Skip to main content
Vraag

Waarom kan KPN pas halverwege september leveren op ons dorp?

• July 1, 2026
  • 1 reactie
  • 9 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag een mail gekregen van GlasDraad over de glasvezelaansluiting in ons dorp op Schouwen‑Duiveland. Volgens hun bericht is de glasvezelverbinding hier al actief en kun je nu al een abonnement afsluiten bij verschillende providers. Alleen staat er ook dat KPN op dit moment nog niet beschikbaar is en dat je naar verwachting pas vanaf begin/halverwege september een KPN‑abonnement kunt kiezen.

Ik vraag me af waarom dat zo is.  

Als de glasvezel hier al operationeel is en andere aanbieders al kunnen leveren, wat houdt KPN dan nog tegen?  

Gaat het om een technische oplevering, contractuele afspraken, planning van hun eigen apparatuur, of iets anders?

Zijn er mensen die hier meer van weten of dit eerder hebben meegemaakt bij GlasDraad‑projecten?

Alvast bedankt voor het meedenken.

1 reactie

rvk01
Slimmerik
  • July 1, 2026

Zelfde als bij Midden-Brabantglas. Sinds 2020 is KPN in gesprek maar dat vlot niet zo. Grappige is dat inmiddels Glaspoort er een eigen glasvezel naast gelegd heeft maar Midden-Brabantglas is nog wel steeds in gesprek met KPN om over hun kabels diensten te leveren. Overigens is de vertraging daar omdat KPN zelf ook wil belichten (dus eigen apparatuur in de centrale). Je ziet dus dat het een lang traject kan zijn.

https://www.midden-brabantglas.nl/2025/09/10/kpn-als-nieuwe-provider-op-het-netwerk-van-midden-brabantglas/

Maar aangezien KPN op andere locaties wel al over Glasdraad leveren, kan het misschien toch wel snel gaan.