Skip to main content

Waarom wordt elke nacht tussen 03:00 en 03:15 de internetverbinding gereset? Is het zo beroerd bij kpn apparatuur dat dit nodig is?

heb je toevallig een fritz box ? ( en staat deze ingesteld op Duitsland ? ) 


heb je toevallig een fritz box ? ( en staat deze ingesteld op Duitsland ? ) 

Nee @retep_ volgens het profiel van @Vinci69 heeft hij een V10a

 


heb je toevallig een fritz box ? ( en staat deze ingesteld op Duitsland ? ) 

Nee @retep_ volgens het profiel van @Vinci69 heeft hij een V10a

 

Dat profiel is inmiddels 3 jaar oud, mensen kunnen wel eens wat vergeten te updaten 😉
Kan nooit kwaad om te vragen dus!


Hi @Vinci69, gebeurt dit echt elke avond? 


Hi @Vinci69, gebeurt dit echt elke avond? 

Dat durf ik niet te zeggen, ben niet elke dag wakker om die tijd. Maar wanneer ik wel wakker ben wordt elke keer de internetverbinding om ongeveer 03:10 verbroken. Zit dan nog wel eens te spelen en op twee tablets tegelijkertijd valt de verbinding weg. Lijkt alsof ergens op de route achter het modem een apparaat preventief wordt herstart.


kun je dit ook terug zien in het log van het modem vinden ? 


KPN update de modem altijd rond 3.00 in de nacht zodat klanten zo weinig mogelijk last ervaren


Hi @Vinci69, gebeurt dit echt elke avond? 

Dat durf ik niet te zeggen, ben niet elke dag wakker om die tijd. Maar wanneer ik wel wakker ben wordt elke keer de internetverbinding om ongeveer 03:10 verbroken. Zit dan nog wel eens te spelen en op twee tablets tegelijkertijd valt de verbinding weg. Lijkt alsof ergens op de route achter het modem een apparaat preventief wordt herstart.

Dat snap ik, maar hoe vaak gebeurt dit per maand bijvoorbeeld. 

kun je dit ook terug zien in het log van het modem vinden ? 

En het kan inderdaad zijn dat het een reguliere update is, maar dat zou niet om de paar dagen moeten gebeuren. 


Hi @Vinci69, gebeurt dit echt elke avond? 

Dat durf ik niet te zeggen, ben niet elke dag wakker om die tijd. Maar wanneer ik wel wakker ben wordt elke keer de internetverbinding om ongeveer 03:10 verbroken. Zit dan nog wel eens te spelen en op twee tablets tegelijkertijd valt de verbinding weg. Lijkt alsof ergens op de route achter het modem een apparaat preventief wordt herstart.

Dat snap ik, maar hoe vaak gebeurt dit per maand bijvoorbeeld. 

kun je dit ook terug zien in het log van het modem vinden ? 

En het kan inderdaad zijn dat het een reguliere update is, maar dat zou niet om de paar dagen moeten gebeuren. 

Afgelopen nachten weer behoorlijk actief geweest en ja hoor, weer om 03:10 dagelijks internet reset vanuit de provider. Geen modem reset. Al drie dagen achter elkaar geconstateerd. Is geen update oid. Ook herstelt het heel snel weer, maar actieve services verliezen de verbinding. 

Er zit dus echt een of ander kpn apparaat ergens op de pijplijn buiten mijn huis dat vrolijk herstart wordt. Alleen word ik daar niet zo vrolijk van. 

Sorry voor de late reactie, zoals ik al schreef ben ik niet elke nacht actief dus heb er dan ook geen last van. 

 


Het blijft gek, ik zo niet bedenken wat er van onze kant de oorzaak kan zijn op precies zo'n tijdstip. Mag ik weten wat voor apparaten zoal verbonden zijn met de modem behalve smartphones/laptops en televisieontvangers? 

Zou je voor de zekerheid ook de modem willen resetten naar fabrieksinstellingen? 


Het blijft gek, ik zo niet bedenken wat er van onze kant de oorzaak kan zijn op precies zo'n tijdstip. Mag ik weten wat voor apparaten zoal verbonden zijn met de modem behalve smartphones/laptops en televisieontvangers? 

 

Dank u voor de reactie!

Rond 03:10 zijn verder nog de Ring bel + gong, Enphase omvormer (zonnepanelen) en Toon thermostaat actief op de wifi. Bekabeld zit een Netgear switch aangesloten. 

 

Zou je voor de zekerheid ook de modem willen resetten naar fabrieksinstellingen? 

 

Ehm, liever niet eerlijk gezegd. Ik weet niet wat me dan te wachten staat. Probleem/ergernis is niet erg genoeg nog voor een duik in het diepe.  Binnenkort duik ik de modem config in en kijk of er iets van logging over is of iets van een instelling (kinderslot) dat het zou kunnen veroorzaken. Dat is wat ik nog niet gecontroleerd heb en lang geleden wel gebruikte, maar zover ik weet, nu uitgeschakeld is. Zou behalve beschamend voor mij ook wel fijn zijn als ik zelf de veroorzaker ben. 🙈

Overigens is de modem wel spanningsloos gemaakt, twee maal zelfs, door stroomstoring in de stad 😏.

 


Begrijpelijk, hou me op de hoogte. 

Zou behalve beschamend voor mij ook wel fijn zijn als ik zelf de veroorzaker ben. 🙈

I don't judge.😉 Onzin natuurlijk, het blijft techniek en soms is het even uitzoeken waar het aan ligt. Belangrijk is dat het wordt opgelost. 


Begrijpelijk, hou me op de hoogte. 

Zou behalve beschamend voor mij ook wel fijn zijn als ik zelf de veroorzaker ben. 🙈

I don't judge.😉 Onzin natuurlijk, het blijft techniek en soms is het even uitzoeken waar het aan ligt. Belangrijk is dat het wordt opgelost. 

 

Gelukkig is me deze schande bespaart gebleven. Er zijn geen MAC filters actief. 

Oorzaak gevonden, het is de DHCP lease die verloopt. In de systeemlog zie ik dat alle verbonden devices dan een nieuwe lease krijgen. De DHCP lease tijd staat op één dag ingesteld. Zal die op één week instellen, dan hoef ik alleen die dag nog op te letten dat ik op dat moment niets doe.

Is het vreemd dat hierdoor dan de verbinding ook echt even verbroken wordt? In mijn onwetendheid had ik  verwacht dat de router de actieve leases gewoon zou verlengen ipv verbinding verbreken en opnieuw  (dezelfde) ipnummers uitdelen. Als dat ergens instelbaar is, hou ik me aanbevolen.


Dan snap ik hem ook beter. Ik ben benieuwd of het dan na 1 week ook gaat gebeuren. Of is dit al gebeurd? 


Dan snap ik hem ook beter. Ik ben benieuwd of het dan na 1 week ook gaat gebeuren. Of is dit al gebeurd? 

Het is al gebeurd. Helaas weer twee dagen achter elkaar, wat niet klopt met de week dhcp lease tijd. Dus of die tijd is niet goed bewaard of er is toch wat anders dat mij dwars zit. Het is ook niet altijd exact dezelfde tijd.. zit een speling in van 10 minuten. Ergens tussen 03:00 en 03:10 gebeurt het meestal. Dacht echt even dat ik de oorzaak had maar toch niet... Best balen. Weer verder speuren dus. 😏


Erg bijzonder. Ik stel dan voor om je modem om te ruilen voor een nieuwe. Dit gaat via Post NL. Zou het bij de Jumbo Merwedestraat 50 kunnen?


Reageer