Skip to main content

Goedemorgen,

Weken geleden zijn ze hier in de straat druk bezig geweest met glaskabel leggen. 2 Keer zelfs. Maanden daarvoor is iemand van KPN langsgeweest om te kijken waar het kastje in de meterkast moet komen.
Toen ze bezig waren met de stoep voor m'n woning, heb ik geprobeerd een gesprek aan te knopen met de werklui, maar dat ging erg moeizaam omdat er niemand was die nederlands of engels sprak. Met handen en voeten kreeg ik te horen dat ze over 2 weken de kabel zouden schieten naar de voordeur.
Dat is inmiddels 5 of 6 weken geleden en er steken overal kabels uit de stoep maar nergens is voortgang te bespeuren over wanneer ze de kabel komen aansluiten.

In mijn situatie is het zo, dat de voortuin is bestraat en dat dit erg strak is gelegd en er ook speciaal voegmiddel (tegen onkruid) is gebruikt. Ik heb dus zelf, om breuk te voorkomen, een aantal stenen losgehaald om het voor de werklui makkelijker te maken. Alleen…..al die tijd liggen er dus stenen los (heb een aantal teruggelegd om niet een heel gat open te laten) en krijg ik nergens te horen wanneer er actie wordt ondernomen. NPS formulier ingevuld, contactformulier ingevuld, geen enkele reactie.

Misschien dat hier een mod meeleest die kan uitzoeken wanneer ik (ongeveer) actie kan verwachten?

Dit is zinloos. Het werk gebeurt niet door KPN zelf. Het zijn externe onderaannemers die het regelen. En die hebben het werk vaak zat op hun beurt ook weer uitbesteed hebben aan een ander. Meestal is er helemaal geen planning. Ze gaan 's ochtends gewoon verder waar ze gisteren gebleven waren. 

Sowieso bent u hier toch al aan het verkeerde adres. KPN Netwerk regelt het aanleggen van glasvezel. Niet KPN provider waar dit forum van is.

Hier hebben ze in december het kabeltje naar de deur gelegd. Nu kreeg ik gisteren een mailtje dat ze volgende week de kabel naar binnen willen leggen. Dat is is 7 maanden.


Je kan evt kijken of de klanten service de opdracht kan geven er zijn namelijk soms situaties waarin er een glasvezel order opdracht door kpn gegeven moet worden. En dat netwerk dan de glasvezel komt doortrekken van een glasvezel abbonement. 

Er zijn ook situaties waarin dit niet zo is.

Even bellen met 0800-0402 dus


Het kan nog wel een tijdje duren. Hier zijn twee jaar geleden de kabels in de straat gegraven en sinds die tijd steken de sprietjes naast de voordeuren omhoog.

Tijdenlang schoof de aansluit datum met een paar maanden op en nu lees ik op de site van kpn netwerk al driekwart jaar dat ik op de planning sta om aangesloten te worden. 


Hoi @mvveelen, als de hele buurt nog uit de grond stekende kabels heeft is de aanleg van het netwerk nog niet klaar. Dan is dat nog afwachten en hebben wij er ook geen zicht op wanneer dat zal gebeuren. Je kunt op deze pagina wel kijken of er een planning voor is: netwerk.kpn.com.

Het kan, zoals Berteman ook al noemt, een tijdje duren. Bij mij heeft het ook zo'n 2 jaar geduurd voordat de kabel naar binnen werd gebracht.

Als de rest van de buurt al wel is aangesloten, kan het iets anders zijn en kan je ons het beste bellen zoals Glille al noemt.


Hi, dank voor de reactie(s).

 

als ik de link volg, zie ik:

Woning aansluiten

Je staat op de planning om te worden aangesloten op glasvezel

 

alleen hebben ze in mijn tuin de kabel nog niet naar de gevel geschoten. Bij de (over)buren wel.

Wordt dat dan gedaan als ze in de straat de kastjes binnen gaan monteren en de kabel naar binnen gaan brengen of moet ik toch bellen om te vragen hoe het zit met de kabel die nu, alleen bij mij, nog uit de stoep steekt? 


Je staat op de planning, dat is goed nieuws dus. Die planning is voor ons niet zichtbaar, die wordt gemaakt door de aannemer die de aanleg daadwerkelijk doet. Vaak sturen ze een brief met een voorstel, en contactmogelijkheden om contact met ze op te nemen als dat moment niet schikt. Heb je die al wel gehad? Zo niet kan je het beste even bellen met het nummer 0880 06 37 44.. Dat is het nummer van de netwerk beheerder, zij kunnen je doorverwijzen naar de aannemer.


Edit: typefout in het nummer gecorrigeerd


Nummer 088006744 is niet in gebruik🫣


Er zit een typefoutje in zo te zien, er mist een 3. Dit is het juiste nummer: 0880 06 37 44.


Gebeld nadat ik een (standaard) e-mail kreeg dat ze klaar waren met graven en dat de kabel tot aan de gevel ligt. Not.

