Skip to main content
Vraag

Wanneer wordt 4Gbit/s beschikbaar op mijn adres?

• May 18, 2026
  • 4 reacties
  • 103 keer bekeken

Geachte Kpn,

Via de haalbaarheidstest op uw website wordt op mijn adres momenteel maximaal 1 Gbit/s symmetrisch aangeboden. U biedt echter al een 4 Gbit/s-abonnement aan voor andere adressen, wat aangeeft dat de beperking geen fysieke infrastructuurkwestie is, maar een configuratiebeslissing op PoP- of backendniveau.

Ik verzoek u dan ook vriendelijk het volgende te onderzoeken:

Is de PoP die mijn adres bedient geconfigureerd voor hogere snelheidsprofielen, en kan het 4 Gbit/s-profiel voor mijn aansluiting worden geactiveerd?

Ligt de beperking op BRAS-, OLT- niveau, en is aanpassing hiervan mogelijk?

Indien uitrol nog niet gepland is: is er een verwachte beschikbaarheidsdatum of een wachtlijst?

Omdat 1 Gbit/s al volledig functioneel is op mijn adres, lijkt het aannemelijk dat het fysieke medium hogere snelheden ondersteunt.

Ik ontvang graag een inhoudelijke reactie van uw netwerk- of technisch team.

Met vriendelijke groet,

Didiiii

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 18, 2026

Beste ​@Didiiii de planning voor de aanpassing naar 4Gbit/s per regio/plaats/wijk wordt niet door KPN vrijgegeven, want dat schept verplichtingen die vaak niet na te komen zijn door diverse omstandigheden zoals weersinvloeden, personeelsbezetting, materiaalvoorziening etc.

Het is wel zo dat KPN druk doende is op te schalen naar 4Gbit/s, net zoals KPN druk doende is met de uitrol van 5G voor mobiele netwerken.

Maar wanneer jij aan de beurt bent is dus koffiedik kijken.

Gewoon af en toe eens een postcodecheck doen.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • May 19, 2026

Via de haalbaarheidstest op uw website wordt op mijn adres momenteel maximaal 1 Gbit/s symmetrisch aangeboden. U biedt echter al een 4 Gbit/s-abonnement aan voor andere adressen, wat aangeeft dat de beperking geen fysieke infrastructuurkwestie is, maar een configuratiebeslissing op PoP- of backendniveau.

Er moeten fysiek enkele aanpassingen worden gedaan in de POP voordat 4 Gbit/s geleverd kan worden. Dit heeft er mee te maken dat jouw glasvezelnetwerk niet direct als XGS-PON is gebouwd, vandaar dat het fysiek geüpgrade moet worden in de POP. Dit is dus helaas niet iets wat eenvoudig op afstand kan worden aangezet. Verder sluit ik me aan bij wat ​@JanD D schrijft.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2026

Er moeten fysiek enkele aanpassingen worden gedaan in de POP voordat 4 Gbit/s geleverd kan worden. Dit heeft er mee te maken dat jouw glasvezelnetwerk niet direct als XGS-PON is gebouwd, vandaar dat het fysiek geüpgrade moet worden in de POP. Dit is dus helaas niet iets wat eenvoudig op afstand kan worden aangezet. Verder sluit ik me aan bij wat ​@JanD D schrijft.

Hallo Dave,

Ik heb je een privébericht gestuurd,  zou je die willen beantwoorden.  Veel dank,

Groeten,

Didiiii

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Didiiii, welkom bij de community! 🙂 Ik kan de antwoorden van ​@JanD en ​@DaveA hierin inderdaad beamen. Ook al werkt glasvezel op jouw adres technisch gezien prima op 1 Gbit/s, betekent dat helaas niet automatisch dat 4 Gbit/s direct beschikbaar gemaakt kan worden.

Bij adressen waar 4 Gbit/s beschikbaar komt, moeten in veel gevallen echt fysieke netwerkupgrades plaatsvinden. Dat is dus niet alleen een administratieve of softwarematige wijziging die “even aangezet” kan worden. Wanneer een gebied precies aan de beurt is voor deze upgrade wordt helaas niet vooraf gedeeld. Zoals hierboven ook benoemd kan planning door allerlei factoren wijzigen.

Mijn advies zou daarom ook zijn om af en toe de postcodecheck te blijven doen via de website 🙂 Zodra 4 Gbit/s beschikbaar wordt op jouw adres zal dit daar zichtbaar worden.