Skip to main content

We wonen in een klein dorp in Overijssel en hebben geen glasvezel. De hele oude kabelaansluiting word met plakband door Ziggo in stand gehouden en is heel onstabiel.

Nu hebben de buitengebieden en een overheidsinstelling hier in het dorp WEL glasvezel.

Ik probeer nu uit te zoeken waarom wij als inwoners (ongeveer 3500 woningen) niet worden meegenomen in het ontwerpplan. Andere kleine gemeenten om ons heen krijgen wel glasvezel. Dat is vreemd.

Wie bepaald nu of wij wel/geen glasvezel kunnen krijgen? Er is voldoende draagkracht vanuit het dorp.

Kan de KPN hierin iets betekenen want de politiek bemoeit zich hier niet mee.

 

Hallo @casperb71 , je zou via onderstaande link eens kunnen kijken wat er (binnenkort) op jouw adres leverbaar is:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

via onderstaande link kom je ook meer te weten:

https://www.kpnnetwerk.nl/

en via de check op onderstaande link kom je ook meer te weten:

https://shop.kpn.com/internet-tv/internet-tv?icid=toptaak1-internetentv


KPN levert natuurlijk niet over de kabel van Ziggo die met plakband aan elkaar gehouden word. Hoe zit het met het telefoonnetwerk van KPN? Hoe is dat er aan toe? Welke snelheid haalt u daarover?

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl


Ik heb geen inzicht in de snelheden van de KPN via de koperlijn, maar kan mij niet voorstellen dat dit een vooruitgang is. KPN geeft op de postcodecheck aan 49 Mbit/s down en 7 Mbit/s up.

 


Actuele Beschikbaarheid

Wat

Koper

Beschikbaar

small_green_check-86092b2a0359339f780028aa7bcec83a24fe0ac463977050fa8f103e519dd345.png

Wat

FttH

Beschikbaar

small_red_cross-3971008bf4614020d515611fa7c045c7618cabd46495b9ec6016814022847891.png

Wat

Sneller Internet Buitengebied 4G

Beschikbaar

small_red_cross-3971008bf4614020d515611fa7c045c7618cabd46495b9ec6016814022847891.png

Uitvalredenen

Snelheid >= 2Mbps, Geen buitengebied

Technologie

Internet Snelheid

Koper/DSL

25 Mbit/s

Bonded Koper/DSL

50 Mbit/s

Technologie

Internet Snelheid

Fiber

-

 

Jan D volgens KPN bestaat on adres niet “ De postcode en huisnummer combinatie is geen geldig adres” :joy:

Verder zijn er geen ontwikkelingen zichtbaar en bieden zij slechts een lage snelheid aan.


Hallo @casperb71 

je schrijft:

volgens KPN bestaat on adres niet “ De postcode en huisnummer combinatie is geen geldig adres” :joy:

en verder schrijf je:

Verder zijn er geen ontwikkelingen zichtbaar en bieden zij slechts een lage snelheid aan.

Als je adres niet bekend is klopt bovenstaande zin ook niet.

En in een eerdere reactie geeft je èn 49 down en in een andere reactie 25/50 down.

Iets klopt er niet aan het verhaal.

Ik vind 49/50 down geen lage snelheid.

 

 


JanD ga er maar van uit dat ik mijn adres JUIST heb ingevuld.

Het getal 49 komt van de verkoopsite van KPN en 25/50 komt van XS4ALL site, dus ook dat heb ik ook JUIST. Jammer dat je indruk wekt dat mijn verhaal NIET KLOPT. Dat doet het dus WEL en heb nog geen goed antwoord op mijn vraag gekregen. Afzeiken is makkelijk, ondersteunen is een vak.


Hallo @casperb71 , ik zal de laatste zijn om iemand ‘af te zeiken’ zoals je het noemt, ik probeer juist te helpen.

Ik vraag me alleen af hoe je aan internetsnelheden kan komen als je ook opgeeft dat je adres bij KPN niet bekend is? Een onbekend adres kan ook geen internetsnelheden weergeven, toch?

Die tegenstrijdigheden wekten bij mij de indruk dat er iets niet klopt.

Als jouw adres niet bekend is heb je dan een andere postcode/huisnummer ingevuld om aan genoemde waarden te komen?

Ik ben benieuwd naar je reactie.:relaxed:

 


Het aanleggen van glasvezelnetten wordt overgelaten aan bedrijven die het laagst hangende fruit plukken, en blijkbaar zijn jullie nog niet aan de beurt. De oorzaak is te zoeken in politieke besluiten van enkele decennia terug, door een regering die "wij" zelf hebben gekozen.

