Skip to main content
Beantwoord

Wat is de doorloopsnelheid van glasvezel bij binnenkomst in de woning?

• January 31, 2026
  • 5 reacties
  • 108 keer bekeken

wat is de doorloopsnelheid van de KPN glasvezel bij binnenkomst in de woning. Dit zou ik graag willen weten ivm met highend audio en is dat meer dan 1000Mbits/ Het begint dus bij de binnenkomst van je woning.Het onderdeel met de laagste netwerk snelheid bepaalt hierin de snelheid van het gehele netwerk.

Pak ik Cat6a of cat 7

Beste antwoord door joey92

wat is de doorloopsnelheid van de KPN glasvezel bij binnenkomst in de woning. Dit zou ik graag willen weten ivm met highend audio en is dat meer dan 1000Mbits/ Het begint dus bij de binnenkomst van je woning.Het onderdeel met de laagste netwerk snelheid bepaalt hierin de snelheid van het gehele netwerk.

Pak ik Cat6a of cat 7

het type glasvezel bepaald de maximale snelheid. bij AON is dit maximaal 1Gbit/s, bij XGS-PON is dit maximaal 10Gbit/s. 

op de website kun je checken welke snelheid er beschikbaar is op jou adres. is er maximaal 1Gbit/s beschikbaar, dan heb je dus een AON verbinding. kun je voor het 4Gbit/s abonnement kiezen, dan krijg je dus XGS-PON.

overigens zou ik ver weg blijven bij iedere CAT7 kabel. deze categorie is nooit gestandaardiseerd, iedere fabrikant kan dus eigenlijk zijn eigen versie hiervan maken.

kies dus voor CAT6A, deze is prima geschikt voor 10Gbit/s snelheden.

eventueel is CAT8 hiervan weer de opvolger, maar dat is volledig overkill voor thuisnetwerken.

5 reacties

• January 31, 2026

Dit zou ik graag willen weten ivm met highend audio en is dat meer dan 1000Mbits/

Waar haal je dit vandaan? Hoe kom je hierbij? Linkje?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 31, 2026

Pak ik Cat6a of cat 7

het type glasvezel bepaald de maximale snelheid. bij AON is dit maximaal 1Gbit/s, bij XGS-PON is dit maximaal 10Gbit/s. 

op de website kun je checken welke snelheid er beschikbaar is op jou adres. is er maximaal 1Gbit/s beschikbaar, dan heb je dus een AON verbinding. kun je voor het 4Gbit/s abonnement kiezen, dan krijg je dus XGS-PON.

overigens zou ik ver weg blijven bij iedere CAT7 kabel. deze categorie is nooit gestandaardiseerd, iedere fabrikant kan dus eigenlijk zijn eigen versie hiervan maken.

kies dus voor CAT6A, deze is prima geschikt voor 10Gbit/s snelheden.

eventueel is CAT8 hiervan weer de opvolger, maar dat is volledig overkill voor thuisnetwerken.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@vfrenk, welkom op de community. Joey geeft al een mooi uitgebreid antwoord op je vraag zo te zien, heb je daarmee voldoende informatie? 🙂

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 9, 2026

Beste Topic community,

Bedankt voor jullie antwoorden,oplossingen etc en moeite.

De aanleiding was/is, om audio/geluid vanuit mijn stereo zo goed mogelijk te laten klinken !

Dan zijn er best veel mogelijkheden om daaraan te werken en kom je soms ook op een “onbekend” vlak zoals stroom,signaal etc. Allereerst ga je naar de hardware kijken voor “wat voor een audio-set heb ik/wil ik”. Als je goede set hebt, en dan praat ik nog niet echt over super High End installatie maar wel een kwalitatieve “midden>>>high” set. Alles speelt dan een rol maar ook zeker je ethernet aanvoer en doorvoer 

In eerste instantie dacht ik om een aparte stroomgroep te laten aansluiten welke alleen voor de luisterruimte bedoeld was om externe interferentie uit te sluiten. In je meterkast komen natuurlijk allerlei signalen naar voren die jou schone stroom kunnen verstoren. Echter als je zonnepanelen, warmtepomp,electrische auto,wifi enz enz. hebt die hebben ook”via de lucht” een enorme nadelige invloed op jou omgeving en dus ook in je kamer bij de stroomdoorvoer en ethernet kabels vanuit je PC,TV etc.

Ik heb sinds enige tijd een verbeterde stroomaanvoerkabel en 6voudige (Polaris Evo 3 Initium) netfilter en tevens sterk verbeterde stroomkabels vanuit de stekkerdoos naar de diverse audio componenten aangesloten zoals de streamer, versterker ,CD speler. De meegeleverde verplichte stroomkabels van de fabrikanten zijn prut. Voor de ethetnet verbinding heb ik een sterk verbeterde 8 voudige switch geplaatst (Silent Angel Bonn N8) en als voeding op deze switch de Plixir Elite BDC 5V dual en een ethernet kabel QED reference. Al met al is het natuurlijk wel kosten verhogend en voor ieders budget is er altijd wel een mouw aan te passen. Kijk ook maar op Marktplaats.

Conclusie: Het geluid vanuit mijn audio is nu heel erg verbeterd. Rustiger,ruimtelijker en echte kanaalscheiding zoals bedoeld. Blij met het resultaat.

vfrenk

Jasper van KPN
Moderator

Goed om te lezen dat het gelukt is met de glasvezelverbinding en dat je zo blij bent met het resultaat 😊 Veel luisterplezier, en als we in de toekomst nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden!