Skip to main content

Ik zag al eerder een dergelijke vraag langskomen maar die beantwoordde mijn vraag niet helemaal.

Bij mijn zoon is op 12 juli de overstap van Ziggo naar KPN koper Internet gepland met de kanttekening dat daarna naar glasfiber Internet wordt overgegaan. Mijn zoon heeft aan mij gevraagd om e.e.a. voor hem te regelen en te begeleiden.

Op het adres van mijn zoon wordt tussen einde dit jaar en begin volgend jaar glasvezel aangelegd.

De door Glaspoort getrokken groene kabel steekt al buiten bij de gevel uit en zal dus voor einde van dit jaar naar binnen worden gevoerd.

Even de situatie uitleggen….

De meterkast ligt aan de buitenkant naast de voordeur waar dus ook de groene kabel uitsteekt.

In de meterkast zit geen 220V WCD en ook geen ISRA punt.

In de woonkamer zit een AOP van Ziggo waarop de Ziggo modem / router is aangesloten. Waarschijnlijk is deze AOP ook het ISRA punt maar dat is maar een gok omdat ik nergens anders een ISRA kon vinden.

In eerste instantie had ik het idee om de FTU in de meterkast te laten plaatsen maar daar zit immers geen 220V aansluiting en voor zover ik het kan beoordelen ook geen loze buis om een kabel naar de modem / router in de woonkamer te trekken.

Een andere optie is om de FTU alvast in de woonkamer te plaatsen maar dan zit je in de woonkamer niet alleen met een knipperende modem / router maar ook nog met een nogal vel knipperende FTU.

Om de keuze, als mijn zoon die al krijgt, wat gemakkelijker te maken hierbij de volgende vragen.

  1. Wie brengt de groene kabel naar binnen, KPN Netwerk?
  2. Als wij besluiten om de FTU in de woonkamer te plaatsen, wie betaalt de kosten voor het trekken van de groene kabel door de kruipruimte naar de woonkamer.
  3. Stel wij besluiten om de FTU in de meterkast te laten plaatsen, wie betaald de aanleg van de daar benodigde 220V WCD en het trekken van de kabel van de meterkast via de kruipruimte naar de  woonkamer?
  4. Of heb je hierin feitelijk geen keuzes?

Hallo @srna513006 ,

KPN gebruikt oranje kabels voor glasvezel. 
 

Jouw zoon heeft zelf inspraak. De kabel wordt naar binnen gebracht door een ingehuurd bedrijf. Je kunt op die dag zelf aangeven waar je de FTU en modem wilt hebben. Zo heb ik die zelf laten plaatsen in mijn werkkamer op de eerste verdieping. Dat was een kwestie van een kabel doortrekken. Dat kostte mij verder niets. Het ingehuurde bedrijf zal zeker meewerken maar een kop koffie en een koek erbij zal vast helpen. 


In eerste instantie had ik het idee om de FTU in de meterkast te laten plaatsen maar daar zit immers geen 220V aansluiting…

Die kan daar gemaakt worden natuurlijk. Een KPN monteur kan dat doen. Of dat geheel kosteloos is weet ik niet.

... en voor zover ik het kan beoordelen ook geen loze buis om een kabel naar de modem / router in de woonkamer te trekken.

Daar kan ook een KPN monteur doen. Maar is het mogelijk? Is er een kruipruimte? Kan er door de vloer geboort worden?

Een andere optie is om de FTU alvast in de woonkamer te plaatsen maar dan zit je in de woonkamer niet alleen met een knipperende modem / router maar ook nog met een nogal vel knipperende FTU.

En extra snoeren.


In eerste instantie had ik het idee om de FTU in de meterkast te laten plaatsen maar daar zit immers geen 220V aansluiting…

Die kan daar gemaakt worden natuurlijk. Een KPN monteur kan dat doen. Of dat geheel kosteloos is weet ik niet.

... en voor zover ik het kan beoordelen ook geen loze buis om een kabel naar de modem / router in de woonkamer te trekken.

Daar kan ook een KPN monteur doen. Maar is het mogelijk? Is er een kruipruimte? Kan er door de vloer geboort worden?

Een andere optie is om de FTU alvast in de woonkamer te plaatsen maar dan zit je in de woonkamer niet alleen met een knipperende modem / router maar ook nog met een nogal vel knipperende FTU.

En extra snoeren.

Een stopcontact maken we in alle gevallen kosteloos als dit noodzakelijk is.

Wel rekenen we kosten voor het trekken van een kabel van de meterkast naar de woonkamer voor nieuwe klanten. Als het een bestaande koperklant is die over gaat op glasvezel is het wel kosteloos.


Lijkt alsof delta netwerk een kabel legt, hun vezels zijn namelijk groen,..

Bij delta krijg je een attema FTU deze vergt geen wandcontactdoos, hier krijg je gewoon een glasvezelmodem welke rechtstreeks op deze FTU kan worden aangesloten,…

Al een postcodecheck gedaan op delta netwerk.nl? En ook op de website van kpn netwerk?

 

 


@Ik_Combineer ,

Het Mijn zoon is  een nieuwe klant die rond 12 augustus van Ziggo (koper) overstapt naar KPN koper met de bedoeling om later naar glasvezel over te stappen, vermoedelijk over circa 9 maanden als glasvezel op dit adres beschikbaar komt.

Dus als ik het goed begrijp is het aan te bevelen om aan het bedrijf dat de glasvezelkabel t.z.t. naar binnen brengt te vragen om deze in de meterkast te plaatsen.

Als mijn zoon dan over 9 maanden naar glasvezel overstapt wordt door de KPN monteur een kabel van de meterkast via de kruipruimte of een andere weg naar de woonkamer getrokken en dat is dan wel gratis, correct?

In dit geval komt dan alleen de KPN modem / router in de huiskamer te staan, correct?

 

 


@JB22_ , ik dacht dat dit een groene kabel was en ondanks dat ik niet kleurenblind ben zou het ook iets van blauw kunnen zijn…😉

Wat ik zeker weet is dat op het adres de kabel door Glaspoort is aangelegd en als ik bij KPN een postcodecheck uitvoer dan wordt dit positief bevestigd.


Als mijn zoon dan over 9 maanden naar glasvezel overstapt wordt door de KPN monteur een kabel van de meterkast via de kruipruimte of een andere weg naar de woonkamer getrokken en dat is dan wel gratis, correct?

In dit geval komt dan alleen de KPN modem / router in de huiskamer te staan, correct?

Het is mogelijk om ook het modem in de meterkast te houden. Dan loopt er een utp kabel naar de tv ontvanger en staat er verder niets in de woonkamer. 

Ga er gemakshalve maar vanuit dat het langer duurt dan 9 maanden. Glasvezel aanleggen duurt bijna altijd veel langer dan van te voren gepland. 

Ik had in het 3de kwartaal van 2023 al glasvezel moeten hebben. Maar het oranje sprietje steekt buiten naast de voordeur nog uit de grond. 


Dat hebben wij inderdaad ook al ingecalculeerd dat de levering via glasvezel behoorlijk kan uitlopen, daarom dat wij ook eerst koper hebben aangevraagd.

Een router in de huiskamer is mijn zoon wel gewend want ook de huidige Ziggo router staat in de huiskamer.

Daarvandaan gaat ook een kabel naar de 1e verdieping waar eveneens een 2e TV staat.


Reageer