Skip to main content

Beste forumleden,

Een kennis wil de overstap maken naar KPN glasvezel, maar wil eerst advies hoe het beste zijn verbinding aan te (laten)leggen. De FTU is afgemonteerd in de meterkast. Zijn vraag is of de router uiteindelijk het beste of in de woonkamer of in de meterkast geplaatst kan worden met de volgende "eisen":

In de woonkamer (begane grond) wil hij TV kijken, huistelefoon en internetten met wifi. In de 1e slaapkamer ( begane grond) wil hij TV kunnen kijken en internetten met wifi. In de 2e slaapkamer ( 1e etage) wil hij kunnen internetten met wifi. In de meterkast heeft hij nu 2 bestaande leidingen naar de woonkamer 1 coax en 1 koper. en 1 loze leiding naar zijn slaapkamer op de 1e etage. Bij een aan te vragen abonnement bij KPN zal hij 2 gratis superwifipunten ontvangen en een 2e decoderkastje voor de 2e TV . 

Tevens wil hij eigenlijk op voorhand de toezegging van KPN dat de installatiemonteur bij activering van zijn abonnement a. een stopcontact maakt in de meterkast voor de NT en b. de noodzakelijke UTP kabels gaat trekken en aansluiten. De klantenservice kan dan wel zeggen, komt goed meneer maar hij wil dit dus op voorhand zwart op wit.

Dus 2 vragen: Wat is in deze de beste opstelling van de router en de 2 superwifi punten, meterkast of woonkamer ? en krijgt hij garanties dat monteur alle werkzaamheden gaat doen?

 

Nou ... hier kunnen we snel klaar mee zijn. Je krijgt bij KPN niets zwart op wit. Dus als dat een eis is, dan kan die maar beter niet over stappen.


Beste plek van router ? 

Zo hoog mogelijk! 

Dus niet op de begane grond. Een router is in feite een soort antenne, hoe hoger de antenne, hoe verder het signaal komt. 

 


@Noordzee  Met router bedoel ik dus de Experiabox of de KPN box 12. Het modem is de NT in de meterkast. Je gaat toch geen kabels aansluiten vanaf de meterkast op de begane grond (!) naar de 1e etage en dan weer terug naar de begane grond neem ik aan ? 


Beste plek van router ? 

Zo hoog mogelijk! 

Dus niet op de begane grond. Een router is in feite een soort antenne, hoe hoger de antenne, hoe verder het signaal komt. 

 

Als er SuperWiFi's mee besteld worden, dan word de WiFi op de router helemaal niet gebruikt.


@Noordzee  Met router bedoel ik dus de Experiabox of de KPN box 12. Het modem is de NT in de meterkast. Je gaat toch geen kabels aansluiten vanaf de meterkast op de begane grond (!) naar de 1e etage en dan weer terug naar de begane grond neem ik aan ? 

Gewoon in de meterkast zetten. Kabel naar boven en kabel naar woonkamer. In woonkamer een switch, zodat daar de SuperWiFi bekabeld aangesloten kan worden, en ook de tv ontvanger op diezelfde switch aangekoppeld kan worden.

Maar die switch en het trekken van kabels zal wel betaald moeten worden. Mogelijk moet er boven ook een switch komen.


@Noordzee  Met router bedoel ik dus de Experiabox of de KPN box 12. Het modem is de NT in de meterkast. Je gaat toch geen kabels aansluiten vanaf de meterkast op de begane grond (!) naar de 1e etage en dan weer terug naar de begane grond neem ik aan ? 

Ik heb de Experiabox boven staan (bedraad vanaf de meterkast). Daar vandaan is een PC bedraad aangesloten en de rest van het huis gaat via Wifi.  

De KPN-monteur heeft het destijds gratis voor mij aangelegd en hij vond het een slimme oplossing. 


@Nick83  Zo had ik het ook gepland inderdaad. Hij zal dan alleen een gat moeten boren vanuit zijn meterkast naar de naastgelegen 1e slaapkamer om de tv ontvanger daar aan te sluiten. 

@Noordzee  Je vergeet nu even de 2TV ontvangers en de vaste telefoon op de begane grond, denk ik.


Beste plek van router ? 

Zo hoog mogelijk! 

Dus niet op de begane grond. Een router is in feite een soort antenne, hoe hoger de antenne, hoe verder het signaal komt. 

 


Niet helemaal, een wifi punt straalt in een bol vorm rond met een platte onderkant, dus te hoog word het signaal er onder zwak en heb je op de begane grond slecht bereik.

Beste plek is een vrije ruimte waar geen muren zitten.