Skip to main content
Beantwoord

Wanneer XGS-PON In Heerhugowaard?

• October 28, 2025
  • 11 reacties
  • 237 keer bekeken

Beste Kpn,

wanneer gaat Heerhugowaard over op XGS-PON? ik wil heel graag het 4gbit abonnement bestellen maar dit is nog niet mogelijk. komt dit misschien doordat ik een fritzbox heb? want daarmee is het ook mogelijk als kpn de fritzbox 4690 gaat leveren. en de POP kast in de straat + ONT in huis aanpast uiteraard.  hopelijk is er uitsluitsel hierover. 

Beste antwoord door Erik van KPN

Goede vraag ​@donmul627! Zoals Dave, en ook RBxx, al aangeven: de planning daarvoor is niet openbaar. Dat is vooral zo omdat een planning nogal onderhevig is aan verandering. Beschikbaarheid van materieel, mensen, weersomstandigheden, andere dingen die er tussendoor komen. Alles is van invloed op de bepaling van wat wanneer gedaan wordt bij glasvezelaanleg en -upgrade. 

Wel zijn we van plan om XGS-PON bij een zo groot mogelijk deel van onze klanten uit te rollen. We hebben daar vorig jaar onderstaand artikel over geschreven:

Maar, zoals we daar ook schrijven:

Helaas kunnen we niet van te voren zeggen of en wanneer jouw gebied aan de beurt is voor omzetting. Gebruik de postcodecheck in onze shop om te kijken of SuperFiber 4 voor jou beschikbaar is. 

11 reacties

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • October 29, 2025

Hey ​@donmul627, wanneer dat is kan niemand je hier vertellen. Dat is een kwestie van afwachten. Advies is dus om af en toe een postcode check te doen. Dit heeft niet ermee te maken dat je een FritzBox hebt maar doordat de POP aangepast moet worden naar XGS-PON. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 29, 2025

Hey ​@donmul627, wanneer dat is kan niemand je hier vertellen. Dat is een kwestie van afwachten. Advies is dus om af en toe een postcode check te doen. Dit heeft niet ermee te maken dat je een FritzBox hebt maar doordat de POP aangepast moet worden naar XGS-PON. 

Bedankt voor je snelle antwoord. wat ik vervelend vind aan de werkwijze van kpn, is dat gebieden waar eerder glasvezel is aangelegd, langer moeten wachten tot de POP Kast is omgebouwd. waarom is die werkwijze zo? wie het eerst komt wie het eerst maalt toch?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

KPNbeleid ​@donmul627 .

Misschien kun je overstappen naar Delta?

• Topper
  • October 29, 2025

Wie het eerst komt wie het eerst maalt..

tsja bestaande klanten betalen ook meer dan dat je nieuwe klant bent. Nieuwe klanten krijgen een ps5 cadeau of een tv of leuke kortingen. de bestaande klant betaald de inflatie correctie, waar kpn dan weer de ps5 of tv van betaald.  kpn kent de bovenstaande uitspraak zeker niet. 

Bestaande klanten van kpn zijn de sinterklaas voor nieuwe klanten en wij betalen hun cadeautjes 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 29, 2025

KPNbeleid ​@donmul627 .

Helaas, Delta Levert hier niet. en odido Vertrouw ik niet. daar schijnt het weer vreselijk moeilijk te zijn als je wil opzeggen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

KPNbeleid ​@donmul627 .

Helaas, Delta Levert hier niet. en odido Vertrouw ik niet. daar schijnt het weer vreselijk moeilijk te zijn als je wil opzeggen.

Beste ​@donmul627 je hebt eigenlijk gewoon een luxe probleem, nu heb je glasvezel tot maximaal 1Gbit/s, heb je ook werkelijk een Gigabit-abo of lager? En je wilt graag naar 4Gbit/s, daarom verwees ik naar Delta.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 29, 2025

ik heb een 1gbit abbo bij kpn sinds de eerste dag dat het besteld kon worden. in november 2019 begonnen met 500mb.

• October 29, 2025

Bedankt voor je snelle antwoord. wat ik vervelend vind aan de werkwijze van kpn, is dat gebieden waar eerder glasvezel is aangelegd, langer moeten wachten tot de POP Kast is omgebouwd. waarom is die werkwijze zo? wie het eerst komt wie het eerst maalt toch?

Wat schiet KPN er mee op om bij jou de POP om te bouwen? Bijna niets. Er zullen waarschijnlijk maar een paar klanten bij jou in de regio zijn die dan voor 4 Gbit kiezen. Terwijl het vele 10duizenden euro's kost waarschijnlijk om die POP om te bouwen en bij alle aansluitingen de glasvezelkastjes te vervangen. Dus dat zou een vreselijke geldverspilling zijn van KPN. 

En dat spreekwoord wat jij gebruikt is belachelijk. Jij komt helemaal niet. KPN heeft glasvezel aangelegd bij jou. Dat heb jij niet zelf gedaan ofzo.

KPN kan beter eerst verder gaan met glasvezel aanleggen in gebieden waar dat nog niet ligt. Dat lijkt me een betere investering. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 29, 2025

Hallo ​@donmul627 

Ik verwacht dat Heerhugowaard aan de beurt komt voor XGS-PON, maar wanneer? Daar zal KPN geen uitspraak over doen. Die planning wordt niet openbaar gemaakt. Voorlopig zal de prioriteit liggen bij de gebieden waar nog helemaal geen KPN glasvezel ligt, alleen (langzaam) koper.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 30, 2025

Goede vraag ​@donmul627! Zoals Dave, en ook RBxx, al aangeven: de planning daarvoor is niet openbaar. Dat is vooral zo omdat een planning nogal onderhevig is aan verandering. Beschikbaarheid van materieel, mensen, weersomstandigheden, andere dingen die er tussendoor komen. Alles is van invloed op de bepaling van wat wanneer gedaan wordt bij glasvezelaanleg en -upgrade. 

Wel zijn we van plan om XGS-PON bij een zo groot mogelijk deel van onze klanten uit te rollen. We hebben daar vorig jaar onderstaand artikel over geschreven:

Maar, zoals we daar ook schrijven:

Helaas kunnen we niet van te voren zeggen of en wanneer jouw gebied aan de beurt is voor omzetting. Gebruik de postcodecheck in onze shop om te kijken of SuperFiber 4 voor jou beschikbaar is. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 30, 2025

Bedankt ​@Erik van KPN . Ik wist dat er iets over gezegd was, maar was het topic 'kwijt'.