Skip to main content
Vraag

Waarom heeft KPN geen 2 of 2.5 Gbit/s abonnementen? Je moet dan gelijk voor 4 Gbit/s kiezen

• April 10, 2026
  • 8 reacties
  • 105 keer bekeken

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Als KPN een 2GB of 2.5GB abo had was het voor vele makkelijker om te switchen want nu kan je wel  4GB

bestellen maar er zijn weinig spullen voor te krijgen, het meeste is 2.5 GB

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 10, 2026

Keuze en beleid van KPN denk ik.

De bruto snelheid is minder van belang,

de LAN-poorten zijn toch verdeeld in 10, 2,5 en 1Gigabit, dus er is altijd een passende oplossing voor te vinden, zie link hieronder:

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 10, 2026

Er zijn nog geen netwerkkaarten voor mijn pc te verkrijgen ook geen netwerk switchen die overweg kunnen met 4 GB

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 10, 2026

Er zijn nog geen netwerkkaarten voor mijn pc te verkrijgen ook geen netwerk switchen die overweg kunnen met 4 GB

Dan koop je gewoon de 2,5Gigabitkaart en sluit je die pc aan op de 2,5-Gigabit poort van de modem, klaar is kees. ​@Spike11 

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 10, 2026

Dan koop je gewoon de 2,5Gigabitkaart en sluit je die pc aan op de 2,5-Gigabit poort van de modem, klaar is kees. ​@Spike11 

Dan heb je aan een 4 GB abo niks

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 10, 2026

Dan heb je aan een 4 GB abo niks

Natuurlijk heb je aan een 4GB abo wat, er zijn nog een paar 1Gigabit LAN-poorten.

De 4Gigabit is bedoeld om met meerdere apparaten tegelijk een fatsoenlijk snelle internet verbinding te hebben, zoals bijvoorbeeld een klein kantoor met 4 pc's, ieder theoretisch 1Gigabit ter beschikking of een groter kantoor met 40 pc's, ieder pc theoretisch 100Mbit/s ter beschikking, waarmee je meer dan fatsoenlijk kon werken.

Verder heb je aan 4Gb op 1 pc alleen iets bij up- en downloaden van bestanden, mits de tegenpartij die snelheid ook kan verwerken.

Voor normaal internetverkeer, zoals hier op het forum heb je aan 4MBit/s bij wijze van spreken al meer dan genoeg.

Ik had vroeger op kantoor een IBM server met 5 terminals ondermijn beheer met een snelheid die nog gemeten werd in Kbit/s, dat werkte toen ook goed, maar toen was het hoofdzakelijk tekstgebaseerd geen plaatjes en bewegend beeld.

Dus op 1 pc heb je niets aan 4GB ​@Spike11 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 10, 2026

Spike11 zegt: Dan heb je aan een 4 GB abo niks

Als je maar één apparaat met 2,5 Gbps kaart hebt kom je 1,5 te kort thuis. Voor een laptop zul je mijns inziens nooit over piekverbruik van 500 Mbps komen. En dan ook nog maar kort tijdens downloaden van bestanden. 

Maar je hebt méér apparaten, waaronder televisies, streamers, en ook IoT, die met z'n allen een gelijktijdig piekvermogen hebben boven die 2,5 Gbps. Tot 4 dus. Er zitten ook nog TWEE 1 Gbps poorten op, en dat is ook niet zomaar hè. 

De data van het abonnement is bedoeld voor AL je apparaten. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Spike11, welkom op onze community! Ik zie dat er al wel aardig meegedacht wordt. Kom je er zo een beetje uit?

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

Hoi ​@Spike11, welkom op onze community! Ik zie dat er al wel aardig meegedacht wordt. Kom je er zo een beetje uit?

Yepp 💪