Skip to main content

Welke providers blijven over voor internet, tv en vaste telefonie indien een volledige glasvesel aansluiten tot in het appartement niet mogelijk is omdat VVE en of buren niet willen meewerken “lees” weigeren medewerking te verlenen.

Kan men de VVE of buren “wettelijk” verplichten om wel toesteming/medewerking te verlenen voor aanleg van glasvesel tot in het appartement?

Opmerking: de “oude” kabel aansluitng blijft waarschijnlijk wel bestaan.

 

Welke providers blijven over voor internet, tv en vaste telefonie indien een volledige glasvesel aansluiten tot in het appartement niet mogelijk is omdat VVE en of buren niet willen meewerken “lees” weigeren medewerking te verlenen.

Alle providers die er nu ook op zitten.

Kan men de VVE of buren “wettelijk” verplichten om wel toesteming/medewerking te verlenen voor aanleg van glasvesel tot in het appartement?

Ja volgens mij kan dat. Maar als een VVE dat niet wil, dan word het lastig.


Alle providers die er nu ook op zitten is vlgs. mij … ?? via DSL en als ik naar een bestaande coax kabel aansluiting kijk, dan ken ik alleen Ziggo die een combi heeft van glasvesel en kabel maar deze heeft niet dezelfde snelheid als het KPN netwerk en is dan “waarschijnlijk” in verhouding dus ook duurder?


COAX is van Ziggo. Daarop us alleen Ziggo beschikbaar. 

Maar u heeft ook een telefoonaansluiting? Daar levert KPN over. En nog een hele reeks aan andere providers. Dat blijft gewoon zo als u geen glasvezelaansluiting krijgt.


Ja hebben we, echter wat ik tot zover begrepen heb:

Een DSL aansluiting blijft alleen als er geen alternatieven zijn!

Is bij ons niet van toepassing, we hebben er al 3 aanbieders aan de deur gehad, dus DSL wordt tzt. afgesloten in onze omgeving en daar valt vooralsnog niets aan te doen.

VVE weigert medewerking (hebt ik begrepen van de KPN winkel) voor aanleg glasvezel in de appartementen, dus worden we gedwongen om naar de enige overblijvende te gaan en dat is in ons geval dus Ziggo, betekend geen vrije keus meer en/of concurrentie voor Ziggo?

Daarom ben ik op zoek naar alternatieven en niet alleen afhankelijk te zijn van een "duurder” Ziggo contract vanaf januari 2026.   


Ja hebben we, echter wat ik tot zover begrepen heb:

Een DSL aansluiting blijft alleen als er geen alternatieven zijn!

Dat is niet waar. DSL blijft gewoon als er geen glasvezel van KPN beschikbaar is. Of er wel of geen Ziggo is maakt niets uit. Ook beschikbaarheid glasvezel van andere partijen maakt niets uit.

Het gaat alleen om glasvezel van KPN. Dat is bepalend. Als glasvezel van KPN niet beschikbaar is, dan blijft DSL gewoon werken. Er zal bij u dus gewoon niets veranderen.

Laat u niet bang maken door verkopers van andere providers. Want die proberen u natuurlijk binnen te halen als klant. Daarvoor worden met regelmaat halve waarheden en soms zelfs gewoon leugens verteld. 


“Een DSL aansluiting blijft alleen als er geen alternatieven zijn!”

-Er zijn minstens 3 partijen die al glasvezel kabel hebben aangelegd tot aan de gevel incl. KPN    

Dus KPN heeft geen reden om de DSL lijn NIET af te sluiten voor maar een paar bewoners in het complex KPN willen blijven gebruiken?

-we zitten al 50 jaar bij KPN "DSL” en willen niet weg.

-Ziggo is duurder en heeft minder capaciteit up- en download.

-wat als een ander provider om wat voor reden (b.v. BKR registratie) dan ook weigert aan te sluiten 

-de "vrije” keus voor een alternatief is er niet meer.


@Nick83 als in de hele woonplaats een glasvezelnetwerk van KPN ligt zal bij mijn weten op termijn toch het hele dsl netwerk uitgaan.

Dan heb je helaas pech in een geval als dit en blijft de kabel over.

@FOpLeiden

Heel bizar dat de VVE niet wil meewerken. Het is uiteindelijk toch waardevermindering van een woning in mijn ogen. 


U heeft helemaal gelijk.

Gelukkig hebben meer dan een jaar de tijd om het een en ander voor elkaar te krijgen, ook bij de VVE, planning is januari 2026


@Nick83 als in de hele woonplaats een glasvezelnetwerk van KPN ligt zal bij mijn weten op termijn toch het hele dsl netwerk uitgaan.

Nee. Afsluiten gebeurt per adres en niet zomaar voor heel de woonplaats in 1 keer. Dat schrijft @Ward_ tenminste altijd.


@Nick83 als in de hele woonplaats een glasvezelnetwerk van KPN ligt zal bij mijn weten op termijn toch het hele dsl netwerk uitgaan.

Nee. Afsluiten gebeurt per adres en niet zomaar voor heel de woonplaats in 1 keer. Dat schrijft @Ward_ tenminste altijd.

Ik heb toch ook andere berichten gelezen. Het zou van de gekke zijn dat het hele achterliggende netwerk in een woonplaats actief moet blijven voor een handjevol aansluitingen. Ik weet in ieder geval vrij zeker dat in mijn plaats op geen enkel adres dsl mogelijk meer is. Ook waar destijds de vezel is geweigerd.

