.5 mm2 - (soms zelfs 0.8 mm2 kabels) t.o.v. typische 0.4 mm2 kabels. Bij bonding bijna het dubbele, maar dat krijg je niet.

Ik waardeer je input maar ik zou toch graag confirmatie van KPN willen :)

wjb
Wijsgeer
  • November 2, 2015
Als er op jouw adres VVDSL actief gaat worden, dan staat dat dus ook vermeld op die aangehaalde site.

Daar staat dan ook een snelheid bij vermeld. Dit is ook de snelheid die KPN medewerkers je zullen melden immers zij gebruiken dezelfde bron.

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • November 3, 2015
Dag Calavera, welkom op het forum!

Ik snap dat je hier vragen over hebt, de Fourstack site is niet bij alle upgrades even duidelijk. Als de straatkast op 3km afstand staat wordt de verbinding niet omgezet naar VDSL of VDSL Vectoring. We leveren dit tot een afstand van 1,5-2km. Op jouw adres blijft de snelheid daarom hetzelfde.Sorry voor het slechte nieuws! :(

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • November 3, 2015
En er kan geen ADSL(2)(+) apparatuur in een Buitenring?

Robin

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • November 3, 2015
Dat is een goede vraag. Ik heb zelf (evenals de helpdesk) geen mogelijkheid een ADSL-buitenring aan te vragen, alleen een VDSL verbinding binnen 2 kilometer afstand. De ruimte in een straatkast is beperkt, misschien is dat de oorzaak.  Ik ga hier navraag over doen en kom er op terug :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 3, 2015
Nu heb ik nog een vraag ;)

Hier wederom die afbeelding die ik eerder gepost had (ander account, wachtwoord vergeten)

https://

[Plaatje URL kopieren en die openen in nieuw tabblad om hem groot te krijgen] 

Mijn voorstel mocht de snelheid toch erg tegenvallen omdat we dus straks op 3KM zitten (welliswaar een hele verbetering maar toch nog redelijk ver van de nieuwe straatkast met VVDSL)

Parralel aan onze telefoonlijn die doorliep naar de camping Rechts in beeld is een aantal jaar geleden een glasvezelkabel naar de camping gegaan en het nieuwe villapark.

Volgens een dorpsgenoot moet er ergens bij de camping ook zo'n nieuwe kast staan als die nu bij ons in het dorp is gekomen.

Wij zijn afgetakt Staat bij Eventueel hier aftakken en lassen op een lijn die doorliep naar de camping, er loopt dus als het ware een lijn van de camping naar ons als je die vast zou lassen op een ongebruikte lijn die vanaf de camping terug lopen naar de stad.

Mijn voorstel is dan ook dat (mocht de snelheid tegenvallen) er wellicht uitgezocht kan worden of er inderdaad een mogelijkheid is om ons op de centrale die ergens rechts in beeld, vandaar de ?'s staat zodat we niet op de gehalveerde lengte zitten van 3KM ipv de 6KM nu, maar op nog maar 1,5KM. Dat zou (mocht de kast aldaar daar mogelijkheid toe hebben) alsnog Vectoring VDSL kunnen opleveren.

Mocht dat niet kunnen is het op ADSL2+ nog steeds een stuk sneller natuurlijk.

Korte samenvatting mocht het slecht uitgelegd zijn: Wij zijn afgetakt op een lijn naar de camping rechts in beeld.

Er zou daar (volgens een dorpsgenoot) een centrale zijn/straatkast.

Sinds wij afgetakt zijn van dezelfde lijn die doorliep naar de camping zou je ons aan kunnen sluiten op de lijn naar de camping IPV naar de nieuwe straatkast die binnenkort geactiveerd wordt.

Dat levert een afstand op van om en nabij de 1.5KM ipv 3KM.

Wellicht een optie, graag zou ik willen zien of dit uitgezocht kan worden.

