Skip to main content

Hallo medeforummers,

Wat een tranentrekkende relazen hier; ik mag me gelukkig prijzen dat onze kersverse Glas-verbinding na veel trammelant eindelijk probleemloos functioneert!

Toch heb ik een vraag die thuishoort in de categorie “muggenziften”…..

Sinds kort mijn abo opgewaardeerd naar 1 Gib.

Werkt tippie toppie maar de speedtests blijven steevast steken op ca. 925 Mbit up/down.

Lang verhaal kort: waar blijven die resterende 75 Mbit eigenlijk?

Bij mijn vorige abo werd de 200 Mbit immers wél behaald en veelal overschreden.

Is mijn Cat5e kabel tussen NTU en Fritzbox soms de boordoener en presteert een Cat6 beter?

Voor alle duidelijkheid: ik ben me ervan bewust dat ik het verschil sowieso niet bemerk maar ben toch heel benieuwd naar de reden/oorzaak.

Bedankt!

1 gbit netwerk apparatuur kan nooit die volledige gbit halen. Dit komt omdat een klein beetje van de snelheid verloren gaat om het signaal te verzorgen. 

Zie het als een vrachtwagen die vracht vervoerd. De weg waarover die rijd mag maximaal 40 ton belast worden. Dan kan die vrachtwagen dus nooit 40 ton vracht bij hem hebben. Want die vrachtwagen zelf weegt ook nog wat.

Heeft u een lagere snelheid, 200 mbit dus, dan heeft u geen last van dat fenomeen. Want die weg blijft hetzelfde. En de vrachtwagen ook. Die vrachtwagen laad nu 8 ton. Plus het gewicht van die vrachtwagen blijft ruim onder de 40 ton dat die weg belast mag worden.

De recente glasvezelkastjes van KPN kunnen tegenwoordig 10 gbit aan. De KPN Box 14 is ook geschikt voor 5 of 10 gbit (weet niet precies). En als u dan in uw eigen pc ook een 10 gbit netwerkkaart zou hebben zitten, dan zou u wel 1 gbit kunnen halen.


Elk protocol in gebruik voor communicatie heeft een zekere mate van wat men overhead noemt. Om een bepaalde hoeveelheid gebruikers internetdata te versturen gebruikt het protocol zelf ook bandbreedte om dit in goede banen te leiden.

Beetje vergelijkbaar met de fysieke wereld waarin een product in plastic zit, daarin in een productdoos en dan door een vervoerder van een extra omdoos voorzien wordt. 

Bij het maximaal beschikbaar hebben van 1Gbit gaat er dus procentueel een stukje vanaf.


Reageer