Skip to main content

Ik zit nu nog bij Odido 2GB (max 8gb mogelijk) internet abonnement via een KPN glasvezel verbinding. Waarom kan ik niet een 2gb of hoger afsluiten bij KPN. Ik neem aan dat er in de patch kast (wijkcentrale) verder niks anders gebeurt. Waarom kan Odido dan 2, 8gb leveren?. ik begrijp daar nl niks van. Kan iemand dat uitleggen. Het is een KPN lijn.

Wat is er volgens de postcode/huisnummercheck bij jou maximaal leverbaar @dRichardK , als je glasvezel hebt kan dat 1 of 4Gbit/s zijn.

Odido met KPN vergelijken is gelijk aan appels met peren vergelijken.

KPN biedt (nog) geen 8Gbit/s aan aan consumenten, zakelijk weet ik niet.

 

 


Volgens mij heeft in de wijkcentrale Odido z'n eigen apparatuur hangen. Hierdoor kunnen ze 8 gbit leveren. 

KPN heeft er ook z'n eigen apparatuur hangen. Dat zal dan nog AON apparatuur zijn. Dat gaat niet hoger dan 1 gbit.


Wat is er volgens de postcode/huisnummercheck bij jou maximaal leverbaar @dRichardK , als je glasvezel hebt kan dat 1 of 4Gbit/s zijn.

Odido met KPN vergelijken is gelijk aan appels met peren vergelijken.

KPN biedt (nog) geen 8Gbit/s aan aan consumenten, zakelijk weet ik niet.

 

 

Via KPN is het max 1Gb, via Odido heb ik nu 2Gb. maar dat kan naar max 8Gb. Alles loopt via een KPN glasvezel. Dus als de ONT (Odido) of AON het euvel is waarom krijg ik dan geen snellere optie?. in de centrale hoeft zo ver ik weet niks te gebeuren. Er komt zover ik weet geen monteur naar de wijkcentrale om even wat aan te passen, omdat ik overstap naar KPN neem ik aan?. Ik weet ook wel dat ik niet hoger nodig heb dan 1Gb. Maar goed ik vind het verschil wel vreemd. vandaar mijn vraag.


Volgens mij heeft in de wijkcentrale Odido z'n eigen apparatuur hangen. Hierdoor kunnen ze 8 gbit leveren. 

KPN heeft er ook z'n eigen apparatuur hangen. Dat zal dan nog AON apparatuur zijn. Dat gaat niet hoger dan 1 gbit.

Ik denk niet dat er in de wijkcentrale aparte apparatuur hangt. Dat zou dan betekenen dat er een KPN-monteur naar de wijkcentrale moet om mijn verbinding tot stand te brengen. Met het KPN-netwerk.


Hier is glasvezel van zowel Delta als Glaspoort. Bij beiden is de max aangeboden snelheid van Odido 2 Gb/s. Via Delta is 8 Gb/s mogelijk op hun glasvezel en via kpn is 4 Gb/s mogelijk via de glasvezel van Glaspoort.

Zal dus een keuze van Odido zijn om over beide glasvezels niet de maximaal haalbare snelheid aan te bieden. Ik zou zeggen: vraag het bij hen na. 


Ik denk niet dat er in de wijkcentrale aparte apparatuur hangt. Dat zou dan betekenen dat er een KPN-monteur naar de wijkcentrale moet om mijn verbinding tot stand te brengen. Met het KPN-netwerk.

Odido gebruikt eigen apparatuur in de PoP.

De glasvezel wordt in de PoP eenvoudig gepatched op ofwel een XGS-PON aansluiting van Odido ofwel een AON (GoF) aansluiting van KPN. Op termijn zal KPN die AON aansluiting overigens gaan vervangen door een XGS-PON aansluiting.

 

Overigens hoop ik dat KPN ook met 2,5Gbps abonnementen zal gaan komen via XGS-PON immers er komen ondertussen steeds meer (betaalbare) routers met een 2,5Gbps WAN poort waarbij 4Gbps dus een overkill is en je met 1Gbp niet “het onderste uit de kan kunt halen”. Nu is 2,5Gbps en zelfs 1Gbps voor de meeste abonnees ook een overkill, ze gebruiken die bandbreedte waarschijnlijk nooit. Toch zou het commercieel gezien denk ik goed zijn als KPN een 2,5Gbps abonnement introduceert en haar marketing niet richt op “Kijk eens, wij zijn de snelste” maar op “Kijk eens, wij zijn de beste en weten dat meer niet altijd beter is”.