 

@FOpLeiden

Hoe is dit eigenlijk besloten is hier met alle leden van de VVE over vergaderd of is het een besluit van twee of drie bestuursleden? Bent u als medelid niet vanuit de VVE benaderd want het is vreemd dat u dit in een kpn winkel moet horen.

 


@Rowi. 

Een maand of wat geleden, na de eerste of tweede brief van de glasvezel providers gevraagd aan de secretaris van de VVE “hoe om te gaan met...”kreeg ik de horen dat de VVE niets doet en dat we het zelf maar moesten regelen met deze providers”

Gisteren toen ik me ging aan ging melden voor KPN in de winkel kreeg ik te horen “de VVE weigert de aansluiting...”??

Dus vandaag of morgen spreek ik de VVE aan over “hoe het nu precies zit en/of het op de agenda kan voor een volgende VVE vergadering.

Moet ook eerst de statuten van de vereniging in detail lezen of er beperkingen zijn. 


@Rowi. Het huidige beleid is vrij simpel. We schakelen per adres koper uit waar glas beschikbaar is. Als het niet aangesloten is maar de bewoner dit zelf niet kan regelen (VVE, woningbouw etc..) zetten wij koper nog niet uit. Elke andere verhaal dat je hoort klopt niet. Dat mag je op zeker van me aannemen.

Of dit beleid gaat veranderen kan ik nu niet zeggen. Ik kan niet in de toekomst kijken. 

 

@FOpLeiden jullie kunnen dus gewoon DSL blijven gebruiken en hopelijk komt de VVE tot inkeer. 

 


@ward

Bedankt, dan hebben we nog even om zaken te regelen 


@FOpLeiden Kijk ook eens in het Modelreglement en de Splitsingsacte, wat er over de gemeenschappelijke ruimtes staat. 

Ben jij de enige die glasvezel wil, of zijn er meer?


@JRe 

Geen idee, minimaal 3 als ik naar wiffi kijk hebben KPN maar een deel in mijn "streng/omgeving” heeft ook Ziggo en anders.

“Gratis aansluiten” is natuurlijk wel een toverwoord?  


@Rowi. Het huidige beleid is vrij simpel. We schakelen per adres koper uit waar glas beschikbaar is. Als het niet aangesloten is maar de bewoner dit zelf niet kan regelen (VVE, woningbouw etc..) zetten wij koper nog niet uit. Elke andere verhaal dat je hoort klopt niet. Dat mag je op zeker van me aannemen.

Of dit beleid gaat veranderen kan ik nu niet zeggen. Ik kan niet in de toekomst kijken. 

 

@FOpLeiden jullie kunnen dus gewoon DSL blijven gebruiken en hopelijk komt de VVE tot inkeer. 

 

Helder dus uiteindelijk kan het er op neer komen dat er voor zeg 100 woningen in een gemeente toch DSL actief blijft. Dat uitschakelen per woning is dan puur een draad loskoppelen in een verdeelkast. 

 


@Rowi. Het huidige beleid is vrij simpel. We schakelen per adres koper uit waar glas beschikbaar is. Als het niet aangesloten is maar de bewoner dit zelf niet kan regelen (VVE, woningbouw etc..) zetten wij koper nog niet uit. Elke andere verhaal dat je hoort klopt niet. Dat mag je op zeker van me aannemen.

Of dit beleid gaat veranderen kan ik nu niet zeggen. Ik kan niet in de toekomst kijken. 

 

@FOpLeiden jullie kunnen dus gewoon DSL blijven gebruiken en hopelijk komt de VVE tot inkeer. 

 

Helder dus uiteindelijk kan het er op neer komen dat er voor zeg 100 woningen in een gemeente toch DSL actief blijft. 

 

In theorie ja, maar tegen die tijd zijn er meer alternatieven wellicht. Of kunnen we pandeigenaren hopelijk beter overtuigen om mee te werken. 


In het geval van de topic starter weet ik absoluut niet hoe dat juridisch in elkaar zit.

Ik weet wel dat in een appartementencomplex waar ik woonde dat was deels huur deels koop de VvE wel meewerkte maar als onze beneden buren niet meewerkte hadden wij geen glasvezel. Wat ik me uit die tijd nog kan herinneren konden wij de onderburen niet verplichten om toegang tot hun woning/meterkast te verlenen voor het doorvoeren van de vezel.

.


Juridisch gezien geldt hier de Telecomwet waarbij een pandeigenaar maar ook een individuele appartementseigenaar verplicht is mee te werken (gedogen) indien er ook maar 1 iemand een glasaansluiting wil.

Maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil en hiervoor zou dan een ACM procedure moeten worden gestart.

Dat is op dit moment nog even een stap te ver. Wel is er inmiddels bij KPN een speciale hoogbouwdesk ingericht die zich richten op onderhandeling met en toestemming van pandeigenaren zoals VVE's en woningbouwverenigingen. 


Aha, dan heb ik nu een aanleiding om een ander idee op te werpen.
De glasvezels tot ergens onderin de flat laten lopen en daar over gaan op de bestaande 2 draad / 1 aderpaar bekabeling.
Ethernet over 2 draden.
Een plaatje ter illustratie :
 

Het heeft iets weg van een straatkast maar dan anders.


Technisch is dat geen probleem. Alleen lever je dan geen FttH meer maar FttB (building) en dan loop je al heel snel tegen de beperkingen op. Zeker bij oude bekabeling.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat de koperkabels vaak niet daar lopen waar je glas zou kunnen afmonteren. 


Wat interessant 


Reageer