Skip to main content
Vraag

Wanneer gaat 4 Gbit/s beschikbaar worden bij KPN?

• January 28, 2026
  • 17 reacties
  • 197 keer bekeken

wanneer wordt 4gbit landelijk snel beschikbaar? we zijn nu 2,5 jaar verder en nog steeds geen optie op 4gbit in mijn regio. ziggo heeft landelijk 2gbit uitgerold……..kpn loopt met snelheid achter ten opzichte van ziggo/delta

17 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

Waar zou je 4 gigabit eigenlijk voor nodig hebben? Ter vergelijking: Als er massaal tv wordt gekeken in een huishouden op de hoogste kwaliteit zit je nog maar op 0,1 megabit. 

JanD
Superuser
  • January 28, 2026

Beste ​@pvg103103103 KPN is bezig met het aanpassen van de netwerken, jouw regio komt vanzelf aan de beurt, gewoon af en toe even de website van KPN raadplegen.

Hetzelfde geldt voor de uitrol van het ‘echte’ 5G, daar is men ook nog steeds druk mee doende.

• January 28, 2026

Kijk of je het als nieuwe klant zou kunnen kiezen.

Als je bestaande klant bent met een ouder abonnement, dan is het niet beschikbaar in MijnKPN. Je moet de nieuwste abonnementsvorm hebben. 

• Auteur
  • Helper
  • January 28, 2026

Als je bestaande klant bent met een ouder abonnement, dan is het niet beschikbaar in MijnKPN. Je moet de nieuwste abonnementsvorm hebben. 

niet mogelijk. 1gbit is maximale snelheid. het is iritant, aangezien het op diverse plaatsen sinds oktober 2023 beschikbaar is. ziggo levert 2gbit op mijn adres. de huidige games en updates raken nu makkelijk boven de 100GB, dus voor mij is downloadsnelheid belangrijk.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

Even voor de duidelijkheid. Je zegt 100 GB, dus 100 gigabyte! Dat is dus de bestandsgrootte. 
Ik heb het idee dat je in de war raakt met Gb wat voor Gigabit staat. 

Voor de gemiddelde gamer of huishouden is 4 Gbps overkill. Het maakt je dagelijkse gamen, streamen of videobellen nauwelijks sneller dan 500–1000 Mbps. 

Ik betwijfel of je het echt nodig hebt, en of je er op dit moment echt naar wilt kijken.  Voor nu overkill, maar als je voorbereid wilt zijn en echt van maximale snelheid houdt is het leuk. Een vier poorts switch die 10Gb aankan kost al een paar honderd euro. 

• January 28, 2026

de huidige games en updates raken nu makkelijk boven de 100GB

Dat is met een 1 gbit abonnement in een kwartiertje binnen. Vervelend hoor, zo lang wachten. Maar gelukkig hoeft het niet elke dag. En je kan ondertussen gewoon wat anders gaan doen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

En je moet wel toereikende hardware hebben, dat nog erg schaars is. Als de netwerkkaart in je computer maar 1 Gbps aankan, dan heb je echt niks aan een 4 Gbps verbinding. 

• January 28, 2026

Een Playstation 5 bijvoorbeeld heeft een 1 gbit LAN poort. Dan kan je wel een 4 gbit abonnement afsluiten. Maar dat is dan zinloos.

Hetzelfde geldt voor een xbox.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

tis pas echt leuk met die snelheid op pc zo zijn games binnen 5 min binnem hier bij ziggo en kan ik snel wisellen tussen games

• January 28, 2026

niet mogelijk. 1gbit is maximale snelheid. het is iritant, aangezien het op diverse plaatsen sinds oktober 2023 beschikbaar is. ziggo levert 2gbit op mijn adres. de huidige games en updates raken nu makkelijk boven de 100GB, dus voor mij is downloadsnelheid belangrijk.

4Gb is hoofdzakelijk in de XGS-PON gebieden beschikbaar en dat zijn waarschijnlijk minder aansluitingen dan de AON aansluitingen deze moeten worden aangepast. Een deel is al gebeurd maar er is geen planning openbaar gemaakt.

https://community.kpn.com/de-huiskamer-5/4-gbit-glasvezel-uiteindelijk-voor-iedereen-van-aon-naar-xgs-pon-605795/index4.html?tid=605795&fid=5

Wat Odido anders doet weet ik niet maar ook in mijn woonplaats met een door Reggefiber aangelegde AON glasvezel netwerk kan KPN maximaal 1 Gb leveren waar ik bij Odido wel 8 Gb kan bestellen. Via exact dezelfde fysieke vezel.

