Skip to main content

Waarom wordt ik ongevraagd omgezet naar glasvezel?

Ik heb nog niets eens glasvezel van KPN alleen van Delta en Glaspoort!

Heel raar allemaal!

Jep. WAN is de aansluiting voor glasvezel, vanaf het glasvezel kastje. 

DSL is de aansluiting voor de oude koperdraad aansluiting vanaf de oude ptt aansluiting.


@TDN dat betreft het opruimen van ongebruikte kabels.

Wat Peter lijkt te schrijven is het punt dat het koper netwerk niet naast een glasvezelnetwerk gehandhaafd mag worden. 

 

In theorie mag dat wel natuurlijk.

Maar koper netwerk onderhoud is duurder dan glasvezel netwerk onderhoud.

Dat is 1 van de redenen dat KPN het koper netwerk gaat uitzetten.

 

In onze woonplaats, glasvezel vanaf 2011, heeft koper en glasvezel velen jaren naast elkaar gewerkt.

 


In mijn geval heeft Regefiber de glasvezel vanuit de stoep, circa 15 meter door de voortuin de glasvezelkabel geschoten in het voorjaar van 2014. Bij het spitwerk om een gat naar binnen te boren hebben ze toen wel de koperen kabel van Ziggo kapotgemaakt, maar dat is toen aan het einde van de dag door dezelfde ploeg gelijk gerepareerd. Deze kabel gebruik ik sinds 2021 niet meer toen Ziggo over ging van analoog doorgifte van de radiozenders naar digitaal. Ik heb dit opgelost door een nieuw internet/Dab/Fm kastje te kopen voor mijn Hifi installatie. Ziggo heb ik daarna vaarwel gezegd en ik kijk nu via Digitenne TV, meer dan genoeg want het TV aanbod op de Nederlandse zenders is om te huilen.

KPN heeft dus in mijn geval na de glasvezel aangelegd te hebben twee netwerken in de lucht gehouden koper en glasvezel. Dat dit nu uitgezet wordt is een logische stap.

Ik heb ondertussen online al gezien dat ik eind mei de apparatuur krijg van KPN voor de omzetting. Intussen heb ik vandaag met een nieuwe verlengsnoer kabel met extra aansluiting een nieuwe mogelijkheid tot aansluiting van de glasvezelkastje gemaakt. Ik denk dat de overgang vrij vlot gaat.

Online staat een handleiding, die moet ik maar eens gaan bestuderen. Is het zo dat als KPN constateert dat er een verbinding via de glasvezel tot stand is gekomen, de koperen oude PTT lijn uitgezet wordt ?

 

 


Ja dit klopt, een maal over op glas is er eigenlijk geen weg meer terug.


Dank voor de feedback, ik lees bovenaan dat je i.p.v. de dummy kastje ( die wit is ) een zwart kastje krijgt die je op de bestaande situatie monteert. Is het ook mogelijk een wit kastje te krijgen ?

Hij komt namelijk naast de verwarming in de huiskamer te hangen. Dan is wit in mijn optiek mooier dan een zwarte wanddoos die toch best groot is, rode draden zijn ook een no go, maar dat is makkelijk op te lossen.

Hieronder een foto van de huidige situatie van het dummy kastje boven de kabel aansluiting

Edit:

 

Ik lees op een ander onderdeel van dit forum dat dit een oorspronkelijke Reggefiber kastje is, zie volgende link : Kan ik bestaand glasvezelkastje gebruiken voor nieuwe aansluiting ?

Ik neem aan dat bij het aanleveren van het optezetten linker gedee;lte, KPN op de hoogte is wat er in mijn huis als aansluitpunt bestaat. Of is het handig om deze info vooraf te delen met KPN zodat zij mij eind Mei het goede pakket toesturen.

Op de installatiepagina lees ik dat er verschillende types zijn, ik heb de Glasvezel Wit kastje NT nodig

 

 


Een zwart kastje kan de warmte beter afvoeren. Bovendien zijn ze gemaakt van gerecycled plastic. Ze zijn er ook daarom niet in wit. 

En zwart plastic verkleurt niet door de warmte. Wit wel. Dat wordt geel. 


Een zwart kastje kan de warmte beter afvoeren.

Zwarte kleur kan warmte (straling) beter absorberen, over afvoeren kan ik niet vinden, maar de radiatoren zijn allemaal wit, dus het moet wel een grond ervoor hebben.

Op een verkleurt kastje zou ik een stuk behang erover plakken en een Picasso erop schilderen.


Op de website van KPN staan dat er meerder types zijn, zie volgende link: Aansluitpunt

Op de site van KPN staat bij de bestelling wat geleverd gaat worden het volgende:

1x Aansluitpunt MC voor UFTU
1x Handleiding Internet
1x Van Koper naar Glas handleiding

Geen idee of dit standaard is, maar er moet wel rekening gehouden worden met een bestaande situatie.

Nou hangt de huidige dummy achter een gordijn. Maar ik vindt zwart niet mooi staan tegen een muur.

Volgende week ga ik langs de KPN winkel in mijn dorp om te praten wat de policy is, wordt er standaard zwart geleverd wel of niet. Zoals ik het lees in de andere topics moet alleen het linkergedeelte van Dummy verwisseld worden, het rechtergedeelte wat ik nu heb komt de glasvezel binnen. Dan zou een zwart kastje naast een wit gedeelte krijgen.

 

edit:

Ik zie in het overzicht dat de linkergedeelte wat geleverd moet worden in de zwarte uitvoering net iets groter is dan de witte. Geen idee of het allebij past op mijn huidige aansluitpunt die wit is.

 


Oh. Ik beschreef de warmte van binnenuit natuurlijk. Niet die van de radiator. Daar kan ie wel tegen.


