Skip to main content
Vraag

Waarom is mijn internet traag als ik wat aan het downloaden ben?

• March 23, 2026
  • 4 reacties
  • 27 keer bekeken

david_meyer25
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Hallo,

Ik heb een vraag af en toe is mijn internet traag als ik wat aan het downloaden bent en ik ben tv aan het kijken vooral met videoland dan loopt het niet meer gelijk.

En ik heb 100/30 internet.

Dus waar zit het probleem.

Groetjes David Meijer

Speedtest

En ik kan ook geen glasvezel nemen

4 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

Op wat voor manier ben je dan aan het downloaden? Ik weet dat je met peer-to-peer (uTorrent,Emule) veel verbindingen opentrekt, waardoor je internetverbinding dichtslibt. Dus als je bovendien daarop nog een TV kijkt, dan wordt je modem zwaar belast.

Er zijn een paar ideeën:

• Beperk je downloads (of download het niet, als het om illegale content gaat ;) ) 
  • Stel je connecties lager in.
  • Neem een krachtigere router. Ikzelf heb een Fritzbox, en ik weet uit ervaring dat die het goed vol kan houden, al begrens ik het aantal connecties in de p2p-cliënt wel enigszins. 

david_meyer25
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 23, 2026

ik download gewoon via steam spellen en dat gaat net goed als ik bijvoorbeeld via me ps5 of nintendo switch of xbox one download dan kan ik niet lekker tv kijken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

Bij Steam kan je de downloadsnelheid beperken als je naar de Settings gaat, en dan naar Downloads. Hopelijk zorgt dit voor minder traagheid op je netwerk. Aan je abonnement kan het niet liggen.

Hoe vaak download je nu eigenlijk een spel. De meeste spellen heb je toch wel in een half uur gedownloadt (of veel sneller). Dus je kan ook op rustige momenten op Videoland kijken. Lang leve Video on-demand ;-). 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@david_meyer25, welkom op onze community! Ik zie dat ​@AriënC al goed meedenkt. In principe gebruikt steam gewoon zo veel mogelijk bandbreedte als mogelijk dus kan het zijn dat er voor de andere apparaten weinig overblijft. Het kan wel helpen zo veel mogelijk apparaten bekabeld aan te sluiten. Als ze allebei via eenzelfde SuperWifi punt gaat bijvoorbeeld kan dat heel goed de bottleneck worden.

We denken graag even met je mee!