Skip to main content
Vraag

Waarom is het internet traag?

• May 17, 2026
  • 44 reacties
  • 275 keer bekeken

1000 mb downland, 1000 MB uploud.

Mijn abonnementsvoorwaarden. De beloofde snelheid is nooit haalbaar. 

500 MB download, 350 MB upload.

Waarom is het altijd zo? Daarom heb ik mijn oude abonnement opgezegd.

44 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 17, 2026

Dit lijkt via wifi. Welke snelheid haal je met een bekabelde pc of laptop? 

JanD
Superuser
  • May 17, 2026

Beste ​@Afacan voor wifi zijn dat mooie waarden.

Ik ben ook benieuwd naar de snelheid gemeten met 1 pc rechtstreeks bekabeld aangesloten op de modem en verder alle overige (draadloze) apparaten uit.

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Is dat echt een vraag? Zorg ervoor dat er niets op het modem is aangesloten. Dan is het supersnel.

Ik ben verbonden via de wifi van mijn telefoon. De downloadsnelheid komt niet boven de 500 MB uit. Wat moet ik doen? Moet ik alle apparaten loskoppelen? 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Kijk, op dit moment is alleen mijn telefoon verbonden.

Ik verstuur de testresultaten via een wifi-verbinding.

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

KPN belooft geen snelheid via WiFi. Het belooft een snelheid bedraad (op de router).

Bij WiFi heb je te maken met allerlei storing invloeden en verbindings instellingen.

Bij dit laatste test kijk je bv verbonden te zijn met de 2,4Ghz band. Daarvan is het maximum 50 tot 150Mbps.

En zo zijn er nog heel meer dingen te bedenken met WiFi.

Vandaar dat altijd eerst gevraagd wordt om een bedrade test om te zien of het aan de lijn zelf kan liggen (wat ik hier niet verwacht).

Wil je de hoogste snelheid dan moet je in ieder geval via 5Ghz band verbonden zijn, maar het kan ook gewoon zijn dat 500Mbps het maximale is wat de telefoon kan halen (mijn A54 komt ook niet veel hoger).

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

KPN belooft geen snelheid via WiFi. Het belooft een snelheid bedraad (op de router).

Bij WiFi heb je te maken met allerlei storing invloeden en verbindings instellingen.

Bij dit laatste test kijk je bv verbonden te zijn met de 2,4Ghz band. Daarvan is het maximum 50 tot 150Mbps.

En zo zijn er nog heel meer dingen te bedenken met WiFi.

Vandaar dat altijd eerst gevraagd wordt om een bedrade test om te zien of het aan de lijn zelf kan liggen (wat ik hier niet verwacht).

Kijk, ik heb al eerder soortgelijke problemen gehad met KPN. In hun advertenties vermelden ze geen 1000 MB voor bekabelde verbindingen of 500 MB voor draadloze verbindingen. 

Ik heb alle apparaten uitgezet. Alleen mijn telefoon is nog via wifi verbonden. Ik heb een wifi-test uitgevoerd. 

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

Welke telefoon (merk en type) en met welke band (2,4 of 5Ghz) is deze op dat moment verbonden?

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Welke telefoon (merk en type) en met welke band (2,4 of 5Ghz) is deze op dat moment verbonden?

Mijn telefoon is een Galaxy Z Fold 4. Ik heb zojuist een meting uitgevoerd met een 2,4 GHz-verbinding.

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

Voor 2,4Ghz is dat een prima snelheid.

Je kunt kijken wat je kunt halen als je hem naast de router houdt. Zorg dan wel dat je op 5Ghz verbindt.

Hoe dan ook is 300-400Mbps ruim voldoende voor een telefoon. Veel sneller is op een telefoon overkill en kan door de (meeste) cpu vaak niet eens verwerkt worden.

