Skip to main content
Beantwoord

Waar moet ik glasvezelkastje op aansluiten?

• April 28, 2025
  • 37 reacties
  • 357 keer bekeken

Ik kan vandaag mijn nieuwe internet aansluiten. Daarvoor heb ik een glasvezelkastje meegeleverd gekregen en de router. Nou weet ik niet waar ik dat glasvezelkastje op moet aansluiten. Kan iemand me helpen? De foto laat zien hoe het er momenteel uitziet. Ik kom van Ziggo weg.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@JeroenGroen, welkom op onze community! Als je het glasvezelaansluitpunt niet kan vinden is het inderdaar wel een goed idee om een monteur te laten komen. Ik zie dat die ingepland staat voor morgen! Ik zie in onze administratie dat je inderdaad glasvezel zou moeten hebben.

Laat je ons weten hoe t afloopt?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

37 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Weet je ook toevallig waar de glasvezel jouw huis binnenkomt?

Het moet dan zo'n kastje zijn:

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Nee ik heb eigenlijk geen idee, dit is een studentenhuis waar we zelf het wifi moeten regelen. Het enige kastje wat daar op lijkt is die Ziggo links boven, maar dat is hem zeker niet?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Nee, glasvezel en coax en de oudere koperaansluiting zijn totaal verschillende dingen. 

Kan je het niet aan de eigenaar van het pand vragen?

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Ik heb hem gevraagd. Kan het ook zijn dat er geen glasvezelkastje is? Of weet KPN altijd of er een glasvezelaansluiting is of niet?

Bedankt voor de snelle reactie trouwens!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Wat komt er uit de postcode check van KPN?

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Hoera! Op jouw adres is KPN Glasvezel beschikbaar. Dat is supersnel en super stabiel internet. Met een maximale snelheid van 4Gbit/s

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

En ben jij de eigenaar van het huis?

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Nee ik huur alleen een kamer hier. Maar ik heb de huisbaas gevraagd of hij weet waar het glasvezelkastje is, maar ik betwijfel of hij dat weet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Het kan aan mij liggen maar ik vind het bijzonder dat jij als niet-huis eigenaar een abonnement kan afsluiten. 

Maar goed, de huiseigenaar moet zelf even uitzoeken waar dat kastje zit, en anders aan KPN vragen of ze een monteur kunnen sturen.

Maar als je een kamer huurt, weet je dan zeker dat je een vaste aansluiting hebt?

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Ja het contract is zo geregeld dat de studenten die erin wonen zelf de wifi regelen en betalen.

De wifi is wel gewoon van het hele huis, niet specifiek alleen voor mijn kamer. Wat houdt een vaste aansluiting precies in? We hebben wel door het hele huis Ethernet ports.

• April 28, 2025

De wifi is wel gewoon van het hele huis, niet specifiek alleen voor mijn kamer. 

Dan sluit je dus met elkaar (alle bewoners van het pand) 1 abonnement af en je deelt de kosten.

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

De wifi is wel gewoon van het hele huis, niet specifiek alleen voor mijn kamer. 

Dan sluit je dus met elkaar (alle bewoners van het pand) 1 abonnement af en je deelt de kosten.

Ja klopt! Maar de rest van de bewoners weten het glasvezelkastje ook niet te vinden.

• April 28, 2025

Ik denk dat de rest allemaal Ziggo met elkaar heeft. En dat de glasvezelaansluiting niet gebruikt word. Daar jij nu een abonnement op aangevraagd. 

Zou dit zo kunnen kloppen? 

Misschien ligt de glasvezelkabel nog niet eens binnen. Die ligt misschien nog wel buiten naast de voordeur onder de stoep.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Wat houdt een vaste aansluiting precies in?

De aansluiting vanaf de straat tot in het huis. Ethernetpoorten is niet iets wat daarbij hoort.

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Ik denk dat de rest allemaal Ziggo met elkaar heeft. En dat de glasvezelaansluiting niet gebruikt word. Daar jij nu een abonnement op aangevraagd. 

Zou dit zo kunnen kloppen? 

Misschien ligt de glasvezelkabel nog niet eens binnen. 

We wonen met zn 5en hier en delen (en betalen) met z’n alleen 1 wifi abonnement. Voorgaand was dit Ziggo, maar ik weet niet of wij toen ook glasvezel hadden. Het zou kunnen dat we inderdaad geen glasvezel aansluiting in huis hebben, maar dan is het toch gek dat KPN aangeeft dat glasvezel mogelijk is?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Een wifi-abbonement? Wifi is gewoon een systeem bij de particulier. Dat kost geen aboonementsgeld. BLijkbaar is er een vaste aansluiting waarbij de internetaansluiting via wifi gedeeld wordt.

