Skip to main content
Vraag

Waarom moet ik mijn KPN modem 1-op-1 omruilen in plaats van eerst de nieuwe ontvangen?

• July 30, 2025
  • 23 reacties
  • 201 keer bekeken

Hmmm, ik mag mijn V10 omruilen voor een V12, maar moet dan 1-op-1 omruilen. Dat houdt in dat men thuis op dat moment dus geen internet heeft… Beetje knullig, want verklaar dat maar aan twee hoogst hypergevoelige pubers die internet zien als hun reden van bestaan… 

Admin: afgesplitst & eigen topic voor aangemaakt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 30, 2025

Hmmm, ik mag mijn V10 omruilen voor een V12, maar moet dan 1-op-1 omruilen. Dat houdt in dat men thuis op dat moment dus geen internet heeft… Beetje knullig, want verklaar dat maar aan twee hoogst hypergevoelige pubers die internet zien als hun reden van bestaan… 

Beste ​@ewalstra , dat gaat niet lukken.

Alleen defecte modems worden vervangen en jij hebt misschien wel pairbonding, daar is alleen de V10 geschikt voor.

• Auteur
  • Topper
  • July 30, 2025

Gaat prima lukken. De toestemming heb ik al van KPN zelf. Maar daar gaat het hier niet om. Ik vind het vervelend dat iedereen thuis geen internet heeft zolang ik het nieuwe modem niet geïnstalleerd heb. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 30, 2025

Beste ​@ewalstra sorry voor mijn beetje verkeerde reactie, ik was nog niet goed wakker vanochtend blijkbaar en niet goed ingelezen.

Als je de nieuwe modem binnenkrijgt is het een kwestie van ompluggen en zal het hoogstens een half uur duren voordat de boel weer standaard op stoom is.

De  definitieve afregeling kan wat langer duren.

De wereld vergaat niet als je even geen internet hebt.

Je zou tijdelijk je mobiel als hotspot in kunnen zetten.

De wereld staat in brand en een paar pubers doen moeilijk over geen internet??? Waar hebben we het over???

Wie is er de baas, jij als ouder, of een paar pubers???

• Auteur
  • Topper
  • July 30, 2025

Jij kent mijn pubers niet...

• July 30, 2025

Als jij jouw pubers niet kunt overtuigen van het nut van zo'n omruil waarbij vast internet een tijdje onderbroken is, waar heb je die omruil dan voor nodig? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 30, 2025

Gelukkig niet, want die pakte ik wel even aan😎

• Auteur
  • Topper
  • July 30, 2025

Gelukkig niet, want die pakte ik wel even aan😎

hahahahaha… grapjas…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2025

Vertel ze maar dat toen ik ('wij') 16 waren er bij lange na nog geen internet bestond. En we naar 3 televisiezenders konden kijken. Een videorecorder bestond toen nèt maar kostte
wel f. 2000 ( € 907,--). 

Was het nu maar geen schoolvakantie, hè. Dan waren ze lekker de deur uit.

Met dit mooie weer moeten ze natuurlijk niet thuis, binnen, zitten gamen.

Hoe lang ben je weg tussen het ontkoppelen van de v10 en het weer aankoppelen van de Box12?

Oh ja, dan moeten ze natuurlijk weer opnieuw hun wifi koppelen natuurlijk! (voordat je geschreeuw krijgt “de wifi doet het niet!")

Waarom heb je een omruil van v10 naar Box12? De v10 is wat mij betreft het beste modem. Nog steeds.

• July 30, 2025

Mede Community gebruikers, zullen we ons on-topic houden en ons niet verliezen in allerlei opvoedkundige "adviezen"!

@ewalstra heeft een 3 maanden oud topic, dat al twee maanden geleden beantwoord is, gebruikt en hij kan voor zijn probleem beter een nieuw topic aanmaken waarin hij duidelijk aangeeft waarom die omruil in gang is gezet, zoals ik ook al in mijn vorige reactie heb gevraagd. 

• July 30, 2025

Ok, ik zie dat een moderator het inmiddels afgesplitst heeft 👍. 

• Auteur
  • Topper
  • July 30, 2025

Beste ​@ewalstra , dat gaat niet lukken.

Alleen defecte modems worden vervangen en jij hebt misschien wel pairbonding, daar is alleen de V10 geschikt voor.

Nee hoor, de enige pairbonding die ik heb is met mijn vrouw. 

• July 30, 2025

Maakt niet uit. Normaal gesproken ruilt KPN een modem alleen om als die kapot is. Dat de KPN Box WiFi 6 heeft ofzo, dat is geen argument voor omruilen. 

• July 30, 2025

Het lijkt erop dat hij geen antwoord wil geven over het waarom van de omruil. Prima, dan houdt het hier voor mij op. 

• Auteur
  • Topper
  • July 30, 2025

Het lijkt erop dat hij geen antwoord wil geven over het waarom van de omruil. Prima, dan houdt het hier voor mij op. 

Nou zeg… het lijkt erop dat die korte lontjes ook al op een KPN Forum aanwezig zijn… Over opvoedkundige "adviezen" gesproken...