Met andere woorden als een  hogere download echt zo belangrijk is zijn er mogelijkheden.

• January 28, 2026

Wat Odido anders doet ...

Odido heeft dan eigen apparatuur in de wijkcentrale. Dus de glasvezelkabel die naar jou huis loopt word in de apparatuur van odido gestoken. Daardoor kunnen hun wel meer leveren.

• January 28, 2026

Wat Odido anders doet ...

Odido heeft dan eigen apparatuur in de wijkcentrale. Dus de glasvezelkabel die naar jou huis loopt word in de apparatuur van odido gestoken. Daardoor kunnen hun wel meer leveren.

Dat weet ik echter dan verwacht ik dat KPN dit ook kan. Odido levert ook in gebieden zonder eigen apparatuur in de pop dus daar zullen ze geen hogere snelheden kunnen aanbieden als KPN de boel niet opwaardeert 

Gebaseerd op het topic over de conversie voert KPN blijkbaar eerst alles dubbel uit dus XGS-PON en AON in dezelfde ruimte. Om bij een bestelling de vezel in de pop om te steken en bij de klant thuis jndien nodig een andere NT en uiteraard de Box 14.

Odido zal deze zelfde conversie doen zodra een klant sneller internet besteld.

• January 28, 2026

Dat weet ik echter dan verwacht ik dat KPN dit ook kan.

Natuurlijk kan KPN dat. Als het hun AON apparatuur vervangt door XGS-PON apparatuur. Maar dat doen ze niet zomaar overal meteen.

KPN gaat natuurlijk niet over de XGS-PON apparatuur van Odido leveren 😄

• January 28, 2026

Odido levert ook in gebieden zonder eigen apparatuur in de pop dus daar zullen ze geen hogere snelheden kunnen aanbieden als KPN de boel niet opwaardeert 

Tenzij dat KPN in die gebieden wel al XGS-PON apparatuur in de wijkcentrale heeft. En dat is natuurlijk in heel veel gebieden zo. Want KPN legt al jaren geen AON meer aan.

Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat Odido nooit zelf AON apparatuur gebruikt heeft. Die is meteen met XGS-PON begonnen. Dus Odido hoeft nergens een conversie te doen.

• Auteur
  • Helper
  • January 28, 2026

Even voor de duidelijkheid. Je zegt 100 GB, dus 100 gigabyte! Dat is dus de bestandsgrootte. 
Ik heb het idee dat je in de war raakt met Gb wat voor Gigabit staat. 

Voor de gemiddelde gamer of huishouden is 4 Gbps overkill. Het maakt je dagelijkse gamen, streamen of videobellen nauwelijks sneller dan 500–1000 Mbps. 

Ik betwijfel of je het echt nodig hebt, en of je er op dit moment echt naar wilt kijken.  Voor nu overkill, maar als je voorbereid wilt zijn en echt van maximale snelheid houdt is het leuk. Een vier poorts switch die 10Gb aankan kost al een paar honderd euro. 

ik weet het verschil tussen GBIT en GB. games zijn tegenwoordig meer dan 100 GIGABYTE aan opslag, dus ik ben zeker niet in de war. mijn moederbord heeft een 10Gbit netwerkaansluiting en dat een 10Gbit switch een paar 100 kost maakt me niet veel uit. een lambo is ook overkill, toch zijn er mensen die erin rijden…… het is totaal niet relevant of het overkill is of niet. dat is namelijk voor iedereen anders…….ik bedoel dit niet aanvallend, maar vind het behoorlijk vervelend als er steeds mensen zijn, die de overkill grens bepalen….

• January 28, 2026

games zijn tegenwoordig meer dan 100 GIGABYTE aan opslag...

Dat wil niet zeggen dat ze ook zo groot zijn bij downloaden 😉

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@pvg103103103 ik snap volkomen dat je graag 4 GBit in huis zou willen halen. Het blijft een individuele afweging die iedereen voor zichzelf moet maken zoals uit de gevoerde discussie hierboven blijkt :-) . Het klopt inderdaad dat de uitrol een gefaseerd proces is en ik kan je niet een exacte indicatie geven wanneer het voor jou beschikbaar zal zijn.

Mijn advies is ook om periodiek onze website te controleren wat de mogelijkheden zijn op jouw adres.

Mocht je verder nog vragen hebben stel die dan gerust! Ik denk graag even met je mee.