Skip to main content
Beantwoord

Wanneer gaan Kabeltex gebruikers over naar het KPN netwerk?

• December 3, 2025
  • 21 reacties
  • 323 keer bekeken

Is er al een update wanneer we als Kabeltex gebruiker eindelijk van de diensten van KPN kunnen overstappen?
Nu 2 maanden na de berichtgeving dat we over gaan, blijft het allemaal erg stil.
Ik woon in Noord-Holland, gemeente Hollands Kroon en wil graag over naar de diensten van KPN.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@EdwinJanssen, een terechte vraag. Eentje waar ik alleen niet direct antwoord op heb.

Ik heb even voor je gekeken of ik hierover iets kan vinden. Ik lees hier Glasvezel Internet via Kabeltex dat je van ons een persoonlijk aanbod zou moeten krijgen als jij overgaat op KPN. We nemen dus contact met jou op zodra jij de overstap kunt maken. Eerder overstappen is helaas niet mogelijk.

Het lijkt erop dat je dus nog even geduld moet hebben. We nemen contact op zodra het zover is.

21 reacties

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • December 5, 2025

Hi ​@EdwinJanssen, een terechte vraag. Eentje waar ik alleen niet direct antwoord op heb.

Ik heb even voor je gekeken of ik hierover iets kan vinden. Ik lees hier Glasvezel Internet via Kabeltex dat je van ons een persoonlijk aanbod zou moeten krijgen als jij overgaat op KPN. We nemen dus contact met jou op zodra jij de overstap kunt maken. Eerder overstappen is helaas niet mogelijk.

Het lijkt erop dat je dus nog even geduld moet hebben. We nemen contact op zodra het zover is.

• Auteur
  • Topper
  • December 6, 2025

Hoi ​@Denise van KPN ,

Dat had ik inderdaad ook allemaal al gelezen.
Ik had gehoopt dat er iets van een planning bekend zou zijn.
Dat ik een beetje een idee heb waar we aan toe zijn.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap dat je graag wilt weten waar je aan toe bent, ​@EdwinJanssen. Helaas kan ik je niet meer vertellen dan dit.

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2026

Ik snap dat je graag wilt weten waar je aan toe bent, ​@EdwinJanssen. Helaas kan ik je niet meer vertellen dan dit.

Kun je wel vertellen of we over gaan naar PPPoE op het (oude) Kabeltex glasvezel netwerk wat nu DHCP gebruikt?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Ik heb navraag voor je gedaan, weet niet of ik hier wat over kan delen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Ik heb begrepen dat ergens eind Q1 begin Q2 de eerste groene busjes op Texel "vakantie" komen houden. Hou het vooral met een slag om de arm, ik zit niet op de afdeling van de planning. Maar het project om Texel groen te kleuren leeft zeker bij KPN en heeft een hoop aandacht. (En voeten in de aarde)

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Ik heb begrepen dat ergens eind Q1 begin Q2 de eerste groene busjes op Texel "vakantie" komen houden. Hou het vooral met een slag om de arm, ik zit niet op de afdeling van de planning. Maar het project om Texel groen te kleuren leeft zeker bij KPN en heeft een hoop aandacht. (En voeten in de aarde)

Bedankt voor je reactie, ik woon zelf in de kop van Noord-Holland wat eerder dan Texel wordt overgezet, als het goed is is men daar al bezig. 
ik zie nu in de status ook dat we binnenkort over gaan. 
Maar wil weten of we van DHCP (Kabeltex) over gaan naar PPPoE (KPN), zo ja dan moet ik gaan kijken naar een andere Router van Ubiquiti, de mijne schijnt wat moeite te hebben daarmee en wil graag de 4 gbps verbinding. 

• January 18, 2026

Als je over gaat naar KPN, dan zal dat zeker wel PPPoE zijn.

Maar wacht het gewoon af voordat je iets aan gaat schaffen. Kan zo nog maanden duren.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 18, 2026

Je zal inderdaad overgaan naar PPPoE, dat is wat we in ons hele netwerk voor klanten gebruiken. Je kunt de specs van een KPN verbinding checken op kpn.com/eigenmodem.

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Je zal inderdaad overgaan naar PPPoE, dat is wat we in ons hele netwerk voor klanten gebruiken. Je kunt de specs van een KPN verbinding checken op kpn.com/eigenmodem.

Dankjewel voor je antwoord. 
Ik ga alvast bezig met een vervanger van mijn UDM-SE, de UCG-Fiber zoals het er nu naar uit ziet, ben graag op tijd voorbereid. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • January 18, 2026

Ik ga alvast bezig met een vervanger van mijn UDM-SE, de UCG-Fiber zoals het er nu naar uit ziet, ben graag op tijd voorbereid. 

En als je toch bezig bent met vervanging.

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

En als je toch bezig bent met vervanging.

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

Bedankt voor het meedenken maar ik laat de geleverde ONT gewoon zitten van KPN. Zie niet in wat het voordeel zou moeten zijn van het vervangen van de ONT?

Plus dat de Zaram volgens mij problemen oplevert met de UCG-Fiber. 

