Skip to main content

En is er nu zicht op 5g buitengebied?  Concurrentie biedt het binnenkort aan.

Ik gok dat KPN binnen een paar maanden na Odido (Klik&Klaar) wel komt met soortgelijk iets. Al denk ik dat dat niet super groot zal worden aangekondigd, want KPN moet zijn eigen glasvezelnetwerk ook terug gaan verdienen.

Ik gok dat KPN binnen een paar maanden na Odido (Klik&Klaar) wel komt met soortgelijk iets. Al denk ik dat dat niet super groot zal worden aangekondigd, want KPN moet zijn eigen glasvezelnetwerk ook terug gaan verdienen.

Het blijft koffiedik kijken @ikheetjeff , waarom zou KPN daar binnenkort op inspringen.

T-Mobile, nu Odido, had al jaren ‘4G voor thuis’ en had jaren terug blijkbaar ook niet de behoefte om met iets vergelijkbaars te komen.

Het blijft koffiedik kijken @ikheetjeff , waarom zou KPN daar binnenkort op inspringen.

T-Mobile, nu Odido, had al jaren ‘4G voor thuis’ en had jaren terug blijkbaar ook niet de behoefte om met iets vergelijkbaars te komen.

Heb je helemaal gelijk in! Ik denk dat ze wellicht het 4G voor buitengebied een upgrade geven, maar misschien inderdaad niet een geheel nieuw product. Het blijft gokken, dus ja, afwachten is de enige manier.

Maar zal met 5g de snelheid ook echt hoger worden? In het buitengebied zijn minder zendmasten en vaak zit je ongunstig tov de zendmasten. Er zullen dan extra masten geplaatst moeten worden en dat zie ik niet snel gebeuren in een buitengebied. Bij mij in huis is 5g er niet en moet ik het doen met 4g+. De haalbare snelheid is net iets boven de 50. 

5G wordt vooral ingezet op die plekken waar veel gebruikers zijn zodat de grotere bandbreedte gebruikt kan worden om meer gebruikers een redelijke snelheid te bieden. Dat is dus niet in het buitengebied. De masten hier om mij heen in buitengebied hebben ook nog geen 5G antennes, zelfs niet op een nieuwe Vodafone mast.

Ik zou voorlopig niet er op rekenen dat het 4G voor buitengebied product naar 5G gaat.

Dat denk ik ook. 5G en buitengebied gaan niet samen.

Als je kijkt op de 5g dekkings kaart valt dat erg mee.  

Juist buitengebied is uitstekend voor 5G. Daar buiten heb je geen obstakel zoals hoge gebouwen om signalen tegen te houden. Het bereik van 5g is zelfs heel ver met beamforming en goed antennes bij ontvanger (5G-router). Bij mijn stad kreeg de eerst KPN mast in buitengebied 3.5Ghz (naast snelweg), Je moet natuurlijk geen smartphones met hun mini-antennes als hotspot gebruiken.

Dat is het huidige 5G “nep” signaal, zeg maar 4G+. 
Het echte 5G zit op 3500 MHz. Dat biedt de hoge snelheid. Niet de al jaren gepushte nep versie.

Juist buitengebied is uitstekend voor 5G. Daar buiten heb je geen obstakel zoals hoge gebouwen om signalen tegen te houden. Het bereik van 5g is zelfs heel ver met beamforming en goed antennes bij ontvanger (5G-router). Bij mijn stad kreeg de eerst KPN mast in buitengebied 3.5Ghz (naast snelweg), Je moet natuurlijk geen smartphones met hun mini-antennes als hotspot gebruiken.

Met 2,3 km. naar de dichtstbijzijnde KPN mast hier in buitengebied wordt 3500 MHz. 5G helemaal niets. En voor die paar honderd woningen gaat geen enkele provider extra masten plaatsen. Vergeet het maar.

Dat is het huidige 5G “nep” signaal, zeg maar 4G+. 
Het echte 5G zit op 3500 MHz. Dat biedt de hoge snelheid. Niet de al jaren gepushte nep versie.

Hoi @Ernst-Jan 

Als eerste worden er bij KPN drie banden gebruikt voor het “echte 5G netwerk”, die dus los staan van het 4G(+) netwerk, ook al werken beide netwerken nog samen.
De volgende banden worden alleen gebruikt voor het 5G netwerk, en zijn ook door de Rijksoverheid geveild uitsluitend voor gebruik van dit nieuwe netwerk.

• Band N28 (700 Mhz)
  • Band N01 (2100 Mhz)
  • Band N78 (3,5 GHz) - wordt momenteel verder uitgerold over Nederland.

Daarnaast zijn op alle KPN Zendmasten in Nederland (dus ook in het buitengebied) de banden N28 (700 MHz) en N01 (2100 MHz) volledig uitgerold op het 5G netwerk.
Hiermee kun je theoretische snelheden behalen tot 600 Mbit/s!

