Skip to main content

Mijn zoon heeft in Amsterdam KPN TV/Internet besteld. Hij krijgt 4gBits. Hier iñ Huizen heb ik ook KPN besteld. Maar ik krijg naar 1 gBits. Hoe zit dat?

Hallo @WouterForum dan heb jij nog geen XGS-PON of de centrale waar je op bent aangesloten is er nog niet klaar voor.

 

 


Dat hangt af van de techniek, welke in  de wijkcentrale (PoP) beschikbaar is. De nieuwste techniek is XGSPON welke tot 10 (romeinse 😵 Gb gaat.

 

Wellicht is deze snellere techniek beschikbaar,  dat is bij een postcode-check te controleren.


Jouw zoon krijgt ook geen 4Gbps, daar betaalt hij maar liefst €15,- per maand extra voor.

Weet je hoeveel bandbreedte je verbruikt want als dat minder dan 1Gbps is (en de kans daarop is heel, heel, heel erg groot) dan heeft het dus ook geen enkel nut om een grotere bandbreedte te contracteren.

Heel veel mensen hebben geen flauw benul van hun daadwerkelijke verbruik maar als je geen zware (semi-professionele) gamer bent of dagelijks 4K films aan het downloaden bent dan weet ik vrijwel zeker dat jouw verbruik ver onder de 1Gbps zal liggen. Waarschijnlijk is dat bij jouw zoon ook zo en dus gooit hij wellicht €180,- per jaar in de gootsteen.


Hij krijgt het wel, maar gebruikt het waarschijnlijk niet. Maar dat is een ieders eigen vrije keuze. Voor dat beetje geld, waarom zou je het niet doen.


Hij krijgt het wel, maar gebruikt het waarschijnlijk niet.

Hij "krijgt" het niet, hij betaalt ervoor.


Dat is flauw, hij krijgt waar hij voor betaald. Zoals het hoort.

 

Leuk als je thuis LAN(/WAN) feestjes houdt, een gebrek aan bandbreedte zal je zelfs dan niet hebben.

 

Zelf draai ik periodiek backup's tussen een aantal NAS-sen, dan is het ook geen gemis.


Leuk als je thuis LAN(/WAN) feestjes houdt, een gebrek aan bandbreedte zal je zelfs dan niet hebben.

Dan moet je wel heel stevige feestjes houden waarbij een hele ploeg gamers online League of Legends gaat spelen.

 

Zelf draai ik periodiek backup's tussen een aantal NAS-sen, dan is het ook geen gemis.

Ik ook en wekelijks gaat er bijna een half TeraByte over de lijn maar ook daar is 4Gbps niet echt noodzakelijk als je die backups maar "plant" op tijden dat je geen andere zwarte activiteiten uitvoert en/of de communicatie van de NAS een lagere prioriteit geeft. Die halve TeraByte werd zelfs over een 200Mbps lijntje gesynchroniseerd tussen mijn NAS thuis en een NAS elders.

Ik denk overigens dat jouw NAS ook maar met een 1Gbps verbinding op jouw router aangesloten is en in z'n eentje dus ook niet meer zal verbruiken.

Daarnaast is de kans groot dat je dan nog steeds veel minder bandbreedte zult verbruiken omdat er op het pad naar de server/NAS vast nog een andere bottleneck in het netwerk zit die de throughput omlaag haalt.


Nee, mijn NAS zit op een 2,5 Gb/s poort aangesloten en de XGSPON zit met een SFP rechtstreeks in het modem.

 

Nodig, nee, maar dat is de snelste poort en de rest zit op reguliere Gb/s poorten.

 

Niet dat ik dezelfde snelheid heb hoor, minder voldoet zeker 's nachts. Ben daarnaast ook nog eens klein behuisd.


Dank voor de reacties. Mijn zoon krijgt het via een actie (overstap) voor 1 jaar voor €35,- per jaar inclusief TV. Ik zit ook niet echt op 4 gBits/sec te wachten hoor. Wilde alleen een andere provider dan Ziggo proberen, ook voor €35,- p/m het eerste jaar


Reageer