Skip to main content
Antwoord

Wanneer kan KPN leveren over de glasvezelkabel van Delta en Caiway?

• June 3, 2025
  • 14 reacties
  • 266 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ja, ik weet dat ik vraag om ‘Koffiedik kijken’ maar toch zit ik er enigszins mee.

Wij wonen inderdaad in het voormalige Caiway gebied, nu dus Delta en maken gebruik van het op koper gebaseerde KPN netwerk.

Elk jaar als de datum voor verlenging in zicht komt sta ik weer in dubio, verlengen of overstappen naar een provider die op het Delta glasvezel netwerk levert. De keuze wordt telkens niet makkelijk gemaakt want o.a. levert Delta 150 Mbps Internet + TV 16 maanden lang voor € 35,=.

Nu is het zeker niet mijn intentie om KPN te verlaten want ik ben er prima tevreden over.

De prijsverschillen zijn echter niet meer in verhouding, ik betaal voor een op koper gebaseerd Internet (80 Mbps Down / 15 Mbps Up) meer dan voor glasvezel bij Delta.

Mijn vraag is dan ook, hoe groot is de kans dat KPN in de nabije toekomst glasvezel aanlegt in het Delta / Caiway gebied of het glasvezelnetwerk overneemt?

Ik vermoed zelf dat de kans klein is dus misschien moet ik dan toch maar besluiten om over te stappen….

Beste antwoord door Marlon92

Elk jaar als de datum voor verlenging in zicht komt sta ik weer in dubio

Je hoeft niet te verlengen hé? Je kan ook gewoon niks doen. Je abonnement blijft gewoon doorlopen. KPN sluit je echt niet af ofzo.

De kans dat KPN het netwerk van Delta overneemt is klein. Ik denk dat ze dat misschien niet eens mogen al zouden ze dat willen. Want dat zou denk ik wel geblokkeerd worden door de ACM ofzo. Of weet ik veel welk ander overheidslichaam daar verantwoordelijk voor is.

KPN gaat ooit gewoon een keer glasvezel aanleggen bij jou in de straat. Ga daar maar vanuit. Maar als morgen bekend word dat da gaat gebeuren, dan duurt het nog zo 2 jaar voordaat het er ligt en dat jij een werkende verbinding hebt.

Dus je kunt in alle rust een jaartje Delta pakken.

14 reacties

• Antwoord
  • June 3, 2025

Elk jaar als de datum voor verlenging in zicht komt sta ik weer in dubio

Je hoeft niet te verlengen hé? Je kan ook gewoon niks doen. Je abonnement blijft gewoon doorlopen. KPN sluit je echt niet af ofzo.

De kans dat KPN het netwerk van Delta overneemt is klein. Ik denk dat ze dat misschien niet eens mogen al zouden ze dat willen. Want dat zou denk ik wel geblokkeerd worden door de ACM ofzo. Of weet ik veel welk ander overheidslichaam daar verantwoordelijk voor is.

KPN gaat ooit gewoon een keer glasvezel aanleggen bij jou in de straat. Ga daar maar vanuit. Maar als morgen bekend word dat da gaat gebeuren, dan duurt het nog zo 2 jaar voordaat het er ligt en dat jij een werkende verbinding hebt.

Dus je kunt in alle rust een jaartje Delta pakken.

• June 3, 2025

Antwoord is dan simpel; Doen.

Hier nu 8 maanden, nadat glasvezel aanleg was afgerond internet en tv via Delta. Staar je niet blind op alleen de nieuwe klanten korting. Die 16 maand aangeboden word, geld bij een tweejarig abbonement. Maar een beetje voordeel is soms wel leuk meegenomen.

Check wel je eigen voorkeuren, internet is internet. Tv kan bij iedere provider afwijken. Kijk of dit passend is. Kijk ook naar de meegeleverde apparatuur of dit past in je thuissituatie met de apparatuur nu vergelijkbaar met wat je van kpn gebruikt, lokatie, verbindingen, modems of ontvangers.

Bevalt het niet kun je na een jaar altijd weer terug.

Bij kpn netwerk maken ze hier ondertussen al ruim een jaar plannen om glasvezel aan te leggen,... Maar het blijft doodstil,... Dus dat duurt nog wel even 🤣

• June 3, 2025

Volgens de website van Glaspoort gaat dat bedrijf (partner van kpn) 200.000 consumentenaansluitingen van Delta overnemen, maar waar en wanneer wordt er niet bij vermeld.

Bron.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

@srna513006 

Als er al glasvezel ligt van Delta of een andere partij - dit is mijn persoonlijke mening - dan zal de KPN “geen haast hebben” om ook hun eigen (extra) glasvezel aan te leggen. Dan zal waarschijnlijk de KPN liever nieuw glasvezel aanleggen in gebieden die nog geen glasvezel hebben.

• June 4, 2025

Als er al glasvezel ligt van Delta of een andere partij - dit is mijn persoonlijke mening - dan zal de KPN “geen haast hebben” om ook hun eigen (extra) glasvezel aan te leggen.

Dat is toch ook wel een beetje logisch? Er zijn nog zat gebieden waar nog niks legt. Het zou een beetje asociaal zijn om die gebieden te negeren en aan te gaan leggen in gebieden waar al glasvezel ligt van een ander.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

Als er al glasvezel ligt van Delta of een andere partij - dit is mijn persoonlijke mening - dan zal de KPN “geen haast hebben” om ook hun eigen (extra) glasvezel aan te leggen.

