Skip to main content
Vraag

Wanneer wordt er glasvezel bij mij aangelegd?

• January 14, 2026
  • 28 reacties
  • 256 keer bekeken

De gewone klantenservice voldoet niet meer, hoe kan ik na 5-en-een-half jaar een klacht naar de directie meneer Farwerck sturen? Heeft iemand voor mij een email adres?

Wij wonen hier in een ADSL museum...

Ik ben sinds zomer 2020 (!) bij KPN, toen is binnen enkele maanden glasvezel beloofd zonder aansluitkosten en zonder extra abonnementskosten. Omdat er niets gebeurde heb ik sindsdien ook diverse malen "toestemming gegeven" en "mijn belangstelling voor glasvezel duidelijk gemaakt" en "glasvezelwekker gezet". Ook heb ik diverse emails geschreven om dit aan de orde te stellen. Ik werd dan van KPN verwezen naar KPN netwerkbedrijf naar aannemer en net zo makkelijk weer terug. Er is nog nooit glasvezel aangelegd. Dit vind ik niet acceptabel want de glasvezel kabel ligt volgens Hanab in de straat.

Ik heb vorige week opnieuw het hele rondje gelopen en opnieuw wordt ik tussen KPN provider, KPN netwerkbedrijf en aannemer (Hanab) heen en weer verwezen. Het is eigenlijk ook om draaierig van te worden.

28 reacties

• January 14, 2026

Hoe is het bij de buren? Hebben die wel glasvezel? 

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

Buren hebben het wel...

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2026

Hi ​@HenkTomaat, welkom bij onze community. 

Zo te lezen is er op de een of andere manier jouw adres niet aangesloten, als ik goed begrijp dat je buren dit wel hebben. Wij als provider hebben hier geen inzage in. Wat ik wél kan adviseren is om een haalbaarheidsonderzoek te starten zodat de beheerder kan kijken hoe de situatie precies is op jouw specifieke adres. Dit is kosteloos.

Bekijk hier hoe je dit in gang kunt zetten: Haalbaarheidsonderzoek aanvragen: wel of geen aansluiting? 

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2026

Beste Alex.

Ik ga na 5,5 jaar schriftelijk zeuren zonder resultaat nu echt geen formulieren meer invullen. Dan lijkt het net alsof alles nog moet beginnen. Jammer dat jullie als provider geen verantwoordelijkheid nemen voor wat jullie als provider wel beloofden (en factureren). Probeer je eens in de klant te verplaatsen hoe dit voelt. Ik heb me inmiddels tot de KPN directie in Rotterdam gewend en wacht hun reactie af.

• January 17, 2026

Jammer dat jullie als provider geen verantwoordelijkheid nemen voor wat jullie als provider wel beloofden (en factureren). 

Dit is niet de verantwoordelijkheid van KPN Provider. 

Wat bedoel je met "factureren"?

Wat voor woning heb je? Betreft het hoogbouw? Appartementen? Boven winkels ofzo?

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Waarom maken jullie het probleem vager? Ik sluit een abonnement af bij KPN (provider). Dat is 5,5 jaar geleden. Die beloven daarbij dat snel glasvezel wordt aangelegd. Ik krijg daar zelfs regelmatig berichten over: het gaat gebeuren! Ik betaal 5,5 jaar een maandelijks bedrag. Dat noem ik dan factureren. Wat voor woning ik heb doet er toch niet toe. Er zijn geen belemmeringen, volgens Hanab ligt de glasvezel hier zelfs onder de stoep. Nog 6 meter tot de meterkast te gaan. Degene die de dienst levert en aan mij in rekening brengt moet verantwoordelijkheid nemen voor de beloftes, en doen wat mogelijk is. Dat KPN (provider) daarbij een ander bedrijf inschakelt, is van geen belang. Voor die wijsheid (provider is eindverantwoordelijk voor de dienst) hoef ik niet eens naar de consumentenbond, dit is algemeen bekend, behalve kennelijk op dit forum.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2026

De provider is absoluut niet verantwoordelijk voor de infrastructuur. Dat is de netwerkbeheerder! De energiemaatschappij is ook niet verantwoordelijk voor de netwerkkabels en trafostations. Dat is de netwerkbeheerder zoals bijvoorbeeld Stedin of Leander. Als u een kabel sloopt bijvoorbeeld door graafwerkzaamheden dan belt u niet de leverancier van electriciteits maar de netwerkbeheerder. Duidelijke zo? En u betaalt voor een signaal en dan maakt het niet niet uit over welke drager het signaal gaat. Er zijn geen glasvezelprijzen of iets dergelijks. 

