Skip to main content

Goede middag,

Bij toeval kwam ik erachter dat mijn IPV6 IP adres enorm vaak wijzigt.
Is hier een reden voor of is dit toeval?

Ik kwam er bij toeval achter, wij gebruiken op een website een poll (peilingen) script en deze logt op IP adres. Maar ik kan na een paar uur steeds weer opnieuw stemmen terwijl het de bedoeling is dat je maar 1x kan stemmen.

Nu gaf ik aan dat er een fout in het script moet zitten maar na enig onderzoek blijkt dat ik steeds met een nieuw IPV6 IP adres een stem uitbreng.

Is dit normaal en kan ik dit voorkomen?

1x in de zoveel tijd zou ik helemaal niet erg vinden maar om de paar uur lijkt me niet wenselijk.

Gr. Kees.

Dit hoort zo. Zo is ipv6 ontworpen. Bij ipv6 veranderd het ip steeds om er voor te zorgen dat men niet gevolgt kan worden op internet op basis van het ip adres. 

Dus uw poll... zult u op een andere manier moeten maken...


Dit hoort zo. Zo is ipv6 ontworpen. Bij ipv6 veranderd het ip steeds om er voor te zorgen dat men niet gevolgt kan worden op internet op basis van het ip adres. 

Dus uw poll... zult u op een andere manier moeten maken...

Bedankt voor je snelle (en heldere) reactie.
Dan geef ik dat terug aan de makers van het script.

Nooit geweten dat dit bij IPV6 zo werkt, zo leer je nog eens wat he :)


geld dit bij zakelijk ook, hoe richt je dan een thuisserver in en regel je de dns op ip v6 ? dit is toch onwenselijk dat je telken een ander ip adres krijgt? 


geld dit bij zakelijk ook, hoe richt je dan een thuisserver in en regel je de dns op ip v6 ? dit is toch onwenselijk dat je telken een ander ip adres krijgt? 

Dit geldt ook bij zakelijke aansluitingen.

Een computer krijgt naast het frequent wisselende IPv6 adres ook een vast IPv6 adres wat gebaseerd is op het MAC adres van het aangesloten apparaat.

Het frequent wisselende IPv6 adres wordt gebruikt bij uitgaande communicatie en dat gebeurt met opzet zo i.v.m. de privacy (zoals @Nick83 ook al noemt). Het vaste IPv6 adres kan gebruikt worden om een apparaat van buitenaf te benaderen, mits je natuurlijk een IPv6 pinhole in jouw IPv6 firewall hebt opgenomen om verkeer naar dat IPv6 adres door te laten.


geld dit bij zakelijk ook, hoe richt je dan een thuisserver in en regel je de dns op ip v6 ? dit is toch onwenselijk dat je telken een ander ip adres krijgt? 

Ik vind het ook erg onwenselijk, waarom niet gewoon een vast ip?
Snap dat KPN hier niets aan kan doen maar snap niet waarom dit zo gemaakt is.

Ik heb ook al een topic op tweakers.net geplaatst met mijn vraag over een script die nu niet bruikbaar is:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/220025

geld dit bij zakelijk ook, hoe richt je dan een thuisserver in en regel je de dns op ip v6 ? dit is toch onwenselijk dat je telken een ander ip adres krijgt? 

Dit geldt ook bij zakelijke aansluitingen.

Een computer krijgt naast het frequent wisselende IPv6 adres ook een vast IPv6 adres wat gebaseerd is op het MAC adres van het aangesloten apparaat.

Het frequent wisselende IPv6 adres wordt gebruikt bij uitgaande communicatie en dat gebeurt met opzet zo i.v.m. de privacy (zoals @Nick83 ook al noemt). Het vaste IPv6 adres kan gebruikt worden om een apparaat van buitenaf te benaderen, mits je natuurlijk een IPv6 pinhole in jouw IPv6 firewall hebt opgenomen om verkeer naar dat IPv6 adres door te laten.

Het probleem is alleen wel dat ik nu een poll (peiling) script niet meer kan gebruiken. Dit is een gekochte versie maar op IP adres controleren of iemand al gestemd heeft ie niet meer mogelijk omdat het ip adres steeds wijzigt.

Ik heb al een topic geopend op tweakers erover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2200252

Op mac adres kan ook niet, ik kreeg deze reactie van de makers:
We have explore this question today. Unfortunately, PHP doesn't allow to track client MAC address. MAC address is not transmitted in the HTTP request headers.

Met andere woorden, er is geen oplossing meer voor.
Ik vraag me af hoe andere websites dit doen.


Het probleem is alleen wel dat ik nu een poll (peiling) script niet meer kan gebruiken. Dit is een gekochte versie maar op IP adres controleren of iemand al gestemd heeft ie niet meer mogelijk omdat het ip adres steeds wijzigt.

Ik heb al een topic geopend op tweakers erover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2200252

Op mac adres kan ook niet, ik kreeg deze reactie van de makers:
We have explore this question today. Unfortunately, PHP doesn't allow to track client MAC address. MAC address is not transmitted in the HTTP request headers.

Met andere woorden, er is geen oplossing meer voor.
Ik vraag me af hoe andere websites dit doen.

Je zou dat PHP script kunnen laten kijken naar de /64 IPv6 prefix i.p.v. naar het volledige IPv6 adres en op basis van die IPv6 prefix bepalen of iemand al gestemd heeft.


Dit hoort zo. Zo is ipv6 ontworpen. Bij ipv6 veranderd het ip steeds om er voor te zorgen dat men niet gevolgt kan worden op internet op basis van het ip adres. 

Dus uw poll... zult u op een andere manier moeten maken...

Het is overigens zo dat alleen de laatste 64 bits van het adres regelmatig wijzigen, de zogeheten ‘prefix’ wijzigt bij KPN in princiepe niet tenzij er technische redenen voor zijn.

Dat het adres wijzigt komt door de zogeheten ‘privacy extensions’ waarbij een willekeurig adres wordt gemaakt in plaats van een adres gebaseerd op het MAC-adres van de interface. Deze extensie is vaak wel uit te schakelen, voor servers wordt dat meestal ook gedaan om een vast adres te krijgen. Voor huis tuin en keuken gebruik maakt het niet uit.

Voor polls is het logischer om de prefix te controleren dan het volledige ip adres als het ipv6 betreft.