Band N78 (3,5 GHz) is al op een groot deel van de zendmasten geactiveerd, maar nog zeker niet op alle zendmasten van KPN.
Het is de bedoeling dat deze nieuwe band (volgens een technische medewerker van KPN) binnen een half jaar op alle KPN zendmasten actief moet zijn, dus ook buiten de steden en dorpen.
En met beamforming zoals mede community lid @TDN al benoemde in zijn reactie, kun je in het buitengebied een goed 5G netwerk neerzetten en opbouwen.

Het 5G netwerk van KPN is nu al beschikbaar voor 99% van de Nederlandse bevolking.

Bij Odido is de snelle Band N78 (3,5 GHz) al op het grootste deel van hun zendmasten uitgerold, tezamen met Band N28 (700 MHz), waardoor deze provider kan beginnen met Klik & Klaar.

Alleen Vodafone gebruikt niet het echte 5G op haar netwerk, maar laat band 3 (1800 Mhz) samen werken met 4G (DSS), al is Vodafone inmiddels langzaam begonnen met de uitrol van bovenstaanden banden op 5G.

Je zegt het zelf 3500 MHz. wordt (nu de veiling dus afgerond is) uitgerold. Is nog maar op weinig plaatsen, kijk maar op www.antennekaart.nl

Niemand haalt 600 Mbps. op die andere banden. Dat zijn theoretische snelheden. Die N28 en N1 noem ik “nep” 5G. Want het biedt nauwelijks hogere snelheden. Al die jaren was 5G vooral marketing, alle testen bijvoorbeeld van Tweakers gaven dit aan.
We gaan het zien, maar ik reken er niet op dat in buitengebied de providers extra masten met 3500 MHz. gaan neerzetten voor die paar gebruikers. En bestaande masten uitrusten met deze extra apparatuur zal best langzamerhand gaan gebeuren maar dat is voor in het buitengebied met de grotere afstanden echt niet de oplossing.

En beamforming? Met een 5G binnenmodem zoals het huidige 4G modem? No way, Dan zul je een yagi op een mast moeten zetten. Dat doen maar weinigen denk ik.

Ben wel benieuwd hoe dat 5G voor Thuis van Odido er uit gaat zien. Hier bij mij in buitengebied heeft Odido ook helemaal geen 3500 MHz. actief.

Hoi @Ernst-Jan 

Helaas moet ik je corrigeren, want je kunt wel degelijk een downloadsnelheid behalen van 600 Mbit/s op het 5G netwerk van KPN.

De volgende snelheden hebben in het open veld, op twee verschillende locaties binnen mijn woonplaats Arnhem behaald op het KPN 5G Netwerk.
Het was een combinatie van de banden N28 (700 MHz) en N01 (2100 MHz), dus zonder Band N78.

Ik haal dus een hogere downloadsnelheid dan dat er voor SuperUnlimited staat vermeld op de website van KPN.

Bij een zendmast waar wel band N78 (3,5 GHz) op geactiveerd is, heb ik zelf een pieksnelheid gehaald van tegen de 900 Mbit/s.

Ik heb dit gemeten met de Ookla Speedtest, op mijn iPhone 14 Pro Max.

Tja, hier testen van Tweakers: https://tweakers.net/reviews/8034/all/getest-5g-in-nederland.html, nergens bij geen enkele aanbieder hoger dan 200/70. Ik zit op 300 meter van een nieuwe Vodafone 5G mast en met een nieuwe Oppo T1a 5G router haal ik net 120 Mbps, idem met een Huawei 5G router. Minder zelfs dan 4G.

En dan zetten Odido en Vodafone ook nog eens antenne arrays uit als het rustig is. In de avonduren biedt Vodafone dan maar liefst 35 Mbps., langzamer dan mijn KPN VDSL lijn.

Nee, mijn jarenlange pogingen om het “nep” 5G beter te krijgen dan 4G+ zijn mislukt. Ik heb geen hoop op 5G 3500 MHz. op meer dan 2 km. afstand. Leuk in Arnhem meten, dat is wat anders op het platteland.

Juist buitengebied is uitstekend voor 5G. Daar buiten heb je geen obstakel zoals hoge gebouwen om signalen tegen te houden. 

Dat is natuurlijk niet waar. Ook in het buitengebied kunnen voor hoge gebouwen en bomen staan.

De volgende snelheden hebben in het open veld, op twee verschillende locaties binnen mijn woonplaats Arnhem behaald op het KPN 5G Netwerk.

Arnhem is niet echt buitengebied denk ik...

Juist buitengebied is uitstekend voor 5G. Daar buiten heb je geen obstakel zoals hoge gebouwen om signalen tegen te houden. 

Dat is natuurlijk niet waar. Ook in het buitengebied kunnen voor hoge gebouwen en bomen staan.