• Deelnemer
  • March 19, 2026

Bedankt voor je reactie, ik woon zelf in de kop van Noord-Holland wat eerder dan Texel wordt overgezet, als het goed is is men daar al bezig. 
Maar wil weten of we van DHCP (Kabeltex) over gaan naar PPPoE (KPN), zo ja dan moet ik gaan kijken naar een andere Router van Ubiquiti, de mijne schijnt wat moeite te hebben daarmee en wil graag de 4 gbps verbinding. 

@EdwinJanssen  ik woon ook in Hollands Kroon en ik zit met smart te wachten op het overstapaanbod. Jij geeft aan dat je in de status ziet dat je binnenkort overgaat. Waar vind ik die status? Ik kan nergens bij KPN of Kabeltex iets vinden op de website.

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2026

@EdwinJanssen  ik woon ook in Hollands Kroon en ik zit met smart te wachten op het overstapaanbod. Jij geeft aan dat je in de status ziet dat je binnenkort overgaat. Waar vind ik die status? Ik kan nergens bij KPN of Kabeltex iets vinden op de website.

Hier kan ik deze status bekijken, even je postcode en huisnummer invullen:
https://www.kpn.com/internet/glasvezel

Heb
 toevallig vandaag gebeld met KPN over wat de planning is want nog steeds niets gehoord nu bijna 6 maanden na het bericht van Kabeltex/KPN.
Ik wordt volgende week ergens gebeld door het netwerk team van KPN.
Zie wel steeds meer groene busjes hier in de omgeving rondrijden maar ben bang dat ze nu eerst de kernen doen en dan pas de buitengebieden waar ik woon, die dus wel eerst de glasvezel hebben gekregen van Kabeltex. Volgens de helpdesk medewerkster lag de glasvezel in de straat maar nog niet in huis, wat onzin is want hebben al vanaf het begin Kabeltex glasvezel.

• Deelnemer
  • March 19, 2026

Hier kan ik deze status bekijken, even je postcode en huisnummer invullen:
https://www.kpn.com/internet/glasvezel

Heb
 toevallig vandaag gebeld met KPN over wat de planning is want nog steeds niets gehoord nu bijna 6 maanden na het bericht van Kabeltex/KPN.
Ik wordt volgende week ergens gebeld door het netwerk team van KPN.
Zie wel steeds meer groene busjes hier in de omgeving rondrijden maar ben bang dat ze nu eerst de kernen doen en dan pas de buitengebieden waar ik woon, die dus wel eerst de glasvezel hebben gekregen van Kabeltex. Volgens de helpdesk medewerkster lag de glasvezel in de straat maar nog niet in huis, wat onzin is want hebben al vanaf het begin Kabeltex glasvezel.

Dank voor de link, op deze was ik nog niet eerder uitgekomen. Ik heb precies dezelfde ervaring met de helpdesk, waarbij ik al verschillende keren een aanbod heb gekregen voor koper, omdat er nog geen glasvezel in mijn huis zou liggen :(

• Auteur
  • Topper
  • March 20, 2026

@Wendy D FYI net met het KPN glasvezel netwerk team gesproken, als we op de lijst staan, die Kabeltex maakt en doorstuurt naar KPN, dan krijgen we bericht met daarin een telefoon nummer van KPN dat begint met 088, daar kunnen we dan de afspraak maken voor de overstap. Dit gaat in fases en er zijn nu 3 fases geweest en de 4e fase is binnenkort aan de beurt. Ik wordt gebeld als ik op die 4e lijst sta met een aanbod, maar de kans was klein dat ik al hierop zou staan.
Tot die tijd staan we aangemeld dus dat er nog geen glasvezel in huis ligt, ook al is dit wel het geval.

• Auteur
  • Topper
  • March 26, 2026

Wat wel jammer is dat Kabeltex juist weer naar KPN wijst voor de planning.
Dus daar hebben we weinig aan helaas.

• Deelnemer
  • March 26, 2026

Hm nee, dat schiet niet op 😔

• Topper
  • March 27, 2026

Ik denk dat het nog wel even gaat duren. Volgens een monteur van Hanab gaan ze nu eerst Texel zelf doen. De KPN monteur zelf gaf aan dat de wijkkast bij ons in het dorp (Wieringerwaard) nog geen KPN spul hangt. 

Inderdaad jammer dat er geen betere planning bekend gemaakt word. 

• Deelnemer
  • March 27, 2026

Dank voor je update ​@martikiller Als dat zo is, begrijp ik echt niet waarom we eind vorig jaar een brief hebben gekregen waarin de langverwachte overstap werd aangekondigd. Echt heel irritant, zo’n worst die wordt voorgehouden waarna er geen duidelijk vervolg aan wordt gegeven. Schiet niet op en in de tussentijd word ik wel regelmatig gebeld met aanbiedingen vanuit KPN, omdat de mensen die me benaderen niet weten dat deze brief is verstuurd. Ik zie volop mogelijkheden voor verbetering in dit proces ;)

• Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

@martikiller Bedankt voor de info, woon zelf ook in Wieringerwaard (buitengebied).
Nu inmiddels 6 maanden verder na het eerste bericht waar toch echt eerst Noord-Holland werd aangegeven en daarna pas op Texel.
Beetje jammer, zeker omdat je ook geen info krijgt over hoe of wat.
Op zich tevreden over Kabeltex hoor, maar toch een “beetje” meer snelheid en iets beters dan TV2GO is wel gewenst.
Gelukkig geen mensen van KPN die me lastig vallen zoals Wendy heeft.