Skip to main content

Waarom gebruikt KPN nog steeds oude technieken?

• May 19, 2025
  • 8 reacties
  • 170 keer bekeken

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

@Ik_Combineer ben ik weer maar nu in wat algemener topic

ik verbaas me er nog steeds over dat de niet-glasvezel technieken bij kpn nog gebruikt worden

tis toch wel zo dat er geen reparaties aan grondkabels meer wordt gedaan

Admin: afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 19, 2025

Bedankt voor de vraag hier, maar ik zou echt niet weten waar deze aanname vandaan komt. KPN (en PTT) is ruim 80 jaar marktleider geweest met het aanbieden van DSL, en pas sinds kort zijn we veranderd van een koper naar een glasvezel bedrijf. 
Een half jaar geleden hadden we bijvoorbeeld 60% van de huishoudens in Nederland verglaasd, maar ook nog ruim een miljoen(!) koper klanten.  Dat betekend dat er nog 40% op het koper zit. Ook deze klanten kunnen gewoon een premium ervaring van ons verwachten, inclusief service, onderhoud, verbeteringen en uiteraard ondersteuning van monteurs en klantenservice als dit nodig is. 

In het verleden is er wel getest met het aannemen van glasvezel-only monteurs maar deze hebben inmiddels ook bijna allemaal een koper opleiding gehad en deze “proef” is ook niet doorgezet. 

Zelfs onze PSTN klanten, wat alweer meer dan vijf jaar niet meer te bestellen is, krijgen deze ondersteuning. En dat betekend dat als er iets kapot is wij dit gewoon gaan maken.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 19, 2025

het was een gedachte

maar is het dan ook een vereiste dat als je medewerker of monteur wordt/bent je verplicht ben om van beide technieken 

koper en glasvezel als basis dan (dan heb ik het niet over vdsl adsl )

alles te weten en te leren om met beide om te kunnen gaan qua kennis 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 19, 2025

Wij kennen geen klantenservice voor koper of glasvezel. Dus ja, je zal van beide kennis moeten hebben.

Voor monteurs is dit eigenlijk altijd al anders geweest. We werken met skills (te lezen onder elk van mijn bericht) en daardoor is het in theorie een stuk eenvoudiger om een enkel een van de twee te doen. Je zet gewoon de skill koper nooit aan en je hebt een glasvezel only monteur. Maar behalve een korte test hebben we dit nooit gedaan, want deze monteurs kunnen niet doorgroeien. Wil jij de zakelijke markt op? Je dan kom je toch ook koper klanten tegen, wil jij stopcontacten maken zonder hoofdschakelaar in de groepenkast (NEN3140VP)? Dan moet dit ook bij koper klanten.

Dus er is ook weer besloten om alle monteurs eerst op te leiden tot basis installatie monteur koper en glasvezel, en als dit allemaal goed gaat beginnen we met de storing skill aanzetten en later kan je zelf kijken met je manager wat bij jou past om je verder in te ontwikkelen. 

Verder noem je koper en glasvezel als basis en specifiek niet vdsl of adsl. Alleen koper is een verzamelnaam voor adsl, vdsl, vvdsl, bvdsl, bvvdsl, lrvdsl en vplus. Dus dat kan je echt niet uit elkaar trekken en als je iets wilt leren over koper zal je deze technieken moeten kennen, begrijpen, en kunnen uitlezen. Want ze hebben allemaal een ander patroon qua tonen en mogelijkheden en daar moet je als monteur rekening mee houden. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 19, 2025

Wat een uitleg echt interessant om te lezen

Leen59
Wijsgeer
  • May 19, 2025

Er komt tegenwoordig idd veel meer bij kijken dan een paar draadjes aan elkaar zetten. Al die verschillende technieken vereisen een specifieke aanpak. Glasvezel is eigenlijk het simpelste en best presterende momenteel. Glasvezelverbinding maken is wel een techniek op zich.

• May 20, 2025

Ook in glasvezelgebieden kom je nog vaak koper tegen. M'n buren aan de ene kant zijn, net als wij, direct overgestapt op glasvezel zodra dat beschikbaar kwam. M'n andere buren hebben welliswaar toestemming gegeven maar de afspraak voor het naar binnen brengen gemist en laten 't maar zo: "'t werkt toch goed". Ze hebben 't sprietje begraven onder een tegel en vinden 't verder wel best. En zo zijn er nog wel meer hier in ons dorp. 't Zal mij benieuwen hoe dat over pakweg 3 jaar afloopt. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 20, 2025

Die gaan brieven krijgen, mailtjes, eenzijdig ingeplande afspraken door KPN oftewel monteurs aan de deur. En als er nergens op word gereageerd en de monteurs worden weg gestuurd zal KPN op een gegeven moment klanten gaan afsluiten. In eerste instantie worden de een soort van administratief afgesloten als een waarschuwing. Als ze dan bellen en een afspraak maken om over te gaan op glas dan wordt de lijn weer geactiveerd. Maar nemen ze ook geen contact op dan wordt er op een gegeven moment afscheidt genomen als klant.

• May 20, 2025

Nee, zover zal het vast wel niet komen, maar voor nu doen ze gewoon helemaal niets. Ik gaf ook alleen maar aan dat koper ook in glasvezel gebieden nog wel een paar jaar ondersteund zal worden.