Skip to main content
Beantwoord

Waarom begrenst de Box 12 de snelheid van cat5e kabel tot 100 Mbit/s?

• 27 maart 2025
  • 5 reacties
  • 78 keer bekeken

Hallo,

Deze ochtend zijn wij aangesloten op KPN glasvezel, nadat we heel lang klant zijn geweest bij Ziggo, ook nog bij UPC.

Vanochtend haalde ik op mijn bekabelde pc nog netjes de 750/60Mbps die we bij Ziggo afnamen, en de verwachting was dat we nu op 1000/1000Mbps uit gingen komen, maar niks blijkt minder waar. Na een hoop testen, resetten, fabrieksinstellingen herstellen, de glasvezel voorzieningen resetten, verschillende LAN poorten op het modem proberen, combinaties van apparaten en kabels, ben ik tot de conclusie gekomen dat het modem bewust cat5e kabels begrenst tot 100Mbps.

Waarom?

Mijn cat5e kabels deden vanochtend nog 750/60Mbps, en zijn gerated voor 1000Mbps.

Waarom begrenst dit KPN Box 12 modem cat5e?

Groetjes,

Rens

Beste antwoord door Rens de Kok

Allen, bedankt!

Het bleek inderdaad een van de connectoren te zijn.

Raar maar waar was het overigens niet die bij het modem, maar die aan de kant van de computer.

Nieuwe connector erop gezet en ik haal nu de abonnementssnelheid wel!

Excuses naar KPN voor het incorrect verwijten van het modem.

Bekijk origineel

5 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 27 maart 2025

Verdere testen hebben mij de volgende kennis opgeleverd:

• deze specifieke cat5e kabel wordt begrensd op 100Mbps
  • andere cat5e kabels halen meer wisselende resultaten, tussen 600 en 800Mbps
  • andere cat5e kabels verschijnen in het modem als 1Gbps verbinding

Waarom deze specifieke cat5e kabel wordt begrensd is mij een raadsel, ook omdat de snelheidstesten super consistent zijn,

• 785 reacties
  • 27 maart 2025

Van die specifieke kabel is waarschijnlijk een van de connectoren beschadigd. 1 slecht functionerende ader is al genoeg dit heb ik zelf regelmatig meegemaakt met zelf aangeknepen stekkers.

• 368 reacties
  • 27 maart 2025

Waarschijnlijk omdat die kabel niet goed is. In het geval van een foutieve kabel (connector) valt de snelheid inderdaad terug naar 100 Mbps

• 3389 reacties
  • 27 maart 2025

Die kabel is gewoon niet goed. Die heeft jaren in je ziggo modem gezeten. Dat heeft al die tijd goed gefunctioneerd. Dan stap je over naar een andere provider en verwissel je het modem. Daarbij trek je alle kabels los en steek je ze in het nieuwe modem. En daarbij schiet er dan een adertje los. Dan heb je dit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Allen, bedankt!

Het bleek inderdaad een van de connectoren te zijn.

Raar maar waar was het overigens niet die bij het modem, maar die aan de kant van de computer.

Nieuwe connector erop gezet en ik haal nu de abonnementssnelheid wel!

Excuses naar KPN voor het incorrect verwijten van het modem.

Reageer