Ja, het vergt opgraven van de kabel bij het kruispunt, maar zou ons en de buren een veel hogere snelheid op kunnen leveren.

Groet,

P. 

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • November 4, 2015
Grappig, ik had de link met je vorige account niet eens gelegd ;)

Het lijkt me verstandig dat we de upgrade eerst afwachten. De kans is nihil dat de verbinding afgetakt gaat worden. Ik snap natuurlijk zeer goed dat je graag een hogere snelheid wilt, het ligt nu erg laag. Ik wil alleen geen verwachtingen scheppen waarvan ik vrijwel zeker weet dat we er niet aan kunnen voldoen. Ik ga dit in ieder geval even navragen nadat de upgrade is geleverd!

De straatkast die wij gebruiken is overigens de middelste van de vraagtekens.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 4, 2015
Joran schreef op 4 nov '15 om 15:45u
Grappig, ik had de link met je vorige account niet eens gelegd Smiley Knipoog

Het lijkt me verstandig dat we de upgrade eerst afwachten. De kans is nihil dat de verbinding afgetakt gaat worden. Ik snap natuurlijk zeer goed dat je graag een hogere snelheid wilt, het ligt nu erg laag. Ik wil alleen geen verwachtingen scheppen waarvan ik vrijwel zeker weet dat we er niet aan kunnen voldoen. Ik ga dit in ieder geval even navragen nadat de upgrade is geleverd!

De straatkast die wij gebruiken is overigens de middelste van de vraagtekens.

Bedankt voor het reageren Joran,

Volgens mij heb ik een te rooskleurig beeld gehad van de upgrade hier in het dorp.

RobinFlikkema wijst u erop dat de kast misschien wel "adsl2+" ondersteunt, dat betekent dus dat ze dat in principe niet doen, of niet vanzelfsprekend dus.

Ik dacht omdat de kast nu geupgrade wordt dat hij dus als het ware de nieuwe nummercentrale wordt van het dorp, maar als ik het goed begrijp kom ik helemaal niet op die kast aangesloten, ik blijf gewoon op mijn lange kabel die naar de nummercentrale in de stad gaat, nietwaar?

Het verklaart wel waarom er bij ons geen brief is binnengekomen met de aankondiging dat de snelheid omhoog gaat, zoals dat wel bij een andere dorpeling het geval was.

Ik had dus hoop dat ik nu alsnog op een ADSL2+ verbinding kwam vanuit het dorp, maar dat is dus niet het geval, ik blijf op de stad aangesloten?

Groet,

P.

Hier nog even ter illustratie:

https://

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 6, 2015
Even vooruitlopend op jouw antwoord (je reageert na de upgrade pas zoals je al zei) is er wellicht nog de mogelijkheid om die beschadigde kabel zelf opnieuw te graven.

Ik heb eerder van jou begrepen dat die kabel niet weer gerepareerd kon worden (waarom kwam jij ook niet achter) maar wellicht zouden we in overleg met de eigenaar van het stuk land tussen ons en onze oude aansluiting (die een heel stuk korter is) opnieuw kunnen graven met eigen materieel.

Het is dan dus de vraag waar de kabel precies stuk is gegaan destijds, maar mocht dat midden in het weiland zijn en niet op het erf van de "overburen" dan zou dat in theorie gemakkelijk verholpen kunnen worden zonder dat KPN die in hoeft te graven voor ons.

Als ik het goed begrijp komen wij niet in aanmerking voor de upgrade die binnenkort komt, ik baal al jaren van het verschrikkelijk trage internet maar elke oplossing die tot nu toe eventueel voorbij kwam wordt eigenlijk direct al uit de lucht geschoten. Dat heeft niets met jullie te maken maar puur omdat KPN daar geen zin in heeft en jullie daar geen zeggenschap over hebben.