• January 19, 2026

Ik neem aan dat je nu een verbinding hebt over koper. En dat je gewoon krijgt waarvoor je betaald. Toch? Of is dat niet zo? Betaal je voor 1000 mbit en krijg je maar 50 ofzo?

Wat voor woning ik heb doet er toch niet toe. 

Dat doet er helaas wel heel veel toe. Normale rijtjeswoning worden doorgaans vlot aangesloten. Hoogbouw veel moeilijker. Soms slaat men het gewoon over. Of doet men 1 poging om appartementen aan te sluiten. Bij bewoners die niet thuis zijn gebeurt het dan niet en men komt niet meer terug. Dit zie ik met grote regelmaat voorbij komen in de topucs op dit forum. 

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Om te voorkomen dat de indruk blijft hangen dat het aan mijzelf ligt: er is nooit een poging gedaan om mij aan te sluiten. En de huidige koper zou binnen enkele maanden worden vervangen door glas. Dit forum gaat mij niet verder helpen merk ik. Er moet mij kennelijk op hoge toon duidelijk worden gemaakt dat ik iets niet snap, namelijk dat als A iets belooft en daarvoor B inschakelt, A zijn handen in de lucht kan steken als B het vertikt.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2026

Ik begrijp uw "wanhoop " wel hoor maar kpn de provider kan helemaal niets voor u doen. Ze kunnen ook niet in de systemen van kpnnetwerk kijken. Dat is verboden door de ACM.  Bewandel de goeie weg en vul dat haalbaarheidsonderzoek in. We hebben vaker gezien dat dat de boel vlot trok.

• January 19, 2026

Glasvezel word aangelegd door onderaannemers. Ik krijg sterk de indruk dat die onderaannemers naar eigen believen opdrachten weigeren / niet aannemen. Als ze denken dat het moeilijk is proberen ze het niet eens. Ze gaan er niet eens kijken.

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Tsja….inderdaad poging gedaan...

En die respons staat dan weer haaks op de mededeling van Hanab zelf die mij vertellen dat het gewoon in de straat ligt.

Maar goed, de verschillende diensten wijzen naar elkaar. Als het dan goed begrijp ook nog mede door ACM regels. Ik wil gewoon graag glasvezel in ons rijtjeshuis. Buren hebben het wel.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2026

Gekke vraag misschien maar hebben de buren wel glasvezel van kpn of wellicht een andere aanbieder? En als je het huisnummer van de buren invult wat komt er dan te staan?

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Dat zijn de buren rechts en KPN staat in de providerlijst als ik doorklik…

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

En dat zijn de buren links...ook hier staat KPN in de providerlijst...

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

En dat zijn wij, nog maar eens voor de zekerheid geprobeerd. In alle gevallen "woonhuis" ingevuld.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2026

Dit is wel heel vreemd. Er lijkt wel of er iets fout staat in het systeem wat jouw adres betreft. En je hebt nu wel een internetaansluiting via dsl?

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Inderdaad Joep, DSL hier al 5,5 jaar.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2026

Ik tik toch ​@Alex van KPN even op zijn schouder met de vraag of hij toch even mee wil kijken en wellicht dit uit kan zetten bij Netwerk. Hier is mijns inziens wel wat aan de hand. Heb je jouw profiel helemaal ingevuld met het adres? Zoniet wil je dat dan alsnog even doen?

• January 19, 2026

Anders bekeken, als de huidige verbinding volstaat dan gewoon afwachten totdat KPN langskomt om de laatste DSL verbindingen die actief zijn in je buurt op te kunnen heffen.
Ik weet van zo’n geval, heeft jaren geduurd ( > 5 ) maar kwam toch “vanzelf” goed.

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Joep dank. Ingevuld, maar kan nu iedereen deze gegevens zien?