Skip to main content
Beantwoord

Wanneer is KPN beschikbaar op de glasvezel die ODF net aangelegd heeft?

• April 24, 2025
  • 33 reacties
  • 695 keer bekeken

Bij ons is in het gebouw (Amsterdam Oost) glasvezel aangelegd door ODF. Via hun kabel zou ook KPN glasvezel beschikbaar worden is ons verzekerd (“KPN en andere aanbieders zullen via deze ODF glasvezel hun diensten gaan aanbieden”). Alleen weet niemand bij KPN hier iets van (chat op X) en op jullie website bij de postcodecheck staat heel leuk dat er nog glasvezel moet worden aangelegd… hoe zit dat nu precies?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Whateverman 

Heel begrijpelijk dat je hierin duidelijkheid wenst, zodat je weet waar je aan toe bent.

KPN levert niet haar diensten via het glasvezelnetwerk van ODF (Open Dutch Fiber).
De hofleverancier via het ODF netwerk is Odido en enkele kleinere providers.

Vandaar dat je ook bij de postcode check op de website van Netwerkbeheerder KPN ziet staan, dat in jouw gebouw nog glasvezel van KPN moet worden aangelegd.

Dus wil je graag een KPN internet abonnement via glasvezel, dan zou je dus moeten wachten totdat ook KPN haar glasvezel in het gebouw komt aanleggen, alleen kan daar geen datum aan gekoppeld worden.

Hopelijk is het nu voor jouw een stuk duidelijker geworden.

33 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Whateverman 

Heel begrijpelijk dat je hierin duidelijkheid wenst, zodat je weet waar je aan toe bent.

KPN levert niet haar diensten via het glasvezelnetwerk van ODF (Open Dutch Fiber).
De hofleverancier via het ODF netwerk is Odido en enkele kleinere providers.

Vandaar dat je ook bij de postcode check op de website van Netwerkbeheerder KPN ziet staan, dat in jouw gebouw nog glasvezel van KPN moet worden aangelegd.

Dus wil je graag een KPN internet abonnement via glasvezel, dan zou je dus moeten wachten totdat ook KPN haar glasvezel in het gebouw komt aanleggen, alleen kan daar geen datum aan gekoppeld worden.

Hopelijk is het nu voor jouw een stuk duidelijker geworden.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Helaas is het zo niet duidelijker. Het schijnt namelijk zo te zijn dat ons appartementencomplex in een SOLO gebied valt, wat betekent dat alleen ODF een fiberkabel mag aanleggen in de straat, en meerdere providers zoals KPN en Odido abonnementen zouden gaan aanbieden over deze fiberkabel. Dus, wat nu?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Whateverman 

Bedankt voor terugkoppeling.
Van een SOLO gebied heb ik zelf nog nooit gehoord, dus daar kan weinig zinnigs over zeggen.
Maar de kans is groter dat ​@Ik_Combineer daar iets meer over kan zeggen, dus wacht nog even op zijn reactie.

• April 24, 2025

Alle aanbieders op 1 glasvezel, wat een goed idee ( hoe komt men er op :-/  ? )

Net zoals hier : https://www.edam-volendam.nl/cai-wordt-glasvezel-edam-volendam

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2025

Hoi ​@Whateverman 

Van een SOLO gebied heb ik zelf nog nooit gehoord, dus daar kan weinig zinnigs over zeggen.
Maar de kans is groter dat ​@Ik_Combineer daar iets meer over kan zeggen, dus wacht nog even op zijn reactie.

Dat het werkelijk waar een schitterend stukje marketing is van Odido en/of ODF. Maar Kpn levert er niet over. KPN zal in de toekomst nog een eigen fiber gaan aanleggen.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Ik had er ook nog nooit van gehoord, een medebewoner wist dit te vertellen. Heb het nu GROK even gevraagd 😀:

“Een solo gebied bij de aanleg van glasvezel verwijst naar een specifiek gebied waar slechts één netwerkbeheerder of aanbieder verantwoordelijk is voor de aanleg en het beheer van het glasvezelnetwerk, zonder concurrentie of samenwerking met andere partijen in datzelfde gebied. Dit betekent dat in een solo gebied één bedrijf, zoals KPN, DELTA, Glaspoort of een andere netwerkbeheerder, exclusief de glasvezelinfrastructuur aanlegt en onderhoudt.