Vandaag heb ik gebeld met KPN klantenservice. Uit dit telefoongesprek werd mij duidelijk dat er maar een kleur kastje gestuurd wordt, en die is zwart. Net zoals bij T-Ford vroeger heb je heleboel keus in een kleur, maar helaas is de enige kleur leverbaar zwart.

Ik schilder het kapje zelf wel wit, dat vindt ik mooier staan in de huiskamer, daarna begon ze over een rode kabel die op het modem aangesloten gaat worden vanuit di kastje ( die is meegeleverd in het pakket ). Dat wordt ook een no-go, want ik heb al een lichtgrijze UTP kabel die door de gehele huiskamer van voor naar achter loopt. Rood is een prima kleur in de meterkast maar niet over de vloer in mijn huiskamer.

Schijnbaar heeft KPN weet van wat er aan de wand in mijn huiskamer gemonteerd is door Reggefiber in 2014, gezien de klachten die ik op dit forum lees wacht ik af wat er toegestuurd gaat worden eind Mei.

Wordt vervolgd.

 

 


De rode kleur is niet essentieel. Elke kleur is goed, als de kabel maar minstens cat5e of cat6 is.


Inderdaad. Hier 10 meter CAT 5e kabel van de NT naar de router (v10). En die kabel is gewoon wit.


Inderdaad maakt de kleur niet uit, in mijn geval een lichtgrijze Categorie 5 High performance kabel van circa 10 meter lengte die langs de plinten, achter de vaste wandkast naar mijn achterkamer reeds loopt.

Ik had deze een aantal maanden geleden gekregen om mijn verbinding met het TV Media kastje te verbeteren. Dat is niet meer nodig aangezien mijn net 'vernieuwde' Experiabox V10 modem de wifi kwaliteit aanzienlijk verbeterd heeft.

Zoals ik lees gaat KPN zolang je modem goed werkt deze niet vervangen voor een nieuwer model.

Met de dame van KPN had ik nog wel een hilarisch misverstand, ik zei dat ik i.p.v. van de rode toegezonden kabel mijn huidige grijze UTP kabel ging gebruiken. Nee, zei ze je moet de 'oude’ kabel PTT kabel' die grijs is, uit je modem trekken en op de plek met de rode ingang de rode kabel in doen. Dat is natuurlijk bedoeld voor de Dummies onder ons. :)

 

 

 


CAT 5 is maximaal 100 Mb/s. Weet je het zeker? Voor de verbinding van NT naar modem is een 1000 Mb/s kabel wel aan te bevelen. Ook bij het 100 Mb/s abonnement.

CAT 5e: tot 1000 Mb/s ( 1 Gb/s)

CAT 6 en hoger: meer dan 1000 Mb/s.

Ik mag toch hopen dat je CAT 5e bedoelt anders moet het toch weer een nieuwe worden.


Een zwart kastje kan de warmte beter afvoeren.

Zwarte kleur kan warmte (straling) beter absorberen, over afvoeren kan ik niet vinden, maar de radiatoren zijn allemaal wit, dus het moet wel een grond ervoor hebben.

Op een verkleurt kastje zou ik een stuk behang erover plakken en een Picasso erop schilderen.

🤣👍


Ik mag toch hopen dat je CAT 5e bedoelt anders moet het toch weer een nieuwe worden

Ik had deze kabel van iemand gekregen, het is een Cat 5, dus niet voldoende om meer dan 100Mb/s signaal door te kunnen geven. Dat wordt dus een nieuwe kabel kopen, ga ik gelijk voor categorie 6.

 


Ik heb vandaag het pakket van KPN gekregen met het installatiepakket, het erop klikken was makkelijk te doen nadat ik eerst het zwarte dopje aan de achterkant verwijderd had. Ik moet nog wachten op de activatie op 29 mei, het loopt tot nu toe voorspoedig, ik laat het kastje zwart hij hangt toch achter een gordijn.


Het kastje die ik gekregen heb is een Genexis in de handleiding staat trouwens dat er ook een wit kastje gestuurd had kunnen worden van het merk NT.


Het merk is geen NT want NT is een Network Terminal of glasvezelkastje in de volksmond. Als dat er staat is dat zeker een fout en vraag ik je of je er een foto van kan maken. Verder ziet dat er goed uit. 👍🏻 


 

Hierbij de foto van de bijgeleverde handleiding. Er staat geschreven in de begintekst:

Glasvezelkastje, In jouw pakket zit een zwart of een wit glasvezelkastje


De letters NT in deze foto zijn dus niet het merk maar het feit dat het in een network terminal gaat. Dus dat gaat goed. Inderdaad heeft KPN verschillende type kastjes in omloop, soms lang, kort zwart of wit.


Ik snap dat wijzigen van techniek de nodige scepsis meebrengt, maar van koper naar glas is alleen maar een grote verbetering. Het is ook niet dat het futuristische techniek is of dat het pas heel recent bekend is dat je “gedwongen” wordt over te stappen. 

Wees blij met de overstap. Ik ken genoeg mensen die graag over zouden willen stappen (zoals ik) en geen enkele afspraak met een monteur ingepland krijg, ondanks een al aangevraagd abonnement.

Steeds wordt de afspraak verzet naar weer een maand later. Nu al anderhalf jaar verder en nog steeds een sprietje in de stoep en geen aansluiting in huis.


Is dat sprietje oranje @TheTeek ?


Is dat sprietje oranje @TheTeek ?

yep, deze is van KPN


Waar ik mij aan stoor is dat er geen enkele toezegging wordt gegeven en al helemaal geen duidelijke afspraak gemaakt kan worden


Reageer