Skip to main content
Antwoord

Waarom komt iemand van ODF aan de deur voor glasvezel?

• February 5, 2025
  • 8 reacties
  • 2342 keer bekeken

Er kwam iemand aan de deur met ODF logo. Het is me volkomen duister waarom de huidige aansluiting van straat naar huis wordt aangelegd en later door KPN glasvezelkabel wordt aangelegd en ik nogmaals een aansluiting krijg, Hij dramde behoorlijk om mijn email adres. Ik wil geen informatie aan de deur. Ik verwacht een behoorlijke uitleg van KPN en een aankondiging van KPN als iemand aan de deur komt. Ik word volkomen krankjorum van alle mensen die mij glasvezel willen aansmeren. En ik dacht nog dat KPN betrouwbaar was. 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Gonnywer en welkom bij de KPN Community. Goed dat je hier een topic over start! 

Hopelijk heb je met de reacties hier toch minder het gevoel dat je belazerd bent. Ik snap dat je niet vrolijk wordt van mensen aan de deur over glasvezel, maar er moet toestemming gevraagd worden voor het aanleggen daarvan dus daarvoor is contact met de bewoners het snelste en het handigste. 

We hebben op onze website ook wat informatie over KPN en ODF. Daar kun je onderaan ook invullen of glasvezel via ons op de planning staat of al aangelegd is. 
We zullen ruim van tevoren laten weten dat we met glasvezel bezig willen gaan in de buurt (als dit nog niet gebeurd is) maar tot die tijd kun je via de planner daar ook kijken wat je kunt verwachten. 

Dus als je voor de toekomst nog wat mogelijkheden wilt om over te stappen: laat het altijd aanleggen. Als het je niks kost, waarom zou je het tegenhouden? Alleen je emailadres geven kan geen kwaad. Dan heb je verder geen verplichtingen ofzo. Je zit nergens aan vast.

Dit onderstreep ik verder ook. Het kan nooit kwaad om meerdere aansluitpunten te hebben. Prettig juist, zo heb je keuze qua bij welke provider je je abonnement af wilt sluiten. 🙂

Mocht je verder nog vragen hebben hierover, laat het gerust weten!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2025

Wees gewaarschuwd. Iemand van ODF vraagt je email adres omdat hij de rest vd gegevens van KPN heeft gekregen. Maar KPN blijkt helemaal niet samen te werken met ODF. Ongelooflijk. Met al mijn wantrouwen en vragen ben ik toch nog belazerd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 5, 2025

Beste ​@Gonnywer het gebeurt wel vaker dat in een plaats meerdere aanbieders glasvezel aanleggen.

Zolang als de aanleg gratis is, niks aan de hand, gewoon laten doen.

Behalve een KPN-lijn, koper of glasvezel, heb je ook vast een coax-aansluitinjg van Ziggo bijvoorbeeld in liggen, dan kan ODF er ook nog wel bij.

Heb je veel keuze bij verschillende aanbieders.

Het feit dat een bedrijf de infrastructuur aanlegt, wil niet zeggen dat je ook meteen een abo bij een van de providers moet nemen, die over die lijn lopen.

• February 5, 2025

ODF krijgt helemaal niets van KPN. Het is een andere organisatie. Die volkomen lis staat van KPN. KPN levert ook niet over het netwerk van ODF. Odido levert wel over het netwerk van ODF. En volgens mij Solcon ook. Solcon is een dochteronderneming van KPN. 

Dus als je voor de toekomst nog wat mogelijkheden wilt om over te stappen: laat het altijd aanleggen. Als het je niks kost, waarom zou je het tegenhouden? Alleen je emailadres geven kan geen kwaad. Dan heb je verder geen verplichtingen ofzo. Je zit nergens aan vast.

• February 5, 2025

Wees gewaarschuwd. Iemand van ODF vraagt je email adres omdat hij de rest vd gegevens van KPN heeft gekregen. Maar KPN blijkt helemaal niet samen te werken met ODF. Ongelooflijk. Met al mijn wantrouwen en vragen ben ik toch nog belazerd.

