Skip to main content
Beantwoord

Wat is de best passende oplossing voor werken op locatie zonder vaste internetaansluiting?

• December 10, 2025
  • 20 reacties
  • 105 keer bekeken

Hallo,

Binnenkort gaan wij een nieuwe woning bouwen. Tijdens de bouw van de woning zal ik zelf overdag op locatie bij de bouw gaan werken.

Nu ben ik op zoek naar de beste oplossing voor een stabiele internet verbinding. In eerste instantie dacht ik aan het verhogen van mijn huidige Sim only abonnement naar een unlimited data abonnement. Vanochtend bedacht ik me dat een dongel wellicht een betere optie is.

Zijn er mensen hier met ervaring en adviezen wat ik het beste kan doen? 

Mijn werkzaamheden zijn niet zwaar. Voornamelijk licht internet gebruik (surfen en emails versturen, met niet al te veel bijlages). 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Michael Sebastiaan, welkom allereerst bij onze community. Fijn om te zien dat de users hier je op gang hebben geholpen. 

Beste ​@Michael Sebastiaan , dan is mijn inziens de 5G internet optie van Odido voor jou de beste oplossing, sorry KPN😎

Je hoeft hier geen sorry voor te zeggen hoor 😊 Uiteindelijk moet iedereen voor de beste optie gaan, niet meer dan logisch. Wij bieden een Unlimited versie van data only aan. Een andere optie is een huidig KPN mobiel abonnement upgraden naar Unlimited en het telefoon als hot spot gebruiken. Afhankelijk van het gebruik kan dit een optie zijn. Je krijgt per dag 20 GB.  Daarna activeer je 2 GB extra via sms of de MijnKPN app, zo vaak als je wil. 

Veel succes gewenst met de bouw van de woning! 

20 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 10, 2025

Beste ​@Michael Sebastiaan , dan is mijn inziens de 5G internet optie van Odido voor jou de beste oplossing, sorry KPN😎

@JanD zou je kunnen toelichten waarom dit een goede optie zou kunnen zijn?

rvk01
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 10, 2025

Met Klik en Klaar van Odido heb je een oplossing met een 5G router met wifi voor €25 per maand. Het is maandelijks opzegbaar dus handig voor het overbruggen van korte periode zonder internet. Onbeperkt internet (fair use tot 2TB/mnd).

Wel is het zo dat er alleen gewerkt wordt met de N78 (en stukje kort N1) band dus het is altijd even de vraag hoe de snelheid is (kijk even op de dekkingskaart van K&K). De snelheid kan n.l. variëren van bar slecht naar 600/600.

Dus als op die locatie het signaal goed is dan is het een mooie oplossing om tijdelijk internet te hebben voor meerdere apparaten zonder dat je met een mobiele hotspot moet werken.

• December 10, 2025

Binnenkort gaan wij een nieuwe woning bouwen. Tijdens de bouw van de woning zal ik zelf overdag op locatie bij de bouw gaan werken.

Een verbinding bij de plek waar het huis gaat komen dus, dan is een vaste aansluiting toch een logische optie ?
Er zal dan gaande weg de bouw misschien wat omgelegd moeten worden maar dat is goed te doen.
Is er daar glasvezel of DSL (koper) ?

• December 10, 2025

Voor stroom en water kan je een tijdelijke bouwaansluiting krijgen. Bij internet hebben ze daar nog nooit van gehoord. 

• December 10, 2025

In de ( vernieuwde ) zoekfunctie zoeken met “woonunit” :
https://community.kpn.com/search?q=woonunit
Geeft soortgelijke vragen.

( ​@Marlon92 : ja voor elke oplossing is weer een probleem te verzinnen :-)   )

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 10, 2025

Beste ​@Michael Sebastiaan om reden die ook door ​@rvk01 genoemd is, maar ik had zelf helaas niet eerder gelegenheid om te reageren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 11, 2025

Hi ​@Michael Sebastiaan, welkom allereerst bij onze community. Fijn om te zien dat de users hier je op gang hebben geholpen. 

Je hoeft hier geen sorry voor te zeggen hoor 😊 Uiteindelijk moet iedereen voor de beste optie gaan, niet meer dan logisch. Wij bieden een Unlimited versie van data only aan. Een andere optie is een huidig KPN mobiel abonnement upgraden naar Unlimited en het telefoon als hot spot gebruiken. Afhankelijk van het gebruik kan dit een optie zijn. Je krijgt per dag 20 GB.  Daarna activeer je 2 GB extra via sms of de MijnKPN app, zo vaak als je wil. 

Veel succes gewenst met de bouw van de woning! 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 11, 2025

Voor stroom en water kan je een tijdelijke bouwaansluiting krijgen. Bij internet hebben ze daar nog nooit van gehoord. 