Afgezien van het feit dat het gemeentehuis hier dat misschien nodig heeft... 

Kpn netwerk:Hier levert Odido maximaal 1 Gbps. Kpn maximaal 4 Gbps. 

Delta Fiber: Odido maximaal 2 Gbps. 

Uitsluitend via Open Dutch Fiber: Odido 8 Gbps. 


Afgezien van het feit dat het gemeentehuis hier dat misschien nodig heeft... 

Ik denk dat het gemeentehuis wellicht zelfs nog een lagere bandbreedte behoefte heeft dan een consument die en televisie kijkt en waarbij de tieners in huis ofwel Netflix kijken danwel veel gamen.


Volgens mij heeft in de wijkcentrale Odido z'n eigen apparatuur hangen. Hierdoor kunnen ze 8 gbit leveren. 

KPN heeft er ook z'n eigen apparatuur hangen. Dat zal dan nog AON apparatuur zijn. Dat gaat niet hoger dan 1 gbit.

Ik denk niet dat er in de wijkcentrale aparte apparatuur hangt. Dat zou dan betekenen dat er een KPN-monteur naar de wijkcentrale moet om mijn verbinding tot stand te brengen. Met het KPN-netwerk.

Maar dat denk je verkeerd, odido heeft vaak wel hun eigen apparatuur hangen in de pop.


Hoi @dRichardK, welkom op onze community! Inhoudelijk heb ik er niet zoveel over te zeggen maar ik zie dat er al goed meegedacht wordt.
Misschien heb je iets aan ons kennisbankartikel?


Hoi @dRichardK, welkom op onze community! Inhoudelijk heb ik er niet zoveel over te zeggen maar ik zie dat er al goed meegedacht wordt.
Misschien heb je iets aan ons kennisbankartikel?

Klopt , het is mij wel duidelijk. dit topic mag van mij dicht hoor


Ik denk niet dat er in de wijkcentrale aparte apparatuur hangt. Dat zou dan betekenen dat er een KPN-monteur naar de wijkcentrale moet om mijn verbinding tot stand te brengen. Met het KPN-netwerk.

Dat is volgens mij ook zo. Als je overstapt naar een provider moet er volgens mij daadwerkelijk een monteur naar de wijkcentrale om een stekkertje over te steken. 


Inmiddels is de KPN-glaswezel actief geworden. En Odido inactief. Nu lees ik dat het netwerk zich eerst nog moet inregelen, en dat dit 24+uur kan duren. We zijn nu 48 uur verder. Dus de snelheid zou nu de 1 GB moeten aantikken. Op dit moment is dat volgens mij nog niet het geval. Maar ik zal het vanavond even controleren met een bekabelde verbinding. Maar het afgelopen weekend (zondag) kwam de wifi niet boven de 500mbps. Vrijdag is de lijn actief ingebruik genomen door KPN.


Via wifi is 500 uitstekend 👌

Test de snelheid echter met bedraad aangesloten laptop. Je zou dan rond 930 uit moeten komen. 

Wat er binnenkort is ook 'ergens' in het Mode af te lezen. Ik ben echter niet bekend met de Box12. 

http://mijnmodem.kpn

 


Via wifi is 500 uitstekend 👌

Test de snelheid echter met bedraad aangesloten laptop. Je zou dan rond 930 uit moeten komen. 

Wat er binnenkort is ook 'ergens' in het Mode af te lezen. Ik ben echter niet bekend met de Box12. 

http://mijnmodem.kpn

 

Nou 500mbps vind ik aan de lage kant. ik haalde voorheen met Odido 1750mbps met een 2 GB aansluiting via de wifi. Dus 800mbps aantikken moet denk ik wel kunnen. ik weet wel dat ik zoveel niet nodig heb natuurlijk, maar ik vind wel dat waar ik voor betaal wil ik ook bij benadering halen

Ik gebruik wel eens de tool (How Much Internet Speed Do You Need)

 


Nou 500mbps vind ik aan de lage kant. ik haalde voorheen met Odido 1750mbps met een 2 GB aansluiting via de wifi.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

Op wat voor een mobiel apparaat heb je dat gemeten en wat was het merk en type van het wifi toegangspunt dat daarbij gebruikt werd?


