Goedendag,
Enige tijd geleden hebben we een Experiabox V12 ter vervanging van onze V10 gekregen.
Alles leek hiermee in orde tot “ de grote update “ van mei dit jaar.
We hebben nu op enkele met CAT6 of beter verbonden apparaten dat de WAN<>LAN snelheid DOWNstream gehalveerd lijkt.
Zo hebben we een aantal PC's verbonden via een USBC dock, de laptops halen 490mbit down en 920mbit up.
Met de V10 was dit keurig 920/920 up en down en in eerste instantie op de V12 ook, tot de laatste update.
Het vreemde is dat wanneer de internetsnelheid steevast blijft steken op de 490mbit, de netwerksnelheid LAN<> LAN wel gewoon de gigabit downstream haalt. Dus van een andere PC kan ik een bestand downloaden via het netwerk met de volle snelheid. Het lijkt echt beperkt op de WAN<>LAN doorvoer voor sommige apparaten.
Een andere desktop PC, verbonden via dezelfde switch, haalt wel gewoon de 920mbit down.
In eerste instantie zocht ik het in de dock/laptop, maar als ik de V10 aansluit werkt het wel weer normaal, en ook op een andere locatie werkt het gewoon.
Sinds de update blijft namelijk ook mijn WiFi snelheid hangen op ongeveer de helft, terwijl de upload wel de volle 920mbit haalt. Dus ook de interne WiFi lijkt last te hebben van de WAN<>(W)LAN beperking.
Ik heb in het modem al zaken veranderd van Auto naar full duplex e.d., maar niks helpt.
Reset, herstart etc… allemaal geen baat.
Ook de dock drivers en firmware geupdate, maar als het daar echt aan zou liggen zou ik ook verwachten dat de LAN<>LAN speed gehalveerd zou zijn.
Toevallig meer die zoiets aan de hand hebben?
Nu kan ik KPN nergens fatsoenlijk aanschrijven om dit probleem eens voor te leggen dat er wat gedaan kan worden. Ik heb er niet heel veel last van omdat de snelheid voor de apparaten voldoende is voor het doel en de snelheid wel gehaald wordt op de machine waar ik er meer baat bij heb… maar een vreemd probleem vind ik dit wel.