Dat is absoluut niet juist. We hebben zelfs de toevoegingen  CAB (cabine) en KEET (tijdelijk gebouw) als ISRA punt. Speciaal voor tijdelijke bouwputten. Wel is het zo dat er meer met 4g, 5g en starlink wordt gewerkt. Alleen vroeger waren er een hele hoop van die tijdelijke verbindingen hoor.

Edit; ik zou zo graag het lijstje met toevoegingen willen delen, maar weet niet of dit interne info is. Er zijn nog genoeg afkortingen voor dingen die niet meer bestaan zoals de telefooncel of rijwielstalling 😅

• December 11, 2025

Alleen vroeger waren er een hele hoop van die tijdelijke verbindingen hoor.

Daar heb ik vroegah heel veel voorbeelden van gezien.

• December 11, 2025

Dat is absoluut niet juist. We hebben zelfs de toevoegingen  CAB (cabine) en KEET (tijdelijk gebouw) als ISRA punt. Speciaal voor tijdelijke bouwputten.

Ik heb het hier op het forum nog nooit voorbij zien komen. Waarschijnlijk alleen voor grote bouwprojecten dan?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Met Klik en Klaar van Odido heb je een oplossing met een 5G router met wifi voor €25 per maand. 

Wel is het zo dat er alleen gewerkt wordt met de N78 (en stukje kort N1) band dus het is altijd even de vraag hoe de snelheid is (kijk even op de dekkingskaart van K&K).

Dat is niet juist. Bij gebruik van eigen modem zijn de voorwaarden voor Odido Klik&Klaar

FDD bands LTE B1, B3, B7
TDD bands LTE B38
FDD bands NR n1, n3, n7
TDD bands NR n38, n78
Frequency bands to be de-activated in firmware* B8, B20, B28, n8, n20, n28

* Het is niet toegestaan om deze banden te gebruiken. De banden moeten uitgezet worden in firmware van de apparatuur, en het moet voor klanten onmogelijk worden gemaakt om de banden te activeren via bijvoorbeeld een app of web GUI.

rvk01
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 11, 2025

Met Klik en Klaar van Odido heb je een oplossing met een 5G router met wifi voor €25 per maand. 

Wel is het zo dat er alleen gewerkt wordt met de N78 (en stukje kort N1) band dus het is altijd even de vraag hoe de snelheid is (kijk even op de dekkingskaart van K&K).

Dat is niet juist. Bij gebruik van eigen modem zijn de voorwaarden voor Odido Klik&Klaar

Met een eigen 5G modem ja. Dan ben je wel wat duurder uit maar heb je inderdaad wel wat meer banden. De Zyxel die je bij het abonnement krijgt doet dus alleen N78+N1.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Met een eigen 5G modem ja. Dan ben je wel wat duurder uit maar heb je inderdaad wel wat meer banden. De Zyxel die je bij het abonnement krijgt doet dus alleen N78+N1.

Ook niet juist. Met Odido Zyxel modem doet 5G Klik&Klaar zelfs bij locatie, waar alleen 4G mogelijk is.

rvk01
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 11, 2025

Ook niet juist. Met Odido Zyxel modem doet 5G Klik&Klaar zelfs bij locatie, waar alleen 4G mogelijk is.

😵‍💫 Dat doet toch niets af aan wat ik zeg? Of zeg jij dat de NR5307 andere banden gebruikt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

😵‍💫 Dat doet toch niets af aan wat ik zeg? Of zeg jij dat de NR5307 andere banden gebruikt?

Juist, zie de frequentiebanden van LTE in mijn eerder post

rvk01
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 11, 2025

Juist, zie de frequentiebanden van LTE in mijn eerder post

Ah. Ok. LTE. Voor 5G ben je in ieder geval beperkt. Om nu te gaan telewerken met LTE? Dan kun je beter een hotspot met je telefoon opzetten. Maar goed, ieder zijn keuze.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Ah. Ok. LTE. Voor 5G ben je in ieder geval beperkt. Om nu te gaan telewerken met LTE? Dan kun je beter een hotspot met je telefoon opzetten. 

Wat denk je LTE voor staat? Dat is 4G. Bij beperkte snelheid (tot 300Mbs) van Klik&Klaar kan je ook met 4G deze snelheid bereiken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 12, 2025

Dat is absoluut niet juist. We hebben zelfs de toevoegingen  CAB (cabine) en KEET (tijdelijk gebouw) als ISRA punt. Speciaal voor tijdelijke bouwputten.

Ik heb het hier op het forum nog nooit voorbij zien komen. Waarschijnlijk alleen voor grote bouwprojecten dan?

Nja, dat is echt zakelijk voor bedrijven als BAM,  Volkerwessels en meer van die grote jongens, en die zie je niet zo snel hier op de community.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

Toen we een langdurige stroomstoring (geen vast internet) hadden, hadden we een Multi WAN 4G router van Pepwave met 8 SIM sloten geleend. LOL, we hadden geen klachten van naburige bedrijven over plotselings mindering van hun 4G snelheden gekregen.