Ik schreef er al vaker over hier, oa :
https://forum.kpn.com/internet-9/acm-vaste-netwerken-reguleren-446681

Er zijn wel voorbeelden van lokale initiatieven waar bij aanbieders worden uitgenodigd om diensten te leveren op een open glasvezelnet, daar doet KPN niet (zelden) aan mee . . . .


@JanD Nu dat is heel simpel. De VERKOOPSITE van KPN herkent mijn postcode WEL en biedt 49Mbit/s aan. (niet echt snel). De site van KPNNetwerk herkent mijn postcode NIET. De site van XS4ALL geeft de waarde 25/50. Dus neemt dan nu eens van mij aan.

 

@KeesYagi Ik ben dus op zoek naar de “prikkel” om het belangstellingsproces op gang te brengen. Vanuit de bevolking is hij er wel, maar de KPN heeft hier toch de regiefunctie in? Wie moeten wij “porren"?


Hallo @casperb71 , duidelijk nu, ik wil alles aannemen maar het was me niet duidelijk genoeg blijkbaar.

Wèl vreemd dat KPNNetwerk.nl je postcode niet herkent en KPN als provider en xs4all wèl.

Hoeveel snelheid zou je willen hebben, heb je een groot gezin?

Als je een postcodecheck bij Ziggo doet, wat kunnen zij dan voor snelheid leveren?

Als je huidige verbinding brak in elkaar zit, kan een Ziggo-monteur dat voor je herstellen,

 


Er zijn vele soorten lokale glasvezel initiatieven, ik weet niet of daar een overzicht van is, maar ze moeten wel te vinden zijn op het www.

Ik zou wel oppassen voor te behulpzame bedrijven, een ervaring elders kan heel leerzaam zijn. Ik weet niet waarom KPN de aangewezen partij zou moeten zijn.

En, idd, 50 MBit/s is niet slecht, mits het goed werkt natuurlijk, te vaak krijgt een "trage" verbinding de schuld als er iets niet goed werkt.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-snel-internet-heb-je-echt-nodig/
https://blog.xs4all.nl/welke-internetsnelheid-is-echt-nodig/


Hi allemaal. 

Als provider hebben wij hier niets over te zeggen. Je hebt dan enkele opties. Lokaal een initiatief starten, eventueel in samenspraak met de gemeente. Verder kun je rechtstreeks contact opnemen met Netwerk NL om dit daar na te vragen. Daarnaast kun je ook een haalbaarheidsonderzoek aanvragen op deze pagina op hun website. 

Ik kan me overigens voorstellen dat de aanwezige concurrenten invloed hebben op de beslissing om ergens glasvezel aan te leggen. Ziggo is daar al actief en via xDSL wordt er rond de 50 Mbit gehaald zo te lezen, niet denderend snel maar ook weer niet traag. Dan is het waarschijnlijk aantrekkelijker om buitengebieden aan te sluiten waar kabelaars niet actief zijn en de xDSL snelheden flink lager liggen, zoals je zelf al aangaf. Ik zeg dit puur door logisch na te nadenken en is ook een gok, ik heb verder geen inzage in de businessplannen van de aanleg van glasvezel.  

Meer opties dan dit kan ik zo niet bedenken overigens. 


@KeesYagi en @Alex_P Dank voor jullie support. Het blijft toch redelijk onduidelijk als het om de inmenging van de politiek betreft. Zij geven aan hier niet in betrokken te zijn en verlenen zonder problemen een vergunning. Het blijft onduidelijk omdat de graafwerkzaamheden voor de buitengebieden en overheidsgebouw, via de woonkern is gegaan. Waarom hij dan niet is uitgerold de wijken in zal ongetwijfeld te maken hebben met de vermoedelijk lage opbrengst van zo’n kleine gemeenschap.

Ik probeer met de regionale krant te achterhalen wat er nu gecommuniceerd is en vooral door wie.

De tip om Netwerk NL te benaderen voor meer info zal ik deze week uitzetten.


Succes gewenst. 


@casperb71

Net even geprobeerd. Maar bij KPNnetwerk wordt een postcode niet herkend met kleine letters, de mijne ook niet.

Maar met HOOFDletters doet ie het wel :relaxed:

Dus niet 1234ab maar wel 1234AB.


Als een gebied met kleine dorpskernen oninteressant is voor KPN Netwerk NL (Reggefiber) dan heb je nog altijd de lokale bewoners initiatieven die zoiets kunnen opstarten. Echter vergt dit veel tijd en inspanning. Ook moet je de hulp van de gemeenten, provincie zien te krijgen. En dan heb je daarnaast nog een netwerkpartij zien te vinden die het beheer/onderhoud willen doen. Want alleen met de aanleg van glasvezel ben je er nog lang niet. Apparatuur in de PoP's (vervanging cores, switches e.d.) is tevens een kostbare klus. En uiteraard de glasvezelkabels zelf…