Mijn opties lijken mij dan ook als volgt;

• Oude kabel zelf opnieuw graven, KPN heeft eerder al aangegeven niet zelf de kabel te willen/kunnen repareren.
  • De huide kabel op de dichterbij gelegen centrale aansluiten door te lassen bij het kruispunt (kabels liggen er al) en eventueel als de kast ook geupgrade is op VVDSL aangesloten te worden of eventueel ADSL2+ wat de afstand 1/4e maakt van de huidige afstand.
  • Een Point to Point verbinding met de overburen, dat vergt dan wel een extra aansluiting op dat adres wat ook nog maar mogelijk moet zijn.
  • Satteliet, is geen optie door de hoge latency (ping)
  • 4G oplossing; op zich een prima optie maar met datalimieten danwel absurd hoge prijzen is dat niet mogelijk zonder eerst de staatsloterij te winnen.
  • Zelf glasvezel trekken naar het dorp als dat er binnen 30 jaar komt en dan hopen dat de providers ons niet afwijzen, dit is natuurlijk nooit een optie.
Mocht optie 1 van KPN mogen/kunnen dan zal het op korte termijn moeten want binnen een niet al te lange tijd wordt er een transport-gasbuis tussen ons en het dorp in gegraven waarbij het minste of geringste aantal trillingen een helikopter boven je hoofd veroorzaakt die met hoge prioriteit de veiligheid van de gasbuis gaat waarborgen.

Ik probeer mee te denken, ik snap dat ik een lastige klant ben die een rijke fantasie heeft, maar als het enigszins tijd bespaart die KPN erin moet steken om te onderzoeken of iets überhaupt mogelijk is dan draag ik daar graag in bij.

EDIT: Plaatje bovenin de pagina heb ik wederom bewerkt.

De kast die Joran bevestigd heeft dat ie staat op de middelste plaats heb ik even opgezocht en inderdaad staat er een straatkast.

Deze kast staat op Streetview nog in zijn oude staat, een niet-actieve straatkast.

Nu is er net als in het dorp een actieve DSLAM (toch?) overheen geplaatst, de glasvezel loopt naar binnen en ondersteunt naar alle waarschijnlijkheid VVDSL. 

Zoals ik al eerder zei zaten wij in feite op dezelfde stel draden als die naar deze kast toe gingen voordat hij overging op glasvezel, je zou dus ons kunnen lassen op de oude ongebruikte kabels en zo de afstand van ~6.4KM naar 1.5KM kunnen verkorten, en indien de kast VDSL ondersteunt ook nog die techniek kunnen gebruiken waardoor wij en de buren niet meer deze trage snelheid halen.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • November 7, 2015
Optie 5 wordt waarschijnlijk binnenkort ook een oplossing.

Robin

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 7, 2015
RobinFlikkema schreef op 7 nov '15 om 10:28u
Optie 5 wordt waarschijnlijk binnenkort ook een oplossing.

Robin 
Ik weet dat er tests mee waren in Loppersum (toch?) maar heb je ook een bron waaruit blijkt dat het op redelijk korte termijn wellicht ingezet gaat worden? Waarschijnlijk is het hier alsnog geen oplossing en of lopen we tegen een ander probleem aan want die pech heb ik gewoon ;)

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • November 9, 2015
Ik doel er meer op dat ik pas navraag ga doen bij het netwerkbeheer ná de upgrade, anders weet ik het antwoord al ;)

Wat betreft een ADSL-buitenring, hierover is het antwoord niet eenduidig. Ik heb deze vraag intern voorgelegd en krijg als antwoord dat een upgrade naar VDSL-buitenring óók voor ADSL voordelen biedt, maar dat het afhankelijk is van de toegepaste configuratie of hier gebruik van gemaakt kan worden. Dat is nogal vaag. Wat dat betreft is het even afwachten tot na de levering of er direct snelheidswinst is, of dat we hierop actie kunnen ondernemen.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • November 9, 2015
En hoe werkt dit dan, als ik vragen mag? Als ik op Wholesale kijk lijkt het er op dat ik ADSL2_POTS uit de buitenring mag bestellen

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 9, 2015
De upgrade lijkt te zijn doorgevoerd, ons adres staat nog steeds op ADSL2+ (en de buren ook) maar bij "distributiepunt(en)" staat nu Ofwier-AAA (de nieuwe straatkast neem ik aan) waar eerst alleen Sk-C (Sneek centrum) stond.