Kenmerken van een solo gebied:
1. Geen overlapping: Er is geen tweede aanbieder die in hetzelfde gebied een eigen glasvezelnetwerk aanlegt. Dit voorkomt dubbele graafwerkzaamheden en overlast voor bewoners.
2. Keuzevrijheid providers: Hoewel er één netwerkbeheerder is, kunnen meerdere internetproviders (zoals KPN, Ziggo, T-Mobile, of anderen) hun diensten aanbieden via dit netwerk. Bewoners hebben dus nog steeds keuze uit verschillende abonnementen.
3. Efficiënte aanleg: Omdat er geen concurrentie is, kan de aanleg gestroomlijnder verlopen, vaak in overleg met de gemeente.
4. Veelal in kleinere kernen of buitengebieden: Solo gebieden komen vaak voor in minder dichtbevolkte gebieden, waar het voor meerdere aanbieders niet rendabel is om een eigen netwerk aan te leggen.

Waarom solo gebieden?
- Kostenbesparing: Het aanleggen van glasvezel is duur. Door één partij verantwoordelijk te maken, worden kosten voor graven en infrastructuur beperkt.
- Minder overlast: Bewoners ervaren minder overlast omdat de straat niet meerdere keren wordt opengebroken door verschillende aanbieders.
- Regelgeving: In Nederland stimuleert de Telecommunicatiewet dat aanbieders samenwerken of gebieden verdelen om efficiëntie te bevorderen. Gemeenten hebben vaak geen invloed op wie het netwerk aanlegt, maar kunnen wel afspraken maken over de uitvoering.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Hoi ​@Whateverman 

Dat het werkelijk waar een schitterend stukje marketing is van Odido en/of ODF. Maar Kpn levert er niet over. KPN zal in de toekomst nog een eigen fiber gaan aanleggen.

Dat is wel raar. Er is ons verteld dat de straat maar één keer opengebroken ging worden, ik dacht onder druk van de gemeente.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2025

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-en-odf-gaan-samenwerken-bij-aanleg-glasvezel-in-amsterdam-ziggo-gaat-concurrentie-in-hoofdstad-echt-voelen/

Hier over de aanleg in Amsterdam, odf en kpnnetwerk stemmen de graafwerkzaamheden op elkaar af maar er komen wel gewoon twee netwerken.

En omdat je van Grok houdt:

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Die graafwerkzaamheden zijn dus niet gelijktijdig uitgevoerd terwijl dat wel had gemoeten? Dat is dan wel een flinke gemiste kans van KPN

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Dan heeft ODF inderdaad niet de juiste informatie verstrekt aan de VvE. 🤔

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-en-odf-gaan-samenwerken-bij-aanleg-glasvezel-in-amsterdam-ziggo-gaat-concurrentie-in-hoofdstad-echt-voelen/

Hier over de aanleg in Amsterdam, odf en kpnnetwerk stemmen de graafwerkzaamheden op elkaar af maar er komen wel gewoon twee netwerken.

En omdat je van Grok houdt:

• April 24, 2025

Mooi artikel, maar er staat eigenlijk precies niks in. "Graafwerkzaamheden op elkaar afstemmen" is een heel rekbaar begrip. Je zou er uit af kunnen leiden dat beide providers samen 1 geul graven, beide hun glasvezelkabel er in leggen en samen die geul weer dichtmaken. Maar het staat er niet letterlijk dat da zo zal gaan. Dus misschien word er wel wat anders mee bedoeld. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2025

Mooi artikel, maar er staat eigenlijk precies niks in. "Graafwerkzaamheden op elkaar afstemmen" is een heel rekbaar begrip. Je zou er uit af kunnen leiden dat beide providers samen 1 geul graven, beide hun glasvezelkabel er in leggen en samen die geul weer dichtmaken. Maar het staat er niet letterlijk dat da zo zal gaan. Dus misschien word er wel wat anders mee bedoeld. 