Ik weet niet wat voor oude abonnement je had maar voor alleen een telefoon had je geen 1Gbps hoeven te nemen. 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Ik betaal voor 1 Gbps. Ja, zoals je al zei, ik wil niet zoveel. Maar de verkoper zei dat de downloadsnelheid niet onder de 800 MB zou zakken. We hebben het aan de deur gemeten en ook telefonisch.

Mijn vorige bedrijf leverde dezelfde snelheid. Ik wil de naam van het bedrijf niet noemen om reclame te voorkomen. 

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

Maar de verkoper zei dat de downloadsnelheid niet onder de 800 MB zou zakken. We hebben het aan de deur gemeten en ook telefonisch.

En dat zul je dus op de router en bedraad ook wel halen.

Wat je via WiFi haalt is afhankelijk van andere factoren. Je kunt wel wifi plus punten nemen naar of je dan op je telefoon meer haalt is ook niet zeker. 

De 1Gbps neem je meestal als je ook een louter bedraad hebt en veel dingen snel moet downloaden of uploaden. Maar voor normaal gebruik is het absoluut niet nodig.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Ook ik heb een 1 Gbit/s verbinding. Met WiFi haal ik bijna dezelfde waarden. Na een meter of 5 verder vanaf het modem of een access point zakt de snelheid nog verder. Alleen een bekabelde verbinding (ethernet) met cat5e of beter een cat6 kabeltje zal een snelheid van zo ongeveer 940/950 kunnen worden gehaald. 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Maar de verkoper zei dat de downloadsnelheid niet onder de 800 MB zou zakken. We hebben het aan de deur gemeten en ook telefonisch.

En dat zul je dus op de router en bedraad ook wel halen.

Wat je via WiFi haalt is afhankelijk van andere factoren. Je kunt wel wifi plus punten nemen naar of je dan op je telefoon meer haalt is ook niet zeker. 

De 1Gbps neem je meestal als je ook een louter bedraad hebt en veel dingen snel moet downloaden of uploaden. Maar voor normaal gebruik is het absoluut niet nodig.

NIk heb 5 mobiele telefoons, twee spelconsoles, een tv en 2 camera's thuis. Daarom heb ik 1 Gbps aangevraagd. Ik betaal er een hoge prijs voor. Is het dan niet normaal dat ik daar iets voor terug verwacht? 

Een bekabelde verbinding, een spelconsole en een tv.

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

NIk heb 5 mobiele telefoons, twee spelconsoles, een tv en 2 camera's thuis. Daarom heb ik 1 Gbps aangevraagd. Ik betaal er een hoge prijs voor. Is het dan niet normaal dat ik daar iets voor terug verwacht? 

Je had ook 4Gbps aan kunnen vragen. Dat wil niet betekenen dat al je apparaten die snelheid aan kunnen. Nu deel je met al je apparaten die snelheid. Maar bv voor een tv stream heb je niet meer dan 10-20Mbps nodig. Cameras nog minder. Telefoons gebruiken ook niet heel. Ik denk niet dat je ooit met een apparaat de volle 1Gbps zult gebruiken. 

Alleen als je met alle apparaten vol staat te downloaden (tv streams, 2 spellen tegelijk, YouTube op alle telefoons etc allemaal tegelijk) zul je misschien wat merken. 500 Mbps was ook voldoende geweest. Maar goed, het is een keuze. De WiFi snelheid zul je alleen (misschien) direct naast de router kunnen halen op de 5Ghz band.

JanD
Superuser
  • May 17, 2026

Beste ​@Afacan alléén bekabeld meten zoals ik eerder beschreef is relevant, dan moet je rond de 920/920Mbit/s kunnen halen. 

Draadloos meten is zinloos 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Ook ik heb een 1 Gbit/s verbinding. Met WiFi haal ik bijna dezelfde waarden. Na een meter of 5 verder vanaf het modem of een access point zakt de snelheid nog verder. Alleen een bekabelde verbinding (ethernet) met cat5e of beter een cat6 kabeltje zal een snelheid van zo ongeveer 940/950 kunnen worden gehaald. 