Ik weet al wel wat jullie gaan roepen, en ja, het gaat om WiFi6 en de SWP2 versterkers en daarvoor wil ik een V12. En name voor de WiFi6 (802.11ax), meer geheugen en de USB 3.0 mogelijkheid voor het aansluiten van een Samsung T7.

En jullie hoeven wat mij betreft niet te gaan roepen dat KPN daarvoor niks gaat omruilen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 30, 2025

Dit omruilproces is inderdaad een beetje onhandig ​@ewalstra, maar KPN heeft het zo ingericht dat alle modems die worden geswapt direct weer retour komen en niet bij de mensen thuis blijven liggen. Heel vervelend voor uw pubers thuis, maar het is even niet anders, vrees ik. Ze moeten er iets voor over hebben om goed en snel internet te hebben haha. Wellicht kunnen ze even gezellig mee!

KPN ruilt inderdaad wel eens modems om voor klanten die goed onderhandelen, hopelijk bevalt de v12!

• July 31, 2025

Nou zeg… het lijkt erop dat die korte lontjes ook al op een KPN Forum aanwezig zijn… Over opvoedkundige "adviezen" gesproken...

Ik weet al wel wat jullie gaan roepen, en ja, het gaat om WiFi6 en de SWP2 versterkers en daarvoor wil ik een V12. En name voor de WiFi6 (802.11ax), meer geheugen en de USB 3.0 mogelijkheid voor het aansluiten van een Samsung T7.

En jullie hoeven wat mij betreft niet te gaan roepen dat KPN daarvoor niks gaat omruilen. 

Kort lontje? Toch fijn dat je na herhaald vragen openheid van zaken hebt gegeven.

Kpn doet een dergelijke omruil standaard niet, diverse topics op de Community getuigen daarvan! Als jij het wel voor elkaar hebt gekregen, dan is dat meer een gunst dan een recht: contractueel is kpn daar niet toe verplicht. En dan moet je niet gaan klagen over de omruilprocedure. Graag of helemaal niet zou ik zeggen.

Heb je je modem nu al omgeruild? Als je te lang wacht stuurt PostNL de boel weer retour kpn. 

• July 31, 2025

Overigens is die USB-poort niet bedoeld voor een extern schijf-station zoals bv de Samsung T7, maar alleen voor een USB-dongle. Zie de handleiding

• July 31, 2025

Ik vraag me ook af wat je met de usb poort wilt. Verder... met de nieuwe firmware op de Experiabox v10 kan die ook gewoon draadloos koppelen met de SuperWiFi 2.0 punten. 

Als je geen nieuwe firmware op de Experiabox v10 hebt, dan krijg je die ook nog niet op de KPN Box waarschijnlijk. Dan blijf je nog een poosje op de oude 60E firmware. Daar kan je niet eens fatsoenlijk op inloggen. En mocht inloggen lukken, dan is die vreselijk traag.

• Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Ik verwacht ook niet dat het omruilen lukt, ondanks toezeggingen van de vriendelijke dame aan de telefoon. Uiteindelijk is er nog de medewerker van de KPN winkel zelf met eigen ideeën en bevindingen. 

Bedankt voor de reacties.

@moderator Dit topic mag op slot. 

• July 31, 2025

Verder... met de nieuwe firmware op de Experiabox v10 kan die ook gewoon draadloos koppelen met de SuperWiFi 2.0 punten. 

Maar zonder Wifi6: dat kunnen de SW2's wel maar de V10 niet en dan heb je de keuze tussen hooguit Wifi5 óf Wi-Fi op de V10 uitzetten. En in dat laatste geval moet je volgens mij, bij de nieuwe KPN Software, tenminste één SW2 bekabeld aansluiten, zodat die master kan worden, toch? Maar dat is - voor zover ik weet - niet anders dan bij de klassieke firmware.

• Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Verder... met de nieuwe firmware op de Experiabox v10 kan die ook gewoon draadloos koppelen met de SuperWiFi 2.0 punten. 

Maar zonder Wifi6: dat kunnen de SW2's wel maar de V10 niet en dan heb je de keuze tussen hooguit Wifi5 óf Wi-Fi op de V10 uitzetten. En in dat laatste geval moet je volgens mij, bij de nieuwe KPN Software, tenminste één SW2 bekabeld aansluiten, zodat die master kan worden, toch? Maar dat is - voor zover ik weet - niet anders dan bij de klassieke firmware.

Ik heb in totaal 5 SW2 versterkers en drie daarvan zitten aan de kabel. Wifi heb ik op de V10 uitgeschakeld. 

• July 31, 2025

Mooi, dan heb je dus al Wifi6 op je SW2's en schiet je sowieso met die omruil niet veel op. En bespaar je je wellicht de ergernis van gefrustreerde pubers-zonder-internet. Ik heb Wi-Fi op de V10 weer aangezet maar met 2 * SW1 heb ik toch nergens Wifi6, dus dat maakt ook niet uit. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik verwacht ook niet dat het omruilen lukt, ondanks toezeggingen van de vriendelijke dame aan de telefoon. Uiteindelijk is er nog de medewerker van de KPN winkel zelf met eigen ideeën en bevindingen. 

Bedankt voor de reacties.

@moderator Dit topic mag op slot. 

Bij deze! Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen betekenen!