Misschien kan ik wat helderheid geven:
- Solcon en KPN hebben als bedrijf nog niet veel met elkaar te maken. Solcon is gekocht door KPN maar zowel qua techniek als qua diensten is er nog niets gekoppeld of samengevoegd.
- Solcon levert op een aantal netwerken in buitengebieden. Er zijn op dat gebied een aantal grotere partijen die een netwerk aanleggen. Glasvezel Buitenaf is de grootste en daar heeft Solcon in het verleden mee samengewerkt. KPN heeft daar niets mee te maken en kan op die netwerken ook geen diensten aanbieden, simpelweg omdat zij de benodigde apparatuur niet in de glasvezelcentrales (PoP's) van Glasvezel Buitenaf hebben staan. Solcon werkt echter ook samen met partijen als Fiber Flevo en Fiber NH. Op die netwerken hebben zij of gaan zij hun eigen apparatuur in de PoP's plaatsen.
- Dat laatste gaat KPN ook doen. In de PoP's van Fiber Flevo, Fiber NH en Glasdraad komt KPN apparatuur, net zoal dat gebeurt in die van (voormalig) Reggefiber/KPN NetwerkNL
Ik zie in de berichten van @dj54 dat het gaat om FiberNH maar niet over welke gemeente of welke plaats. Als ik de brief van de provider KPN lees die hij heeft geplaatst dan maak ik daaruit op dat KPN in eerste instantie te enthousiast was en bewoners al had beloofd dat ze een abonnement via KPN konden nemen. Omdat er staat “nu nog geen glasvezel van KPN mogelijk” maak ik er uit op dat dit straks wel mogelijk gaat zijn. En dat sluit aan bij punt 3 van mijn verhaal hierboven.
Het plaatsen van de apparatuur maar vooral het aanleggen van een backbone verbinding naar die PoP's en apparatuur toe moet KPN zelf doen en dat neemt tijd in beslag. Dit wordt tegelijkertijd gedaan met de uitrol van KPN Netwerk NL (die ook duizenden woningen per dag aansluiten) en door dezelfde afdeling. Er is dus simpelweg ontzettend veel te doen en niet alles kan tegelijkertijd.
@dj54 Welke plaats is dit? Ik kan namelijk wel kijken hoever de apparatuur en activatie van dat gebied is om een indicatie te geven vanaf wanneer het wel mogelijk is.
@Nick83 Op Fourstack staan alle adressen waar KPN WBA diensten kan leveren via DSL en FttH. Het maakt niet uit of dat een netwerk is van KPN Netwerk NL of van Fiber NH. Dus zodra de de betreffende PoP (bijna) is geactiveerd staan die adressen ook bij KPN WBA in de leverstraat en zijn ze dus zichtbaar in Fourstack.