Dat is toch ook wel een beetje logisch? Er zijn nog zat gebieden waar nog niks legt. Het zou een beetje asociaal zijn om die gebieden te negeren en aan te gaan leggen in gebieden waar al glasvezel ligt van een ander.

Asociaal ? Het zit waarschijnlijk in het feit dat de KPN een 2e glasvezel kan gaan aanleggen maar niet de zekerheid heeft dat dan ook voldoende mensen overstappen naar de KPN glasvezel. (Tenzij de prijs een stuk beter is)

In andere gebieden met nieuw glasvezel gaat glasvezel de koperen kabels ergens in de toekomst vervangen. Daar zullen de mensen dan gewoon altijd glasvezel gaan gebruiken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

Ja, voor mij is nu de keuze om voorlopig nog op KPN koper te blijven zitten of naar een provider overstappen die op het Delta glasvezel zit.

Ik weet de voorkeuren van KPN niet maar het lijkt mij toch dat zij z.s.m. van de koper aansluitingen af willen, dus om dan de eventuele KPN aanleg asociaal te noemen?

• June 4, 2025

Ik weet de voorkeuren van KPN niet maar het lijkt mij toch dat zij z.s.m. van de koper aansluitingen af willen

Maar KPN kan niet overal tegelijk zijn. Ik denk dat ze nog wel 10 jaar bezig zijn voordat alle koper vervangen is.

dus om dan de eventuele KPN aanleg asociaal te noemen?

Ja. Ik vind dat asociaal tegenover gebieden waar nog niets ligt. Jij hebt gewoon de keuze om naar Delta te gaan als je een snellere verbinding wil. Er zijn vele gebieden waar men die keuze niet heeft en men loopt te tobben met een koperlijntje van maar 8 mbit ofzo. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

Ik denk dat men bij de KPN ook heel duidelijk een kosten / baten analyse maakt. Misschien kan KPN dochter Solcon over de Delta glasvezel internet leveren ?

• June 4, 2025

Dit gesprek komt hier regelmatig langs.
In de dichtbebouwde gebieden zijn er meerdere aanbieders naast elkaar bezig met “laaghangend fruit plukken”.
In de buitengebieden loopt men veel minder hard, niet rendabel, vaak met bijbetaling ( 4 cijfers ) door de klant wel mogelijk.
Dat hebben “we” zo via de politiek gewild.
De PTT legde overal lijnen aan, prijs overal gelijk.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 4, 2025

Dat kan inderdaad dat Solcon over Delta glasvezel levert maar zo zijn er nog wel meerdere.

• June 4, 2025

Bij mij is ruim 3 jaar geleden glasvezel gelegd door glasvoornop.nl, een dochter van FiberFlevo. KPN was voor de eerste twee (van 10) dorpen nog beschikbaar, daarna niet meer. Anderhalf jaar later werd het geruisloos helemaal overgenomen door FiberFlevo, die daarna in zee is gegaan met Delta: geen kpn meer(!). Vorig jaar heeft Glaspoort hier ook een glasvezel aangelegd en daarop is kpn wel beschikbaar.

Asociaal of niet, ik ben er blij mee maar er zijn ook mensen hier die de gratis aanleg van Glaspoort hebben geweigerd en dus Delta, Ziggo of nog steeds de koperkabel van kpn gebruiken. Ze zijn (terrecht?) boos omdat het niet over één glasvezel kan allemaal maar hebben niet in de gaten dat ze op termijn wellicht hun eigen glazen ingooien. Soms ketst de aankoop van een huis af omdat er geen glasvezel met kpn beschikbaar is en de verkoper niet bereid is alsnog de kosten voor de aanleg van het laatste stukje voor z'n rekening te nemen. 

Dat Liander hier al een paar jaar te pas en te onpas straten openbreekt en dan een aantal dagen, soms zelfs weken open laat liggen (bij glasvezelaanleg is het met een dag weer dicht) met alle (verkeers) perikelen van dien heeft er nog niet toe geleid dat mensen hun elektra-aansluiting hebben opgezegd 😉. 

• June 4, 2025

[..] Soms ketst de aankoop van een huis af omdat er geen glasvezel

Ja, daar zeg je zowat, ik ken zo’n geval, was bijna niet door gegaan omdat de kleine glasvezel aanbieder niet tevoorschijn komt op de site’s daar over.

Vreemd ook dat daar nog geen standaard vakje in de omschrijving voor is bij huizenverkoop.

met kpn beschikbaar is

Zo iemand heeft dan wel heel veel angst voor het onbekende / is kpn adept.

Dat Liander hier al een paar jaar te pas en te onpas straten openbreekt en dan een aantal dagen, soms zelfs weken open laat liggen

Mooie gelegenheid om er mantelbuizen in te leggen voor glasvezel :-)

• June 8, 2025

Ja, zou je denken. Maar die vorm van samenwerking schijnt in Nederland niet mogelijk te zijn. Als zelfs glasvezelmaatschappijen niet kunnen samenwerken en er niet voor terugdeinzen om twee verschillende glasvezels aan te leggen (zoals bij mij) hoe kun je dan verwachten dat verschillende soorten nutsbedrijven wel onderling samenwerken?