Waarom? Het is net alsof je al je hele leven in een Volkswagen rijd en nu een verkoper van Renault tegen komt. Wat is daar "ongelofelijk" aan? En waarom moet je daar voor "gewaarschuwd" zijn?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 6, 2025

Hi ​@Gonnywer en welkom bij de KPN Community. Goed dat je hier een topic over start! 

Hopelijk heb je met de reacties hier toch minder het gevoel dat je belazerd bent. Ik snap dat je niet vrolijk wordt van mensen aan de deur over glasvezel, maar er moet toestemming gevraagd worden voor het aanleggen daarvan dus daarvoor is contact met de bewoners het snelste en het handigste. 

We hebben op onze website ook wat informatie over KPN en ODF. Daar kun je onderaan ook invullen of glasvezel via ons op de planning staat of al aangelegd is. 
We zullen ruim van tevoren laten weten dat we met glasvezel bezig willen gaan in de buurt (als dit nog niet gebeurd is) maar tot die tijd kun je via de planner daar ook kijken wat je kunt verwachten. 

Dit onderstreep ik verder ook. Het kan nooit kwaad om meerdere aansluitpunten te hebben. Prettig juist, zo heb je keuze qua bij welke provider je je abonnement af wilt sluiten. 🙂

Mocht je verder nog vragen hebben hierover, laat het gerust weten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 12, 2025

Waarom? Het is net alsof je al je hele leven in een Volkswagen rijd en nu een verkoper van Renault tegen komt. Wat is daar "ongelofelijk" aan? En waarom moet je daar voor "gewaarschuwd" zijn?

Omdat iemand me aan de deur iets voorliegt en niets uitlegt. Ik heb al tientallen ‘verkopers’ aan de deur gehad voor glasvezel en allemaal vertellen ze iets anders. Dan moet ik, omdat KPN ook niets uitlegt in een brief die ze daarover sturen, me een rotje zoeken hoe het precies zit met die aanleg. Ik ben niet de jongste meer en merk dat het voor meer mensen onduidelijk is. Ook dat ze worden belazerd en uiteindelijk hun tuin wordt omgespit terwijl dat niet zou gebeuren en/of dat ze ineens moeten betalen voor de aanleg tot de deur. Vandaar dus! Dan is een email adres inderdaad niets om me druk om te maken, maar wel kreeg ik gelijk weer een email van ODF. Dus tja, waar maak ik me druk om?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 12, 2025

Beste ​@Gonnywer het gebeurt wel vaker dat in een plaats meerdere aanbieders glasvezel aanleggen.

Zolang als de aanleg gratis is, niks aan de hand, gewoon laten doen.

Behalve een KPN-lijn, koper of glasvezel, heb je ook vast een coax-aansluitinjg van Ziggo bijvoorbeeld in liggen, dan kan ODF er ook nog wel bij.

Heb je veel keuze bij verschillende aanbieders.

Het feit dat een bedrijf de infrastructuur aanlegt, wil niet zeggen dat je ook meteen een abo bij een van de providers moet nemen, die over die lijn lopen.

Dank voor je reactie. Ja, die coax-aansluiting heb ik ook. Ik begin inmiddels te begrijpen hoe e.e.a. in elkaar steekt. Echter, niemand van alle tientallen ‘verkopers’ heeft me goed uitgelegd hoe het zit met die aansluitingen. Ze wilden vooral een abonnement verkopen. En ODF wilde dus blijkbaar de kabel naar binnen trekken, maar hoe/wat en wat het wel/niet kost werd me niet duidelijk. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 12, 2025

maar hoe/wat en wat het wel/niet kost werd me niet duidelijk. 

Beste ​@Gonnywer een glasvezelkabel aansluiten kost in de regel niets en verplicht je ook niet om bij een provider, die over die kabel gaat leveren een abo te nemen.

Zo werkt dat in ieder geval bij KPN.

Bij ODF kun je vragen wat het aanleggen van die kabel naar jouw huis kost, zij zorgen slechts voor de infrastructuur, net als KPN Netwerk, bij de providers die daar overt gaan leveren kun je al of niet een abo afnemen.

Aanleggen infra en abo provider zijn dus 2 verschillende dingen.

Â