Skip to main content
Vraag

Wanneer komt KPN met Wifi 7.0?

• March 11, 2026
  • 32 reacties
  • 1801 keer bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

• April 29, 2026

Ja ​@Shyrin van KPN , mij hoef je niet te overtuigen. Maar in dit tijdperk van snelle influencers en korte doorlooptijden draait het minder om betrouwbaarheid en stabiliteit en meer om de laatste gadgets en technieken en zoiets als fastfashion. Als je niet het nieuwste van het nieuwste hebt tel je al gauw niet meer mee. En dan is zoiets als Wifi7 of 8 Gb/s (liever nog 10) glasvezel uiterst belangrijk voor je imago. In dat soort omgevingen telt het bedaarde kpn niet meer zo mee. En zoals ik hierboven al aangaf was mijn glasvezel het afgelopen jaar ook nog eens niet heel stabiel, dus op dat punt scoren jullie ook niet altijd goed. Als ik niet enigszins merkentrouw zou zijn was ik dan al lang overgestapt, ook al omdat ik het nog steeds met de "bejaarde" V10 moet doen, die ook nog eens steeds niet goed in jullie beheersysteem zit. BTW, m'n laptop (die ik ter vervanging van m'n 14 jaar oude desktop met Windows 10) onlangs heb aangeschaft kan uitstekend overweg met Wifi7. 

• Nieuwkomer
  • August 29, 2026

Afgelopen donderdag de glasvezel geüpgrade van een 1Gb naar 4Gb aansluiting. De KPN box 14 ondersteunt de 2,4 en 5 Ghz band, helaas niet de 6Ghz band die Wifi7 extra toevoegt. Terechte opmerking eerder in dit forum, de meeste bestaande apparaten kunnen helemaal geen gebruik maken van de 6Ghz band.

De oplossing om toch wifi7 te kunnen gebruiken? Ik heb twee accesspoints van Ubiqiti (U7 Pro) geïnstalleerd (de Ubiqiti zend het Wifi netwerk uit) en het eigen wifi netwerk van de KPN box 14 uitgeschakeld. 

Weinig werk en je hoeft geen diepgaande technische kennis te hebben om dit aan de praat te krijgen. Eindconclusie: werkt als een zonnetje op 2.4, 5 en 6 Ghz. De echte fanaten kunnen zelfs nog de MLO (Multi-Link operation) aanzetten zodat je apparaat de 5 en 6 Ghz band tegelijkertijd gebruikt. In theorie verhoogt dit de snelheid.

Wel is er een nadeel, je hebt een switch met POE+ nodig met een hogere doorvoersnelheid dan 1Gb (dus 2.5, 5 of 10Gb) en die kunnen wel prijzig zijn.

JanD
Wijsgeer
  • August 29, 2026

Wifi7 werkt ook onder de 2,4- en de 5,0 band en niet uitsluitend, maar tevens met de 6ghz band ​@John_L. 

• Nieuwkomer
  • August 29, 2026

Wifi7 werkt ook onder de 2,4- en de 5,0 band en niet uitsluitend, maar tevens met de 6ghz band ​@John_L. 

Dank voor de terechte opmerking: ik heb de tekst aangepast.

De KPN box 14 ondersteunt de 2,4 en 5 Ghz band, helaas niet de 6Ghz band die Wifi7 extra toevoegt.

• August 29, 2026

Dank voor de terechte opmerking: ik heb de tekst aangepast.

De KPN box 14 ondersteunt de 2,4 en 5 Ghz band, helaas niet de 6Ghz band die Wifi7 extra toevoegt.

Wifi 6E heeft al ondersteuning voor de 6ghz band.

Wel een waarschuwing waar het bereik van 5ghz al lager is dan 2,4 ghz is dat met 6 ghz nog erger.  Wezenlijk moet je voor 6ghz echt elk accespunt bekabelen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 1, 2026

Wifi 6E heeft al ondersteuning voor de 6ghz band.

Andersom heeft Wifi7 ook niet perse 6Ghz band.

Wel een waarschuwing waar het bereik van 5ghz al lager is dan 2,4 ghz is dat met 6 ghz nog erger. 

Dat valt best mee, ze zijn van elkaar alleen 20% verschillend.

De meeste voordelen van Wifi7 tegenover Wifi6e zijn snelheden (320Mhz, 4096-QAM, MLO en Multi-RU), theoretisch 46Gbs vs 9,6Gbs en minder latentie  en meer efficiëntie.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 1, 2026

Maar... Delta maakt inmiddels reclame met Wifi7 en daar heeft kpn nog geen antwoord op, net als destijds Delta reclame maakte met glasvezelsnelheden > 1 Gb/s. Het duurde een tijdje voordat daarop van kpn een antwoord kwam (4 Gb/s(!)), maar daar ging Delta toen meteen weer overheen met 8 Gb/s. Verreweg de meeste klanten hebben er niets aan, maar het draagt wel bij aan het ietwat bedaarde en stoffige (nog van de PTT afkomstige) imago van kpn: dat ze qua techniek altijd achterlopen op de concurrentie. 

KPN is al jaren niet meer de provider die vooruitloopt of is iets nieuws bedenkt.  Andere providers zijn vele malen sneller en KPN heeft er praktisch nooit een goed werkend antwoord op, iets wat je eigenlijk wel verwacht van een premium provider eigenlijk. Het is momenteel vooral vasthouden aan iets wat werkt, maar pas op het laatste moment met een oplossing komen.  KPN heeft momenteel niks wat nieuw en vooruitstrevend is. 

Ik begrijp je punt en hoe je naar een premium provider kijkt. 
Voor veel klanten zit de waarde van een premium merk in betrouwbaarheid, goede service en dat alles gewoon goed en stabiel werkt. Dat is ook precies waar we ons dagelijks voor inzetten.

Dat is hier na 2 jaar nog steeds niet gelukt met de Box12 en de SW2 punten...