 

medewerker vertelde me dat de schietploeg wss langs is geweest op het moment dat er niemand thuis was: ook niet, want we werken beide vanuit huis en er is altijd iemand thuis.

 

hij gaat Selecta vragen naar de status, maar wist me te vertellen dat het wel goed zal komen omdat in de hele wijk een handjevol woningen is waarbij de kabel ook op de erfgrens ligt en nog niet tot aan de gevel.

 

gewoon afwachten dus, ben gerustgesteld dat het niet “fout” gaat hier.


Dat klinkt bemoedigend inderdaad, ik duim dat er snel goed nieuws voor je is en de kabel naar binnen gebracht kan worden 🤞


Gisteren stond ineens iemand voor de deur die de kabel van de erfgrens naar de gevel kwam schieten. Helemaal prima maar was wel verrast. Heeft het vrij snel en netjes gedaan en nu wachten tot de kabel naar binnen zal worden gebracht en afgemonteerd.

 

De grap is, er steekt op de erfgrens ook nog een blauwe kabel uit de grond.  Andere aanbieder? Zonde eigenlijk dat hier geen samenwerking wordt gezicht.

 

Maar goed, wachtstand = aan


Er zijn plekken daar zitten 3 glasvezel kastjes in bijv de meterkast


De grap is, er steekt op de erfgrens ook nog een blauwe kabel uit de grond.  Andere aanbieder? Zonde eigenlijk dat hier geen samenwerking wordt gezicht.

Het zijn concurrenten van elkaar. Jumbo laat de boodschappen ook niet via de bezorgwagentjes van AH rondbrengen. Dat wil Jumbo zelf niet. En AH ook niet.


Het zijn concurrenten van elkaar. Jumbo laat de boodschappen ook niet via de bezorgwagentjes van AH rondbrengen. Dat wil Jumbo zelf niet. En AH ook niet.

Die vergelijking gaat mank omdat KPN en ??? gebruik maken van onderaannemers. Het zijn geen medewerkers van KPN of ??? die de graafwerkzaamheden verrichten.

Maar het is voor mij geen ding hoor, vind het opvallend dat ik voor KPN toestemming heb gegeven en dat er behalve de KPN kabel (oranje) ook een andere kabel nu uit de grond steekt. En dat dus meerdere keren in dezelfde weken de bestrating volledig open is gelegd. 

Bedankt voor het meedenken in ieder geval en netjes dat er zo snel actie is ondernomen vanuit KPN richting de onderaannemer (Selecta).


Er is vooruitgang dus, dat is fijn. Nu het laatste stukje nog, naar binnen.

 

Maar het is voor mij geen ding hoor, vind het opvallend dat ik voor KPN toestemming heb gegeven en dat er behalve de KPN kabel (oranje) ook een andere kabel nu uit de grond steekt. En dat dus meerdere keren in dezelfde weken de bestrating volledig open is gelegd. 

Of de grond vaker open gaat is een beslissing die de gemeente neemt over het algemeen. Netwerkbeheerders kunnen een verzoek doen om het aan te leggen, maar als de gemeente nee zegt gebeurt het niet. Er zijn gemeentes die 1 keer openbreken genoeg vinden.


Gemeenten mogen echter zulke verzoeken niet weigeren 


Het zijn concurrenten van elkaar. Jumbo laat de boodschappen ook niet via de bezorgwagentjes van AH rondbrengen. Dat wil Jumbo zelf niet. En AH ook niet.

Die vergelijking gaat mank omdat KPN en ??? gebruik maken van onderaannemers. Het zijn geen medewerkers van KPN of ??? die de graafwerkzaamheden verrichten.

En wat maakt dat uit dat er gebruik gemaakt word van onderaannemers? Helemaal niks. De wagentjes van AH en Jumbo worden waarschijnlijk ook door een extern bedrijf beheerd. Zie je niets van. 


Lees nog maar eens goed.

 

bij de postcodecheck staat dat in maart/april 2025 de woning wordt aangesloten, dus het kan inderdaad nog laaaaaaang duren 😆


Het kan zijn dat die datum een fictieve datum is, er moet een datum staan ook als er nog geen concrete datum gepland is. Op mijn eigen adres stond er bijvoorbeel ook dat het in 2025 zou worden gedaan, maar de aannemer was er afgelopen mei en sinds begin juli werkt de verbinding.

Het kan dus sneller gaan dan die datum, maar tot dat je er meer over hoort van de aannemer is het nog wel afwachten.


Gemeenten mogen echter zulke verzoeken niet weigeren 

Klopt. Maar in de Telecommunicatiewet is wel geregeld dat gemeenten de werkzaamheden van verschillenden partijen voor de aanleg van infrastructuren wel mogen coördineren. Dat heeft de gemeente waar ik woon inderdaad gedaan, waardoor twee verschillende partijen gelijktijdig glasvezel hebben aangelegd. Daardoor hoefden de straten maar één keer open.

Piet. 


Reageer