Skip to main content
goedendag,



Momenteel heb ik een ADSL aansluiting en overweeg glasvezel te nemen, ik woon in een appartementencomplex.

De overstap wil ik het liefst op zo’n manier dat ik er bijna niets van merk.

Volgens de glasvezel-check is op mijn adres glasvezel beschikbaar.

In de meterkast zie ik een grijs kastje dat voor glasvezel lijkt te zijn. Wat ik me daarbij afvraag is of dit kastje het meteen zal doen of dat er nog iets moet gebeuren vanuit een centraal punt in het complex richting dat kastje.

Hoe kom je erachter of er daar nog iets moet gebeuren en bij wie moet je dan zijn?



Alvast bedankt voor het antwoord
Ik heb het kastje opengemaakt en dat ziet er zou uit; lijkt met eigenlijk wel o.k., maar heb hier toch weinig kaas van gegeten.


Gewoon een glasvezelabonnement bestellen, een monteur van KPN sluit die glasvezel dan aan en zorgt dat er "licht" op komt te staan.
Bedankt voor je antwoord. Ik was inderdaad van plan glasvezel te bestellen om een monteur te laten komen.

Wat ik me nog wel steeds afvraag is of die monteur alleen maar in mijn huis moet zijn, of dat hij ook nog elders in het gebouw wat moet doen.

Wellicht is die vraag niet op dit forum te beantwoorden.
Als het goed is hoeft hij alleen in jouw meterkast te zijn.

De glasvezel loopt vandaar ononderbroken naar de PoP (Point of Presence / wijkcentrale).

Ook in de wijkcentrale zal de glasvezel aangesloten worden waarbij deze van "licht" zal worden voorzien en daardoor tot leven zal komen.
Hoi Rob, welkom op het forum! WJB geeft het antwoord eigenlijk al. Als glasvezel op jouw adres beschikbaar is (zoals je aangeeft) dan kun je dit ook gewoon bestellen. Let er wel even op, als je de ADSL nu al via ons hebt lopen, dan geldt dit als een wijziging. Je kunt dan niet via de website bestellen. Dit moet dan even door ons geregeld worden. Als je dit wilt, vul dan je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt.



Er komt, als je overgaat, dan sowieso een monteur die zowel in huis als in de wijkcentrale de glasvezel in orde zal maken.
Erik_,



Bedankt voor je antwoord. Mijn ADSL gaat via Telfort, niet via KPN.

Telfort en KPN gaan wel samen begrijp ik.

Wellicht is het beter dat ik langs een KPN-winkel loop om e.e.a. te bespreken.



Rob
We gaan uiteindelijk inderdaad samen met Telfort, dat proces is gaande, maar nog niet voltooid. Dus je kunt dan bij ons bestellen als nieuwe klant. Geef daarbij aan dat je gebruik wilt maken van overstapservice, dan zorgen we dat je Telfort automatisch beëindigd wordt zodra de diensten via ons actief zijn. Je kunt dit aanvragen via de website, maar je kunt ook inderdaad even bij de KPN winkel langsgaan 🙂
ik ben zojuist bij de winkel langsgegaan, en heb een contract afgesloten.

Daarna is per mail nog een bevestiging gestuurd en hierin stond;



Internetsnelheid

Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:

Downloadsnelheid: 11 Mbit/s Uploadsnelheid: 1 Mbit/s



Dat komt overeen met de snelheid die ik nu heb, en ik had verwacht dat het met glasvezel iets sneller ging.

Maar volgens het onderstaande overzicht kan het sneller.

Ik begrijp niet hoe dat kan, maar heb weinig zin een nieuw abonnement af te sluiten om dezelfde snelheid te krijgen.

heeft iemand hier misschien een verklaring voor?







Admin: afbeelding waarin glasvezel beschikbaarheid zichtbaar is verwijderd i.v.m. zichtbaarheid privégegevens
@Erik_,

Dit lijkt me echt iets voor jou.

Het lijkt er op dat de glasvezelaansluiting niet gezien is in het bestelproces immers met een FttH verbinding van KPN NetwerkNL moet 500Mbps haalbaar zijn i.p.v. 11Mbps.
ik heb wat met die site geëxperimenteerd, als ik mijn achtervoegsel bij het adres zonder de F opgeef, dan wordt de koperverbinding gevonden, met de F de glasvezel.
Ik hoop dat @Erik_ snel zal reageren om duidelijkheid te verschaffen.
Ik ben er, ik ga er achteraan 🙂 We zien wel eens vaker wat systeemverwarring rondom adressen met toevoegingen. Hiervoor zal ik waarschijnlijk even navraag moeten doen. Dus ik kom er na het weekend op terug.



