Skip to main content
Beantwoord

Wanneer 4 Gbit/s upgrade in Amsterdam Oost?

• April 24, 2025
  • 10 reacties
  • 138 keer bekeken

Ik heb een 1Gbit glasvezelverbinding in mijn appartement in Amsterdam Oost. Ik geloof dat het de GPON-variant is. Hoe weet ik wanneer KPN van plan is om 4Gbit-snelheden in mijn regio beschikbaar te maken?

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@santam85, als aanvulling op de informatie die ​@Michel.uit.Arnhem hierboven heeft gedeeld: deze glasvezel postcodecheck kun je in de gaten houden. Dan ben je altijd op de hoogte van de mogelijkheden en eventuele planning op jouw adres.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@santam85 

Er is geen planning beschikbaar waarop staat vermeld wanneer welke regio wordt omgezet naar XGS-PON , zodat je het 4 Gbit internet abonnement kunt afsluiten.
KPN is er wel druk mee bezig, maar kan dus niet aangeven wanneer een bepaalde dorp, stad of wijk aan de beurt is.

Het beste kun je af en toe checken op de website van KPN, door je postcode en huisnummer in te vullen in het bestelformulier.
Zodra het 4 Gbit internet abonnement beschikbaar is, zal hij in het rijtje van beschikbare internet snelheden op jouw adres verschijnen.

In Arnhem-Noord waar ik woon is ook alleen nog AON (Gof) beschikbaar, met een maximale internetsnelheid van 1 Gbit, en hier is het ook nog volstrekt onduidelijk wanneer het 4 Gbit abonnement beschikbaar komt.

Het is echt afwachten, meer kun je helaas niet doen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@santam85, als aanvulling op de informatie die ​@Michel.uit.Arnhem hierboven heeft gedeeld: deze glasvezel postcodecheck kun je in de gaten houden. Dan ben je altijd op de hoogte van de mogelijkheden en eventuele planning op jouw adres.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 28, 2025

Hoi ​@santam85 

Er is geen planning beschikbaar waarop staat vermeld wanneer welke regio wordt omgezet naar XGS-PON , zodat je het 4 Gbit internet abonnement kunt afsluiten.
KPN is er wel druk mee bezig, maar kan dus niet aangeven wanneer een bepaalde dorp, stad of wijk aan de beurt is.

Het beste kun je af en toe checken op de website van KPN, door je postcode en huisnummer in te vullen in het bestelformulier.
Zodra het 4 Gbit internet abonnement beschikbaar is, zal hij in het rijtje van beschikbare internet snelheden op jouw adres verschijnen.

In Arnhem-Noord waar ik woon is ook alleen nog AON (Gof) beschikbaar, met een maximale internetsnelheid van 1 Gbit, en hier is het ook nog volstrekt onduidelijk wanneer het 4 Gbit abonnement beschikbaar komt.

Er bestaan geen GPON gebieden meer bij KPN. Als een klant GPON heeft kunnen ze ook XGSPON afnemen. GPON is ook niet meer af te nemen. Dus zeer waarschijnlijk zit de klant op GOF als 4Gbit niet beschikbaar is.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@santam85 

Er bestaan geen GPON gebieden meer bij KPN. Als een klant GPON heeft kunnen ze ook XGSPON afnemen. GPON is ook niet meer af te nemen. Dus zeer waarschijnlijk zit de klant op GOF als 4Gbit niet beschikbaar is.

Hoi ​@Ik_Combineer 

Bedankt voor je verhelderende toelichting omtrent GPON, dat niet meer wordt gebruikt door KPN.
GOF is nog wel beschikbaar in bepaalde gebieden, zoals in Arnhem-Noord waar ik woon, en waar het ook gewoon AON wordt genoemd.
Zelf zit ik helemaal niet te wachten op snelheden boven de 1 Gbit/s, dus van mij mag het gewoon AON (GOF) blijven, want ook mijn buren zitten er niet op te wachten kan ik hierbij melden.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 29, 2025

GOF is toch vaak maar tot 100Mbit

​@Ik_Combineer 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 29, 2025

​@Ik_Combineer 

Wat betekend GOF letterlijk? 😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 29, 2025

GOF is letterlijk Giga over Fiber, dus maximaal tot 1Gbs, maar in begin van glasvezel tijdperk is vaak bedoeld voor 500Mbs glasvezel. Je verwisselt GOF met EOF (Ethernet over Fiber), dat gaat maximaal tot 100Mbs.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 29, 2025

GOF is letterlijk Giga over Fiber, dus maximaal tot 1Gbs, maar in begin van glasvezel tijdperk is vaak bedoeld voor 500Mbs glasvezel. Je verwisselt GOF met EOF (Ethernet over Fiber), dat gaat maximaal tot 100Mbs.

Ik wist dat het iets betekende sorry idd 

Zijn er nog wel EOF aansluitingen/gebieden?

• Auteur
  • Topper
  • May 1, 2025
op basis van de afbeeldingen op https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt heb ik een XGS-PON verbinding, maar nog steeds maar 1Gbit beschikbaar in de postcode check

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 1, 2025
op basis van de afbeeldingen op https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt heb ik een XGS-PON verbinding, maar nog steeds maar 1Gbit beschikbaar in de postcode check

Beste ​@santam85 , KPN is bezig naar het omzetten van de glasvezelpunten naar een hogere snelheid, je komt vanzelf een keer aan de beurt. Gewoon af en toe de postcodecheck even doen.

Â