Kan je een locatie van een hoge gebouw in buitengebied aanwijzen? Bomen houden mobiel signaal niet tegen, bewapend beton in hoge gebouw wel. Bovendien niemand garandeert dat overal in buitengebied 5g internet aangeboden wordt. Nu al worden 4g thuis van Odido en 4g buitengebied van KPN alleen aangeboden in bepaalden postcodes. Men moest eerst een postcode check doorlopen om te kunnen bestellen.

Arnhem is niet echt buitengebied denk ik...

Nee, Arnhem is een grote stad en de provinciehoofdstad van Gelderland.
Dat kun je inderdaad niet plaatsen onder het begrip buitengebied, al loop je vanuit Arnhem wel zo het buitengebied in, denk aan de Liemers en de Achterhoek.

Bomen houden mobiel signaal niet tegen, …

Jazeker wel. Vooral de hoge frequenties. Heb er danig last van met hoge bomen om mijn huis.

Het is voornamelijk het vocht in bomen en vooral de bladeren die HF demping veroorzaken, de ITU heeft er zelfs een recommendation over: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/p/R-REC-P.833-4-200304-S!!PDF-E.pdf

Waarom denk je dat bij zendmasten, zeker hier in buitengebied, geldt “hoe hoger, hoe beter”? Niet vanwege de gebouwen maar vanwege vegetatie en uiteraard ook spreiding van het signaal.

Maar de snelheid en bereik van 5Ghz staat hier niet echt ter discussie volgens mij.

@eravenzw KPN maakt eigenlijk nooit van tevoren bekend wanneer ze een nieuw product lanceren of wat toekomstige updates zijn. Het is er gewoon altijd plots van de een op de andere dag. Dit komt natuurlijk grotendeels omdat KPN haar concurrenten niet wijzer willen maken dan ze al zijn. Verder zijn er nog weleens last-minute uitstellen en dan wil je niet dat een hoop klanten al rekenen op iets want die moet je dan teleurstellen.

Dus mogelijk is KPN er mee bezig, en misschien ook helemaal niet. Dat gaat niemand je kunnen of mogen vertellen.

Bomen houden mobiel signaal niet tegen, …

Jazeker wel. Vooral de hoge frequenties. Heb er danig last van met hoge bomen om mijn huis.

Het is voornamelijk het vocht in bomen en vooral de bladeren die HF demping veroorzaken, de ITU heeft er zelfs een recommendation over: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/p/R-REC-P.833-4-200304-S!!PDF-E.pdf

Natuurlijk dempt ieder materiaal de HF signaal, je moet zien in relatie tussen materialen, hout en water veroorzaken nauwelijks demping, beton bijzonders sterk. Hoe denk je, dat we internet via Starlink in 10Ghz en 30Ghz frequentie kunnen ontvangen door dikke regenwolken?

Hier een vergelijk tussen hout en bewapend beton (eerste en laatste in de afbeelding) voor wifi (in vergelijkbare frequentie met 2.7Ghz band van mobiel netwerk)

Dat denk ik ook. 5G en buitengebied gaan niet samen.

Ik reageer vooral op dit bericht. In stedelijke gebied worden het maximale bereik en datarates vooral beperkt door gebouwen, in buitengebied hebben de mobiel signalen geen noemenswaardige obstakels. Dan is deze vaststelling bijzonders foutief.

ik ben gewend te werken via 5G netwerk in onder meer Finland, zowel  binnen de bewoonde wereld als daarbuiten, voordeel is ook dat je overal, weekendje weg naar het huisje op een eiland , straks op de camping? je eigen internet mee kan nemen. Odido levert dit nu ook in Nederland en, voor een veel goedkopere prijs  als KPN glasvezel..  uiteraard als je je set meeneemt naar de camping of boot.. heb je thuis wel geen internet meer.

...Odido levert dit nu ook in Nederland en, voor een veel goedkopere prijs  als KPN glasvezel…

En dus is mijn hele simpele vraag of Odido klik & klaar de grote concurrent van KPN Internet-Buitengebied gaat worden (of al is) en zo ja, gaat KPN zelf ook met mobiel 5G internet komen, dat ongeveer in dezelfde prijsklasse ligt als waarvoor Odido het aanbiedt?
(Het werden dus 2 vragen😉)

Net KPN Buitengebied gesproken en er zijn geen plannen om dit naar 5g te verhogen. Echt belachelijk aangezien de snelheden met 5g en een 5g modem echt meerdere malen sneller liggen. Overstappen naar de Oidido is bijna niet lonend omdat alle kortingen op de mobiele nummers verdwijnen als je je vast lijn opzegt. Zo gijzelt KPN je om te blijven!

Overstappen naar de Oidido is bijna niet lonend omdat alle kortingen op de mobiele nummers verdwijnen als je je vast lijn opzegt. Zo gijzelt KPN je om te blijven!

Dat is natuurlijk onzin. Je moet dan met je mobiele abonnementen ook overstappen. Want ja, met alleen met mobiel bij KPN blijven is een dure hobby ja. 

Reageer