De adressen in het dorp die binnen die 2KM vallen hebben dan ook nu de VDSL2 optie met bijbehorende snelheid.

Mocht het al snelheidsverbeteringen met zich mee kunnen brengen dan heeft dat het niet bij ons gedaan, snelheid noch ping zijn er op vooruit gegaan.

Ik krijg zo de indruk dat KPN niet echt zin heeft in induviduele gevallen vooruit te helpen als het anders ook gewoon werkt, ook al proberen mensen zoals Joran het nog zo hard. 

Van de bovenstaande opties zou ik het liefst de optie betreffende het aansluiten op de dichterbij gelegen straatkast in vervulling zien gaan, mochten ze daar niet toe bereid zijn dan hoor ik het graag.

Groet,

P.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • November 10, 2015

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 10, 2015
Ik heb het gezien, nu is de vraag even of ik dan aan die 50 of 100gb kom of dat ik er overheen ga.

Bijkomend effect van een hogere snelheid is het hogere gebruik natuurlijk, ik kan nu in mijn eentje Youtube in 480p kijken maar als er iemand anders wikipedia aanklikt dan hapert Youtube alweer bij mij. Mocht die snelheid hoger liggen, laten we zeggen 8mb/ps dan kunnen er al twee filmpjes tegelijk worden bekeken, meer verbruik dus.

Ik zie dan denk ik toch liever vdsl aangesloten worden, het is eenmalig meer werk maar op de lange termijn levert het ons sneller internet op, we belasten niet het 4g en we betalen niet 3 abbonomenten (telefoon, 4g en digitenne) 1 vdsl aansluiting lost al die problemen op. Mocht 100gb meer zijn dan wij ooit zouden verbruiken dan liever dat natuurlijk.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • November 10, 2015
Helemaal mee eens. Toen ik mijn bericht (7-11) plaatste hier had ik gehoopt dat dit een "gift" was voor de mensen die een erg trage verbinding hebben, maar eigenlijk is het gewoon een extra mobiel abonnement.

(V)VDSL of glasvezel is natuurlijk de oplossing. Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat Joran kan/mag doen. Het lijkt er op dat je namelijk wel ADSL2_POTS uit een buitenring mag bestellen.

Robin

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 10, 2015
Dat is goed nieuws.
Maar dan nog zou ik liever op de dichterbij gelegen kast aangesloten worden, hogere snelheid betekent een duurder abbonement.

KPN trekt nu al een hoop geld uit onze beurs, maar daar kan je KPN niet echt op aankijken.

Ziggo wilde ons een paar jaar terug niet eens hebben, ze zeiden omdat ze onze "gegarandeerde" snelheid niet konden garanderen, maar feit is gewoon dat Ziggo de traagste klanten eruit werkt om dan in foldertjes te kunnen adverteren met een hogere gemiddeld snelheid. Flauw maar enigszins begrijpelijk.

Kpn levert op het moment voor onze afstand een prima snelheid 6km 2mbps is relatief veel. Ook digitenne werkt prima. Telefoon ook. Probleem is alleen dat je dus meerdere redelijk dure abbonementen moet nemen.

Als dat via 1 aansluiting kan dan zou dat toch redelijkwijs moeten kunnen. Zeker als het slechts een las betreft en een kabel erin duwen bij de straatkast.

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • November 10, 2015
: Helder. Ik heb een vraag uitgezet bij het netwerkbeheer en dit zo duidelijk mogelijk verwoord. Ik wacht op terugkoppeling.

: Ik weet niet hoe dat werkt, dat hoop ik snel uit te vinden ;)