Oh dat wordt er ook niet bedoeld. In Hoogvliet-Rotterdam (mijn regio) werken ze ook "samen" wat eigenlijk betekend dat de een in Oost begint, de ander in West, ze naar het midden toe werken en daarna over steken. Zodat ze niet op dezelfde plek werken. In mijn ogen super omslachtig want alles moet 2 keer open in een korte tijd, maar samen werken is vaak ook gewoon de planning op elkaar afstemmen. Dat betekend meestal niet dat er in 1 arbeidsgang twee vezels worden gelegd.

• April 24, 2025

Oh dat wordt er ook niet bedoeld. In Hoogvliet-Rotterdam (mijn regio) werken ze ook "samen" wat eigenlijk betekend dat de een in Oost begint, de ander in West, ze naar het midden toe werken en daarna over steken. Zodat ze niet op dezelfde plek werken. In mijn ogen super omslachtig want alles moet 2 keer open in een korte tijd, maar samen werken is vaak ook gewoon de planning op elkaar afstemmen. Dat betekend meestal niet dat er in 1 arbeidsgang twee vezels worden gelegd.

😁

Ik kan me ook voorstellen dat er samengewerkt om te voorkomen dat er een compleet verkeersinfarct komt daardat 2 belangrijke straten tegelijk afgesloten worden bijvoorbeeld.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Ik_Combineer 

Bedankt voor het bijspringen in deze topic.
Ik weet in elk geval wat er nu met een SOLO gebied wordt bedoeld, dus weer een mooi leermoment.
Hier in Arnhem ligt overal alleen nog glasvezel van KPN, dus of Delta of ODF hier ook nog hun glasvezel gaan leggen is volstrekt onduidelijk en niet bekend. 

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Schijnt dat onze VvE zwart op wit heeft gekregen van ODF dat we solo gebied zijn…

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • April 24, 2025

Schijnt dat onze VvE zwart op wit heeft gekregen van ODF dat we solo gebied zijn…

Logisch toch? ODF wil nú aansluitingen "verkopen". Dan ga je natuurlijk niet in de brochure zetten dat KPN straks misschien ook nog een eigen kabel trekt. Dat zou hun hele verkoop-pitch onderuithalen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2025

En dan komen ze straks met een smoes dat kpn uit het contract is gegaan en er toch nog een tweede (of derde) glasvezel boer wilt aankloppen.

• April 24, 2025

Dat zegt uiteindelijk niets over de toekomst. Het kan zo zijn dat de gemeente een paar jaar graafrust oplegt. Maar als KPN over bijvoorbeeld 5 jaar ook glasvezel aan wil leggen, dan kan dat gewoon. Niemand kan KPN tegenhouden als KPN daar gewoon de normale procedures voor volgt.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Reactie van onze Vve: “Het is een solo gebied bij ons, dus er komt geen glasvezel bij. Odido heeft voorlopig exclusiviteit op de zojuist gelegde kabel door ODF voor een bepaalde periode. We gaan uitzoeken tot hoe lang. Daarna mogen ook andere telecomaanbieders over deze kabel hun diensten aanbieden, inclusief KPN. Elders in de stad kan het anders zijn, dat er twee kabels liggen (een van ODF en een van KPN) een zogenaamd multigebied.”

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Alle aanbieders op 1 glasvezel, wat een goed idee ( hoe komt men er op :-/  ? )

Net zoals hier : https://www.edam-volendam.nl/cai-wordt-glasvezel-edam-volendam

Dat dus niet, B&W misbruikte hun bevoegdheid om hun eigen netwerk CAI te bevoordelen en wordt teruggefloten door rechtbank.