@wjb 

 

Via wifi tik ik de 900mbps aan, up en down.


Via wifi tik ik de 900mbps aan, up en down.

Dat kan prima.


Nou 500mbps vind ik aan de lage kant. ik haalde voorheen met Odido 1750mbps met een 2 GB aansluiting via de wifi.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

Op wat voor een mobiel apparaat heb je dat gemeten en wat was het merk en type van het wifi toegangspunt dat daarbij gebruikt werd?

🤣😂De huidige standaard mobile telefoons kan hele hoge snelheden aan. een simpele Samsung A55 kan dit gewoon. Wifi 6 en wifi 7  IEEE 802.11ax/ac/n/a daar zijn veel telefoons en tablet voor gemaakt. Dus kunnen met gemak boven de 2GB komen.


Wifi 7 met MLO (Multi Link Operation) kan tegelijk met meerderen banden verbinden, een apparaat met 2,4Ghz, 5Ghz en 6Ghz tegelijk kunnen makkelijk 3000Mbs bereiken


En wat is het nut van zoveel snelheid op één telefoon???


En wat is het nut van zoveel snelheid op één telefoon???

Het zit er tegenwoordig gewoon op iedere nieuwe smartphone. Wat je er aan hebt?. Ja, dat merk je al je er een hebt. De kant is aanwezig dat jouw smartphone ook deze wifi snelheden aankan 😉 Alles via internet gaat gewoon net even wat sneller. En je kunt je thuis netwerk bekijken of je wifi /internetabonnement wel de snelheid heeft waarvoor je betaald. Zeker als ze een 1 GB aansluiting beloven. Of je het nodig hebt, Nee dat niet, maar het geeft je net even wat meer ruimte dan als je 500 mb thuis hebt, wat overigens ruim voldoende is. Maar goed 500 mb via een kabel is geen 500 mb boven in de nok van je woning. Ik merk dat ook met superwifi mijn snelheid beneden 500 mb is, terwijl ik dan boven 125 mb haal. Wat ik, dan weer vreemd vind. Omdat het Mesh zou zijn. Ik zou dan verwachten dat de wifi snelheid dan ook 500 mb boven is.


De kant is aanwezig dat jouw smartphone ook deze wifi snelheden aankan ;-) 

Vast wel. Samsung A40 op dit moment.

Via wifi bij abonnement 70/70

70 d / 84 u

Via 4G

in huis: 76 d / 9 u

buiten: 104 d / 24 u


Nou 500mbps vind ik aan de lage kant. ik haalde voorheen met Odido 1750mbps met een 2 GB aansluiting via de wifi.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

Op wat voor een mobiel apparaat heb je dat gemeten en wat was het merk en type van het wifi toegangspunt dat daarbij gebruikt werd?

🤣😂De huidige standaard mobile telefoons kan hele hoge snelheden aan. een simpele Samsung A55 kan dit gewoon. Wifi 6 en wifi 7  IEEE 802.11ax/ac/n/a daar zijn veel telefoons en tablet voor gemaakt. Dus kunnen met gemak boven de 2GB komen.

Dus nogmaals de vraag: Op wat voor een mobiel apparaat heb je dat gemeten en wat was het merk en type van het wifi toegangspunt dat daarbij gebruikt werd? 


Wat ik, dan weer vreemd vind. Omdat het Mesh zou zijn. Ik zou dan verwachten dat de wifi snelheid dan ook 500 mb boven is.

Als je met elk wifi toegangspunt de maximale snelheid wilt halen dan kies je juist niet voor Mesh maar sluit je alle wifi toegangspunten aan met een netwerkkabel die voldoende capaciteit heeft voor dat wifi accesspoint. Ook de backbone tussen de Mesh nodes is immers wifi en ook die heeft last van de afstand tussen de nodes en de massieve obstakels zoals vloeren en muren.


Reageer