Skip to main content
Beantwoord

Wat is de juiste methode voor het aansluiten van de TK01?

• February 19, 2026
  • 9 reacties
  • 104 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Graag hier het antwoord voor het juist aansluiten van de  TK01 Ik heb alles zowat gelezen over dit  groene klepje  Moet dit nu open worden gezet of moet het worden dicht gedaan  Op de video doet hij het dicht ???   somigen zeggen open doen voor de montage  Nu wil ik toch wel eens weten wat de echte goede methode is zodat ik deze kan gebruiken om dit zelf te doen  en het juiste antwoord van de KPn zelf   anders weet ik het ook niet meer

mvgr e de waele

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@edewaele, een goede en vaak gestelde vraag dus goed dat je het hier stelt. 

Allereerst dank aan onze monteurs die hier ook hebben gereageerd, fijn dat het gelukt is nu. 

Nog als toevoeging en ook voor andere meekijkers, wij hebben hier een instructiefilmpje over gemaakt voor de TK01 en de TY01: Zelf eenvoudig KPN Glasvezel Installeren binnen 5 minuten.

Op 59 seconden vind je specifiek de instructies voor de TK01

9 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

als er geen ONT op de FTU zit dan hoort het klepje dicht te zijn. in de ONT zit een mechanisme die het klepje open maakt als je de ONT naar boven schuift. bij normale werking zit het klepje dus dicht als er geen ONT op zit.

alleen in specifieke gevallen moet het klepje open gezet worden voordat je de ONT erover heen schuift. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Krijg je het klepje dan open? Ik dacht dat dat erg moeilijk was. 

Als het een vergelijkbaar model als onderstaand is, dan zie je aan de rechterkant een klein lipje zitten. Dat is het mechanisme dat de ONT, op moment dat je die eroverheen schuift, zelf het klepje open maakt. Dus voor het erop schuiven moet het klepje dan dicht zitten. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Dat is een goede video nu zie je hoe het moet werken kan ik op het lipje drukken om te kijken of hij werkelijk open gaat en als dat goed werkt dan zou dit geen probleem meer moeten zijn toch maar de kans bestaat als het kastje heel sterk op de muur zit of op hout dat het klepje als deze open wil gaan tegen de wand komt en dan heb je bingo     als je dat hebt steek aan de onderkant   er iets tussen  zodat onderkant  deze iets van de want komt 1 mm zou al genoeg zijn

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

Normaliter zit er tussen de muur en dit kastje nog een backplate waar hij op klikt. Dus muur, backplate, ftu. Hierdoor zit het kastje enkele mm van de muur af. 

Heel af en toe word die backplate vergeten door de (onder-)aannemer en dan is het inderdaad lastiger om de ont over de ftu heen te schuiven.

Fijn dat ik wat duidelijkheid heb kunnen maken met mijn filmpje.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Zeker wel  heel veel dank voor uw snelle reactie en techniek

E de waele uit koewacht

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Ik heb de verbinding nog eens goed bekeken het zit hem gewoon in het  uiteinde van het asje dat word door een lipje  op de  inschuif omhoog gedrukt /  en de klep gaat open  /  verder door schuiven voor het contakt  / de borging klikt vast / klaar    wel weer simpel je moet het even bekijken  allen bedankt voor jullie info ik wacht op mijn pakket

mvrg e de waele

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 21, 2026

Hi ​@edewaele, een goede en vaak gestelde vraag dus goed dat je het hier stelt. 

Allereerst dank aan onze monteurs die hier ook hebben gereageerd, fijn dat het gelukt is nu. 

Nog als toevoeging en ook voor andere meekijkers, wij hebben hier een instructiefilmpje over gemaakt voor de TK01 en de TY01: Zelf eenvoudig KPN Glasvezel Installeren binnen 5 minuten.

Op 59 seconden vind je specifiek de instructies voor de TK01

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 22, 2026

Heb mijn TK01  ontvangen en netjes gemonteerd nu nog even wachten op de activatie door  de kpn ik dacht iets van 27 febr we wachten even af dan sluit ik mijn router V10 aan ben benieuwd

E de waele