Skip to main content
Beantwoord

Wat doet de verplichte monteur i.v.m. wijziging aansluitpunt?

• January 1, 2026
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Goedemiddag allemaal,

Allereerst de beste wensen voor iedereen! Ik hoop dat jullie allemaal een gezond en fijn 2026 tegemoet gaan

Ik ga komende maand verhuizen naar een nieuwe woning; en daar ligt KPN Glasvezel. Er zit al een FTU bij ons in de meterkast. Echter na het plaatsen van de bestelling blijkt dat er verplicht een monteur langs moet komen om “een wijziging te realiseren in het aansluitpunt.” 

Mijn vraag luidt: wat moet ik me hier bij voorstellen? Gaat de hele meterkast opengebroken worden om de glasvezelkabel te wijzigen, of komt er alleen een nieuwe FTU op de muur? Ik heb momenteel geen idee waar ik aan toe ben of wat ik kan verwachten.

Met vriendelijke groet,

Flitsend

Beste antwoord door Ik_Combineer

Geen zorgen, een verplichte monteur bij glasvezel is enkel noodzakelijk bij complexe aansluitingen. (In onze regio hebben we het overgekocht netwerk primevest met afwijkende FTU's), of bij aansluitingen waar nog een oude GOF NT hangt welke we vervangen.

In beide gevallen is er geen sprake van iets openbreken of grote wijziging. Vaak is het een kastje vervangen of toevoegen en klaar. 

6 reacties

• January 1, 2026

Waarschijnlijk een ander glasvezelkastje. Nu zit er misschien nog een oud 100 mbit kastje. Dat word dan een gigabit kastje. Of het word omgezet naar XGS-PON. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 4, 2026

Goedemorgen ​@Flitsend en ook natuurlijk nog de beste wensen voor 2026 :)

Dat is een goede en terechte vraag die je stelt en mijn eerste vermoeden sluit aan bij wat ​@Marlon92 hierboven ook al aangeeft. Misschien dat ik ​@Ik_Combineer hier ook nog iets over kan zeggen, wellicht dat ik enkele zaken over het hoofd zie! Snap namelijk wel heel goed dat je graag wilt weten wat je kunt verwachten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 4, 2026

Geen zorgen, een verplichte monteur bij glasvezel is enkel noodzakelijk bij complexe aansluitingen. (In onze regio hebben we het overgekocht netwerk primevest met afwijkende FTU's), of bij aansluitingen waar nog een oude GOF NT hangt welke we vervangen.

In beide gevallen is er geen sprake van iets openbreken of grote wijziging. Vaak is het een kastje vervangen of toevoegen en klaar. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 4, 2026

Zoiets vermoedde ik al ​@Ik_Combineer dus bedankt voor je waardevolle toevoeging 💪🏻

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Bij deze even een terugkoppeling;

Monteur is vanochtend geweest en alles werkt keurig. Het enige wat de monteur moest doen was blijkbaar een NT op de FTU bevestigen, had achteraf ook zelf gekund. Maar dat kwam prima uit, want ik had ook geen NT + wankabel ontvangen. De monteur zal ook nog wel iets in de wijkcentrale gedaan hebben. Hij is hier 5 a 10 minuten geweest en de rest heb ik zelf aangesloten.

Alles werkt perfect! Goed geregeld KPN! ;) 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 6, 2026

Bedankt voor de terugkoppeling ​@Flitsend en goed om te horen dat alles inmiddels werkt zoals je mag verwachten 💪🏻