Skip to main content
Beantwoord

Waarom maakt KPN geen gebruik van glasvezel van ODF?

• March 7, 2025
  • 8 reacties
  • 310 keer bekeken

Gisteren heeft ODF een glasvezelkabel aangelegd in ons appartement. Nu begrijp ik dat KPN geen gebruik wil maken van het ODG netwerk. Ik vind dit te gek voor woorden. Jarenlang trouwe klant van KPN en nu kan ik geen gebruik maken van de voordelen van glasvezel. Eigenlijk dwingt KPN ons om over te stappen naar een andere provider. KPN er moet toch een mogelijkheid zijn om een verbinding te maken met het kastje en het bestaande netwerk in huis.

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@JacobSr, KPN investeert in het eigen glasvezelnetwerk. Daarnaast zijn er partijen zoals ODF die ook in Nederland huizen voorzien van glasvezel. Het netwerk van ODF is niet geschikt voor de diensten van KPN. De achterliggende technieken die worden gebruikt verschillen. Tevens is het waar wat ​@Dave van Toer aangeeft over overkomsten die gesloten moeten worden voor gebruik van andere glasnetwerken. 

Die 2 dingen zorgen er dan voor dat KPN kiest om zijn eigen netwerk aan te leggen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 7, 2025

Hallo ​@JacobSr ,

KPN maakt meestal eigen netwerken. Mogelijk gaat KPN ook bij jou in de straat nog een eigen glasvezelaansluiting verzorgen. 

Benieuwd of en wanneer er glasvezel op jouw adres wordt aangelegd? Vul je gegevens in op de Glasvezelwekker, en krijg een seintje zodra het zover is!

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck?campaignid=so:c=merk-community

Meer informatie staat in de bron: 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 7, 2025

Hallo ​@JacobSr ,

KPN maakt meestal eigen netwerken. Mogelijk gaat KPN ook bij jou in de straat nog een eigen glasvezelaansluiting verzorgen. 

Benieuwd of en wanneer er glasvezel op jouw adres wordt aangelegd? Vul je gegevens in op de Glasvezelwekker, en krijg een seintje zodra het zover is!

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck?campaignid=so:c=merk-community

Meer informatie staat in de bron: 

Gelul. Jullie kunnen niet eens zeggen wanneer er glasvezel komt.

• March 7, 2025

Gelul. Jullie kunnen niet eens zeggen wanneer er glasvezel komt.

Dat klopt. Dat maakt KPN pas bekend als ze daadwerkelijk gaan aanleggen. 

• March 7, 2025

KPN er moet toch een mogelijkheid zijn om een verbinding te maken met het kastje en het bestaande netwerk in huis.

KPN kan dat wel, maar wil dat niet. KPN zou dan moeten betalen aan ODF om het te mogen gebruiken. KPN zou dan ook apparatuur in de wijkcentrale van ODF moeten plaatsen. Hebben ze geen zin in.

Solcon, een dochteronderneming van KPN, levert wel over het netwerk van ODF dacht ik.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 7, 2025

@JacobSr 

Ik betwijfel of de KPN daar ooit glasvezel gaat aanleggen als ODF daar al glasvezel heeft liggen.

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Glasvezel dat door ODF (Open Dutch Fiber) wordt aangelegd, blijft in principe eigendom van ODF en wordt door hen geëxploiteerd. KPN kan dit netwerk niet zomaar gebruiken, tenzij er een wholesale-overeenkomst wordt gesloten.

Bij sommige glasvezelnetwerken geldt dat na een bepaalde periode (bijvoorbeeld na het aflopen van een exclusiviteitsperiode) andere aanbieders toegang kunnen krijgen. Dit hangt af van de afspraken en regulering. In het geval van ODF werkt het bedrijf vooral samen met T-Mobile (Odido), maar biedt het ook toegang aan andere providers via wholesale-contracten. KPN heeft zijn eigen glasvezelnetwerk en investeert daar fors in, waardoor de kans klein is dat ze afhankelijk willen zijn van ODF.

Kortom, ODF’s glasvezel komt niet vanzelf “vrij” voor KPN. Als KPN gebruik zou willen maken van ODF’s netwerk, zou er een commerciële overeenkomst nodig zijn.

• March 7, 2025

@JacobSr 

Ik betwijfel of de KPN daar ooit glasvezel gaat aanleggen als ODF daar al glasvezel heeft liggen.

Waarom niet? Er zijn zat gebieden waar zowel KPN als ODF glasvezel hebben liggen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 10, 2025

Hallo ​@JacobSr, KPN investeert in het eigen glasvezelnetwerk. Daarnaast zijn er partijen zoals ODF die ook in Nederland huizen voorzien van glasvezel. Het netwerk van ODF is niet geschikt voor de diensten van KPN. De achterliggende technieken die worden gebruikt verschillen. Tevens is het waar wat ​@Dave van Toer aangeeft over overkomsten die gesloten moeten worden voor gebruik van andere glasnetwerken. 

Die 2 dingen zorgen er dan voor dat KPN kiest om zijn eigen netwerk aan te leggen.