Open Dutch Fiber vs B&W van Edam-Volendam

21. De voorzieningenrechter acht de handelwijze van het college in strijd met het verbod van misbruik van bevoegdheid (artikel 3:3 van de Awb) en in strijd met het gelijkheidsbeginsel (dat in deze context strekt tot het bieden van gelijke kansen), omdat het college aan ODF in strijd met de periode waarop de instemming ziet in feite graafrust oplegt met het oogmerk haar eigen diensten te bevoordelen.

Reactie van onze Vve: “Het is een solo gebied bij ons, dus er komt geen glasvezel bij. Odido heeft voorlopig exclusiviteit op de zojuist gelegde kabel door ODF voor een bepaalde periode. We gaan uitzoeken tot hoe lang. Daarna mogen ook andere telecomaanbieders over deze kabel hun diensten aanbieden, inclusief KPN. ”

Dat is niet juist. Geen provider kan exclusiviteit claimen op aanleggen van glasvezel. De exclusiviteit voor bepaalde periode is vertaald van graafrust om overlast te beperken kan maximaal tot 12 maanden opgelegd worden. Bij langere periode moet goed onderbouwd worden in de omgevingswet. 

• April 24, 2025

Odido heeft voorlopig exclusiviteit op de zojuist gelegde kabel door ODF voor een bepaalde periode. We gaan uitzoeken tot hoe lang. Daarna mogen ook andere telecomaanbieders over deze kabel hun diensten aanbieden, inclusief KPN.

Dat mag ja. Als KPN netjes huur betaald aan ODF, dan zou KPN kunnen leveren over de kabel van ODF. Maar daar heeft KPN helemaal geen zin in. Dus KPN doet dat niet. KPN blijft gewoon over de telefoonlijn leveren. En op termijn legt KPN zelf glasvezel aan.

• April 24, 2025

. . . Dat dus niet, . . .

O, tsja, goed idee, doen we niet  :-/
We willen echt de straat nog een keer openleggen . . .

Dan is er ook nog dit :
https://sleutelstad.nl/2022/08/17/voldoende-aanmeldingen-dus-zoeterwoude-krijgt-glasvezel/
Daar legde de gemeente mantelbuizen aan, in de onrendabele gebieden, is dat dan geen overheidssteun ?

• April 25, 2025

Hier is 4 jaar geleden glasvezel aangelegd door Glasvoornop. Dat was een samenwerkingsverband van onze gemeente, de woningbouwvereniging en kpn. Toen werd Glaspoort opgericht en trok kpn zich terug uit Glasvoornop. 2 Jaar geleden startte Glaspoort hier alsnog met de aanleg en nu hebben we dus 2 glasvezels. Het schijnt dat de telecommunicatiewet exclusiviteit niet toestaat en dat gemeentes altijd toestemming moeten geven voor aanleg van communicatieinfrastructuur. Dus als Ziggo over enige tijd de coax gaat vervangen door glasvezel, gaat de stoep opnieuw open en krijgen we onze 3de glasvezel.... 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Het schijnt dat de telecommunicatiewet exclusiviteit niet toestaat en dat gemeentes altijd toestemming moeten geven voor aanleg van communicatieinfrastructuur. 

De telecommunicatiewet bepaalt de gedoogplicht voor aanleg van  ‘openbare elektronische communicatienetwerken’, dus de providers kunnen de toestemming direct opeisen voor aanleggen op openbare gronden en in sommige gevallen ook in niet-openbare gronden als anders niet mogelijk is. De toestemming mag alleen geweigerd worden, als wegens andere reden in omgevingswet vastgelegd is (b.v. natuurgebied of bescherming van monumenten).

Maar de wet op gelijke behandeling verbiedt dat gemeente een provider de toestemming verleent en de andere afkeurt. Dus de exclusiviteit zal nooit geven.

• April 25, 2025

Precies, maar op privéterrein, b.v. onder beheer van een VvE ligt, dat anders, neem ik aan.