Zijn de mensen die reageerden KPN-klanten of KPN-medewerkers?

Eerdere gebruikers gaven aan dat een trage wifi-verbinding normaal is. U zei dat u 1 Gbit kunt halen. En inderdaad, de afstand tussen mij en de modem is minder dan 5 meter. De foto laat een verbinding van 2,4 Gbps zien.

JanD
Superuser
  • May 17, 2026

Beste ​@Afacan , tot nu toe hebben medeforumleden gereageerd omdat dit een forum voor en door klanten is en geen helpdesk van KPN.

Een moderator van KPN kan, indien nodig, ook nog een keer reageren.

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

. De foto laat een verbinding van 2,4 Gbps zien.

Je zit hier op een klant helpt klant community. Alleen de moderators zijn KPN medewerkers die af en toe meekijken.

Ik heb al gezegd dat 2,4Ghz een snelheid van 50-150Mbps maximum is. Dat is gewoon de beperking van de 2,4Ghz band. Wil je een hogere snelheid dan moet je op 5Ghz verbinden. Maar dat werkt alleen op korte afstand. 

Als je dicht bij de router staat kun je de verbinding verbreken (wifi uit) en weer verbinden (wifi aan). Als je dan dichtbij genoeg bent verbindt je misschien op 5Ghz.

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Beste ​@Afacan alléén bekabeld meten zoals ik eerder beschreef is relevant, dan moet je rond de 920/920Mbit/s kunnen halen. 

Tijdens het verkoopproces werd er niet gezegd dat de snelheid van 1000 Mbit alleen voor bekabelde verbindingen gold. Ik liet de verkoper mijn oude abonnementsgegevens zien, gemeten met mijn telefoon. De verkoper zei dat ik bij een overstap naar KPN minimaal 800 Mbit zou krijgen.

Is er iets dat je tot nu toe niet hebt begrepen? 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Beste ​@Afacan , tot nu toe hebben medeforumleden gereageerd omdat dit een forum voor en door klanten is en geen helpdesk van KPN.

Een moderator van KPN kan, indien nodig, ook nog een keer reageren.

Dit is een goede zaak, zelfs heel goed, maar jij verdedigt het meer dan het personeel. 

JanD
Superuser
  • May 17, 2026

Tijdens het verkoopproces werd er niet gezegd dat de snelheid van 1000 Mbit alleen voor bekabelde verbindingen gold. Ik liet de verkoper mijn oude abonnementsgegevens zien, gemeten met mijn telefoon. De verkoper zei dat ik bij een overstap naar KPN minimaal 800 Mbit zou krijgen.

Ik heb het prima begrepen en weet hoe je moet meten ​@Afacan 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

. De foto laat een verbinding van 2,4 Gbps zien.

Je zit hier op een klant helpt klant community. Alleen de moderators zijn KPN medewerkers die af en toe meekijken.

Ik heb al gezegd dat 2,4Ghz een snelheid van 50-150Mbps maximum is. Dat is gewoon de beperking van de 2,4Ghz band. Wil je een hogere snelheid dan moet je op 5Ghz verbinden. Maar dat werkt alleen op korte afstand. 

Als je dicht bij de router staat kun je de verbinding verbreken (wifi uit) en weer verbinden (wifi aan). Als je dan dichtbij genoeg bent verbindt je misschien op 5Ghz.

De Nintendo 2 is de spelcomputer van dit kind.

Ik verstuur drie verschillende verbindingsfoto's via de console.

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Ik heb het prima begrepen en weet hoe je moet meten ​@Afacan 

Ik heb een heel oude pc. Ik wil hem nu nog niet installeren, maar ik zal er wel even naar kijken.

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

Je kunt kijken of het met een aantal superwifi punten door het huis heen wat beter wordt. Maar bepaalde apparaten hebben ook gewoon een limiet (de nintendo switch 2 zit geloof ik optimaal aan maximaal 200 tot 500 Mbps en dat is dus meest optimaal).

https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi