Skip to main content

Vandaag aangevinkt dat ik mijn Netflix abonnement wel wil overzetten naar kpn. Nu krijg ik bericht dat ik morgen een box 12 krijg.  Waar heb ik dat voor nodig? Ik kijk nu ook Netflix met mijn kpn v9 modem en superwifi.  Heb geen zin om mijn modem over te zetten want dan werken de verwarming, Google en andere zaken vast niet meer.  Kan ik configuratie gegevens zoals vaste Mac en ipnummers en dhcp wel eenvoudig overzetten?

Als je hem niet wil, dan ga je hem gewoon niet halen op het PostNL punt.


Het is toch eigenlijk diep triest dat je als abonnee kiest om een bijna pre-historische Experia Box te houden uit vrees voor de slechte werking van een nieuwe.

Ik hoop dat KPN hier lessen uit trekt en zich eens flink achter de oren gaat krabben waar het fout gegaan is.


KPN is op het moment royaal met nieuwe apparatuur te sturen bij wijzigingen of verhuizingen. Goede zaak natuurlijk maar het is niet altijd nodig. (Het is ook nooit goed :smile:)

 

Een box12 is vergeleken met de v9 een upgrade kwa wifisnelheid. V9 heeft enkel 2,4ghz, de box12 2,4 en 5ghz en dus sneller op korte afstand. Als dat niet boeit, of er zijn al versterkers in gebruik, dan heeft omwisselen verder niet veel meerwaarde. Zeker als je allerlij instellingen mbt ip adressen hebt gedaan. Dan zou je die opnieuw moeten doen.

Dat bepaalde apparaten niet meer werken is natuurlijk niet waar. Alle apparaten moeten alleen weer verbonden worden met de nieuwe wifigegevens van de box12. Of je wijzigd die in wat je nu in de v9 hebt, dan hoeft dat niet.

 

Keuze is dus aan jezelf. Niks moet. Als de v9 voldoet laat je de box12 bij postnl liggen, gaat hij vanzelf retour.


Ik heb 20 vaste ip adressen buiten het ingestelde dhcp bereik maar ook ongeveer zo’n aantal binnen de dhcp die later via binding zijn vastgezet omdat veel apparaten anders niet of niet goed bleken werken. Met name de thermostaat, de airco, de keuken apparatuur etc.  Dus alle Mac adressen zal ik dan wel met de hand moeten inkloppen en vastzetten voordat ze voor het eerst verbinding maken anders duurt het uren voor je die weer aan de praat krijgt.  De slechte WiFi van de v9 gebruik ik niet omdat ik vorig jaar superwifi’ s heb gekocht.  Toen kon ik geen nieuwer modem krijgen dat heb ik nog gecheckt. 


Lol als ze je willen helpen kan het maar ze willen het nooit. 


Ik heb 20 vaste ip adressen buiten het ingestelde dhcp bereik maar ook ongeveer zo’n aantal binnen de dhcp die later via binding zijn vastgezet omdat veel apparaten anders niet of niet goed bleken werken. Met name de thermostaat, de airco, de keuken apparatuur etc.  Dus alle Mac adressen zal ik dan wel met de hand moeten inkloppen en vastzetten voordat ze voor het eerst verbinding maken anders duurt het uren voor je die weer aan de praat krijgt.  De slechte WiFi van de v9 gebruik ik niet omdat ik vorig jaar superwifi’ s heb gekocht.  Toen kon ik geen nieuwer modem krijgen dat heb ik nog gecheckt. 

Voor zover ik mij herinner worden alleen de wifi credentials e.v.t. in je nieuw bruikleenrouter geladen. Die MAC adressen zeker niet. Ik neem aan dat je DSL hebt, anders zou in jouw situatie een eigen router te prefereren zijn denk ik. Met een eigen/ander router kan je vaak wel allerhande zaken exporteren en importeren. Ik heb eerder wel eens via een webpage print en/of copy-paste wel eens een dergelijk aantal MAC adressen in een text bestand opgemaakt en zo ook in een xml bestand ingevoegd voor OpnSense router. Misschien is dit een mooi moment om modem en router los te weken van elkaar. Je kan een eigen ander router achter de V9 zetten b.v.


Gewoon één iCloud kopie maken en terug zetten 


Als je hem niet wil, dan ga je hem gewoon niet halen op het PostNL punt.

Behalve als PostNL hem bij je buren bezorgd ook al staat in je ingestelde bezorgprofiel dat je dat niet wil …

 


Misschien heb ik wat overdreven gereageerd maar ik was een beetje boos omdat je 5 euro korting bij Netflix wordt voorgespiegeld die je achteraf niet krijgt maar wel een mooi modem kado voor de heb dus.
Dat zijn de "voordelen van KPN”  volgens hun mail krijg je (letterlijk geplakt uit hun mail->) “5,- Entertainmentkorting /mnd als je ook Thuis en Mobiel combineert” maar dat is dus niet waar (telefonisch nagevraagd) Je krijgt het alleen als je “hussel” hebt maar dat staat niet in de mail.
 

maar wel een gratis modem 😉 en dat stond ook niet in de mail