Skip to main content

Hallo, ik ben deze week verhuisd en over een week komt de monteur om mijn internetaansluiting in orde te maken. Het is me alleen onduidelijk waar zich het ISRA-punt bevindt.



In de meterkast vind ik geen punt dat lijkt op de voorbeelden, in de gang komt een koperdraad uit de muur en in de hoek van de woonkamer zit een varkenssnuit (in mijn vorige woning was dit een loos punt). Heeft iemand hier een idee?



Het is voor mij handig om voorbereid te zijn op extra werkzaamheden, vandaar ...



Hallo @Algoritme ,

als er in de meterkast niet iets zit dat lijkt op een grote lasdop of een anders-soortige aansluiting, dan is het hoogstwaarschijnlijk het aansluitpunt in de woonkamer, maar de monteur weet dat wel uit te vogelen en past waar nodig het aansluitpunt aan naar de nieuwste normen voor een optimale verbinding.
Boven- en onderkant van je meterkast zijn niet helemaal zichtbaar. Zo op het eerste gezicht lijkt de aansluiting niet in de meterkast te zitten.



Het koperen spoeltje in de gang lijkt mij de bel, zonder kapje.



Het meest voor de hand ligt, dat het de aansluiting in de woonkamer is. Zit die op een buitenmuur? Schroef het deksel er een van af om te zien of deze daadwerkelijk bedraad is. Als dat zo is, zal de monteur daar beginnen.
Voorlopig mag je die varkenssnuit als ISRA zien, @Algoritme. 🙂 De monteur zal die doormeten en als de lijn goed meet, kan hij daar de experiabox aansluiten. Er is een kans dat er nog ergens een ander punt is en dit een doorgetrokken verbinding is maar dat kan ik vanaf hier ook niet achterhalen.

Is er veel verbouwd in het huis? Soms werkt een vorige eigenaar zo'n punt weg. Uiteraard hoop ik van niet.

Ik en mijn collega's zijn wel gefascineerd door je tweede foto. We hebben namelijk geen idee waar die koper spoel voor is? Misschien een restant van een deurbel? (vergezocht)

Wat je oorspronkelijke vraag betreft acht ik de kans heel groot dat het die varkenssnuit wordt. Zo niet, heeft hij de meet apparatuur om te achterhalen waar de hoofdkabel ligt. 🙂
Het koperen spoeltje in de gang lijkt mij de bel, zonder kapje.

Getest - klopt! Dat ik daar zelf niet op kwam 😆



Wat je oorspronkelijke vraag betreft acht ik de kans heel groot dat het die varkenssnuit wordt. Zo niet, heeft hij de meet apparatuur om te achterhalen waar de hoofdkabel ligt. :-)

Ik heb de varkenssnuit van de muur getrokken (helaas met wat schade als gevolg) en er zitten daadwerkelijk draden achter. Ik denk dus dat dit inderdaad het punt is. Ik hoop maar dat het kwalitatief goed zit (ervaringen, iemand?).



Dank @Erwin_ en anderen!
Graag gedaan.