Verder als er glasvezel bij de voordeur, of in de tuin ligt, dan is het aanwezig, maar moet een monteur dit nog gereedmaken.

Maar als ik dit verhaal hoor vind ik het apart dat jij een glasvezelabbonement kan afsluiten voor een huis waar je geen eigenaar van bent. Tenzij iedereen een eigen vaste aansluiting heeft. Maar gezien het wifi-verhaal klinkt erg onwaarschijnlijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

@JeroenGroen Dat is waarschijnlijk een woning omgebouwd tot een studentenhuis, waar iedereen een aparte kamer heeft. Dan is de glasvezelaansluitingspunt waarschijnlijk in meterkast, waar ook stroom en gas binnen komen. Je kan daar de glasvezelmodem en router zetten en via wifi ook internetverbinding laten delen zoals bij ziggo tot nu toe.

• April 28, 2025

Maar als ik dit verhaal hoor vind ik het apart dat jij een glasvezelabbonement kan afsluiten voor een huis waar je geen eigenaar van bent.

Dat kan gewoon. Je kan voor elk willekeurig adres in Nederland een abonnement af sluiten. Zolang daar maar niet al een abonnement loopt. KPN gaat niet controleren of jij daar daadwerkelijk woont. Dat kan KPN niet eens denk ik.

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

@JeroenGroen Dat is waarschijnlijk een woning omgebouwd tot een studentenhuis, waar iedereen een aparte kamer heeft. Dan is de glasvezelaansluitingspunt waarschijnlijk in meterkast, waar ook stroom en gas binnen komen. Je kan daar de glasvezelmodem en router zetten en via wifi ook internetverbinding laten delen zoals bij ziggo tot nu toe.

Dit huis is inderdaad omgebouwd tot studentenhuis. Helaas hebben wij niet echt een meterkast maar gewoon de stoppenkast bij de ingang (zie foto). Ik zie hier nergens een aansluiting voor glasvezel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

@JeroenGroen Waar komt de gasleiding binnen? Daar heb je de meters en waarschijnlijk ook glasvezelaansluitpunt en ook ISRA-punt voor koper, weet je van waar de kabel voor oude telefoonaansluiting komt in jouw kamer? Het witte kastje met varkensnuit...

• April 28, 2025

Dit huis is inderdaad omgebouwd tot studentenhuis. Helaas hebben wij niet echt een meterkast maar gewoon de stoppenkast bij de ingang (zie foto). Ik zie hier nergens een aansluiting voor glasvezel.

Ik zie hier ook geen elektriciteitsmeter. Waar zit die?

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

@JeroenGroen Waar komt de gasleiding binnen? Daar heb je de meters en waarschijnlijk ook glasvezelaansluitpunt en ook ISRA-punt voor koper, weet je van waar de kabel voor oude telefoonaansluiting komt in jouw kamer? Het witte kastje met varkensnuit...

Kan het zijn dat de gasleiding onder het huis via de kruipruimte naar binnen komt? Daar hebben we namelijk wel een meter voor druk o.i.d. Oude telefoonaansluiting staat denk ik naast de huidige router. (zie foto) Er gaan ook een heleboel kabels het plafond in, maar ik denk dat die naar de verschillende Ethernet poorten rondom het huis gaan?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Bij je stoppenkast, kan je achterhalen waar die PVC-buis daaronder de muur in gaat, en waar die uitkomt? Dan moet je wel richting de elektriciteitsmeter komen, en hopelijk ook op de plek waar de glasvezel binnenkomt. Maar voor hetzelfde geldt zit er een sprietje in de tuin of bij de gevel, of ligt er een bosje onder de grond.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

@JeroenGroen Dat is een zogenaamd varkensnuit en is niet een ISRA, meestal wordt vanuit een ISRA via splitter de kabel naar meerdere kamers verlegt, maar de hoofdaansluitingspunt  is meest in de meterkast (kruipruimte?), als daar de ISRA ligt, is het voor de hand liggend dat glasvezel ook daar binnen komt.

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Bij je stoppenkast, kan je achterhalen waar die PVC-buis daaronder de muur in gaat, en waar die uitkomt? Dan moet je wel richting de elektriciteitsmeter komen, en hopelijk ook op de plek waar de glasvezel binnenkomt. Maar voor hetzelfde geldt zit er een sprietje in de tuin of bij de gevel, of ligt er een bosje onder de grond.

Nee ik kan dat niet achterhalen. Ons huis zit op de tweede verdieping, kan het zijn dat onze onderbuurman dezelfde elekcriciteitsmeter deelt (Omdat de PVC-buis naar beneden gaat)? Dit is namelijk echt een heel oud huis.