Voor de zekerheid nog wel even: je huidige ADSL, zit die op toevoeging F13 of 13 zonder F?



Ik heb daarnaast je screenshot even verwijderd, Rob, omdat je postcodegegevens daarin zichtbaar zijn.
Eric,



bedankt voor je reactie. Als ik op fourstack zoek met achtervoegsel 13, dan wordt de ADSL gevonden.

zoek ik met fourstack met F13 (officiële adres), dan vindt fourstack FttH, waarvan ik uitga dat dat de glasvezel is, want daar staat een hogere snelheid bij.



Groet,



Rob
Een glasvezelaansluiting tot aan de woning wordt ook wel Fiber to the Home (afgekort FttH) genoemd.
Ik heb het nagekeken, Rob, en het lijkt erop dat de F eigenlijk de kern van de verwarring is. Volgens het kadaster is die F een onderdeel van je huisnummer en niet een onderdeel van de toevoeging. En ons systeem raakt daar blijkbaar een beetje van in de war en heeft daardoor twee interne adressen voor jouw appartement. Een met F13 en een met alleen 13. Waarbij hij dan de ADSL aan de ene gekoppeld heeft, en glas aan de andere. Het abonnement dat je aangevraagd hebt is ingevoerd op toevoeging 13, waar ons systeem ADSL aan heeft gekoppeld.



Dit kunnen we herstellen. Ik heb even bij een netwerkcollega navraag uitstaan of we beide adressen kunnen samenvoegen, zodat we de lopende order kunnen omzetten naar glas. Mocht dat niet kunnen, of het zorgt voor te veel extra werk, dan kan ik de huidige order annuleren en deze opnieuw invoeren maar dan op toevoeging F13 zodat hij gelijk op glas komt. In beide gevallen zal je levering een dag of wat vertraging opleveren. Ik kom er zo snel mogelijk op terug wat de snelste manier gaat zijn.
Erik,



Bedankt voor het uitzoeken.

Ik heb inmiddels voor de zekerheid via het internet een verzoek tot annulering gedaan. Hierover zou ik worden opgebeld.
Hmm, meestal wordt je daarover binnen twee weken teruggebeld. Het lijkt me alleen goed om hier op dit moment nog niet te overhaast actie op te ondernemen. Mocht het annuleren nodig zijn, dan kan ik dat ook zo voor je regelen. Maar, ik heb inmiddels reactie op mijn navraag van eerder vandaag. Ze gaan de postcodedatabase aanpassen zodat alles, ADSL én glas, op F13 komt te staan. Zodat het ook overeenkomt met de kadasterregistratie. Als dat eenmaal geregeld is ga ik checken hoe snel we de lopende order kunnen omzetten naar glas, en of dat sneller is dan opnieuw invoeren.
Hoi Eric,



Gisteravond en vanochtend kreeg ik berichten van Telfort dat ze mijn ADSL zouden stopzetten.

Dat terwijl ik ook een verzoek tot annulering bij KPN heb gedaan. Omdat dat weer bij mij allerlei vragen opriep, en ik daar wat onrustig van werd heb ik besloten toch langs de winkel in Apeldoorn te gaan. Ik heb ook de bovenstaande mailwisseling laten zie. Daar heeft een medewerker van de winkel weer gechat met een backoffice o.i.d. Van daaruit was dan toch weer het advies de lopende order te annuleren en een nieuwe order met glasvezel op te voeren op F13. Het leek me wel correct je daar van op de hoogte te stellen. In ieder geval is er nu ook een afspraak met een monteur net na het moment dat Telfort beëindigd zou zijn en staat er ook een andere snelheid in het contract. Ik hoop dat het nu allemaal goed komt, nogmaals bedankt voor het uitzoeken...



Met vriendelijke groet,



Rob
Oh ja, in dit geval lijkt me dit ook inderdaad de beste optie. Je wilt niet dat er dingen in de war gaan lopen met Telfort in de tussentijd. Ik heb ook nog geen terugkoppeling gehad dat de database is aangepast. Dus dan is een nieuwe bestelling ook sneller, qua levering, dan de oude laten doorlopen en dit dan aanpassen. Dan zal dit verder goed doorlopen. En merk je van mijn bemoeienis verder niets anders meer dan dat, als je later je adres nog eens door de postcode check zou halen, dat hij zowel ADSL als glas weergeeft 🙂