Skip to main content
Antwoord

Waarom legt KPN bij ons geen glasvezel aan?

• November 25, 2025
  • 9 reacties
  • 136 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb vernomen dat KPN GEEN glasvezel wilt leggen in ons appartement gebouw.?????

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@ina1953! Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten wanneer glasvezel bij jou thuis aangelegd wordt.

Het beste dat je kunt doen is inderdaad de postcodecheck in de gaten houden. Ik verwacht zeker dat er ook bij jou in de buurt glasvezel aangelegd gaat worden, maar waar en wanneer heeft met veel factoren te maken, waaronder de planning en toestemming die we nodig hebben, zoals vergunningen. Als er andere werkzaamheden gaande zijn nu, kan 't inderdaad zijn dat wij even moeten wachten. Je kunt eventueel een haalbaarheidsonderzoek starten, dan krijg je vanzelf terugkoppeling vanuit de KPN-kant die voor de glasvezelaanleg zorgt.

Meer over hoe de aanleg van glasvezel in zijn werk gaat, lees je ook hier:

9 reacties

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+23

Beste ​@ina1953,

Je kunt het checken op deze website van KPN Netwerk:

Doe de postcodecheck

Daar kun je zien of er glasvezel komt of niet, maar je zal het ongetwijfeld wel krijgen.

Want KPN gaat gefaseerd het kopernetwerk uitschakelen. 

• November 25, 2025

KPN kan niet overal tegelijk zijn. Kennelijk hebben ze dan besloten om eerst ergens anders aan te leggen. Ook bij jou komt vast wel een keer glasvezel. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 25, 2025

Flats worden gerwoonweg veel later voorzien van een aansluiting dan een woning, gezien het vele meerwerk dat er aan zit.

Voor een flat met 100 bewoners heb je bijvoorbeeld een half jaar nodig om dat aangelegd te krijgen en voor 100 woningen zeg maar 1 maand.

De tijdstippen zijn slechts voorbeelden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 26, 2025

Postkode Check diverse malen gedaan. Staat nog niks gepland. Delta is nu bezig met aanleg glasvezel. Tegelijk kan dit zeker niet of elkaars netwerk gebruiken ????

• November 26, 2025

Postkode Check diverse malen gedaan. Staat nog niks gepland. Delta is nu bezig met aanleg glasvezel. Tegelijk kan dit zeker niet of elkaars netwerk gebruiken ????

Nee. Als delta nu bezig is, dan KPN nog een poosje wachten.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@ina1953! Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten wanneer glasvezel bij jou thuis aangelegd wordt.

Het beste dat je kunt doen is inderdaad de postcodecheck in de gaten houden. Ik verwacht zeker dat er ook bij jou in de buurt glasvezel aangelegd gaat worden, maar waar en wanneer heeft met veel factoren te maken, waaronder de planning en toestemming die we nodig hebben, zoals vergunningen. Als er andere werkzaamheden gaande zijn nu, kan 't inderdaad zijn dat wij even moeten wachten. Je kunt eventueel een haalbaarheidsonderzoek starten, dan krijg je vanzelf terugkoppeling vanuit de KPN-kant die voor de glasvezelaanleg zorgt.

Meer over hoe de aanleg van glasvezel in zijn werk gaat, lees je ook hier:

HansGlas
Slimmerik
  • November 27, 2025

Flats worden gerwoonweg veel later voorzien van een aansluiting dan een woning, gezien het vele meerwerk dat er aan zit.

Voor een flat met 100 bewoners heb je bijvoorbeeld een half jaar nodig om dat aangelegd te krijgen en voor 100 woningen zeg maar 1 maand.

Kun je dit onderbouwen of roep je maar wat?

• November 27, 2025

Je ziet het hier in de topics dat het bij appartementen vaak mis gaat en heel lang duurt. Meestal moeten mensen allemaal tegelijk thuis zijn omdat de kabels door de meterkasten van de verschillende woningen doorgetrokken moeten worden. Dat valt vaak niet mee. Want wie moet dat organiseren? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 27, 2025

Ik kan het wel voor je bevestigen. KPN legt vaak wijk voor wijk glasvezel uit en slaat hoogbouw over. Voor hoogbouw komt een apart team welke samen met de VVE, Woningcorporatie of anderen gaat overleggen wat de beste aanpak is. Vaak moet er bij een VVE bijvoorbeeld ook nog eens gestemd worden in een algemene ledenvergadering die eens in de X maanden is. Daarom is er bij hoogbouw altijd meer tijd nodig. Dit is gewoon een feit en geen speculatie. Overigens is dit ook niet erg, KPN doet het liever goed dan gehaast maar dat het opnieuw moet.