Skip to main content
Beantwoord

Wat is de juiste methode voor het aansluiten van de TK01?

• February 19, 2026
  • 33 reacties
  • 352 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Graag hier het antwoord voor het juist aansluiten van de  TK01 Ik heb alles zowat gelezen over dit  groene klepje  Moet dit nu open worden gezet of moet het worden dicht gedaan  Op de video doet hij het dicht ???   somigen zeggen open doen voor de montage  Nu wil ik toch wel eens weten wat de echte goede methode is zodat ik deze kan gebruiken om dit zelf te doen  en het juiste antwoord van de KPn zelf   anders weet ik het ook niet meer

mvgr e de waele

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@edewaele, een goede en vaak gestelde vraag dus goed dat je het hier stelt. 

Allereerst dank aan onze monteurs die hier ook hebben gereageerd, fijn dat het gelukt is nu. 

Nog als toevoeging en ook voor andere meekijkers, wij hebben hier een instructiefilmpje over gemaakt voor de TK01 en de TY01: Zelf eenvoudig KPN Glasvezel Installeren binnen 5 minuten.

Op 59 seconden vind je specifiek de instructies voor de TK01

33 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

als er geen ONT op de FTU zit dan hoort het klepje dicht te zijn. in de ONT zit een mechanisme die het klepje open maakt als je de ONT naar boven schuift. bij normale werking zit het klepje dus dicht als er geen ONT op zit.

alleen in specifieke gevallen moet het klepje open gezet worden voordat je de ONT erover heen schuift. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Krijg je het klepje dan open? Ik dacht dat dat erg moeilijk was. 

Als het een vergelijkbaar model als onderstaand is, dan zie je aan de rechterkant een klein lipje zitten. Dat is het mechanisme dat de ONT, op moment dat je die eroverheen schuift, zelf het klepje open maakt. Dus voor het erop schuiven moet het klepje dan dicht zitten. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Dat is een goede video nu zie je hoe het moet werken kan ik op het lipje drukken om te kijken of hij werkelijk open gaat en als dat goed werkt dan zou dit geen probleem meer moeten zijn toch maar de kans bestaat als het kastje heel sterk op de muur zit of op hout dat het klepje als deze open wil gaan tegen de wand komt en dan heb je bingo     als je dat hebt steek aan de onderkant   er iets tussen  zodat onderkant  deze iets van de want komt 1 mm zou al genoeg zijn

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

Normaliter zit er tussen de muur en dit kastje nog een backplate waar hij op klikt. Dus muur, backplate, ftu. Hierdoor zit het kastje enkele mm van de muur af. 

Heel af en toe word die backplate vergeten door de (onder-)aannemer en dan is het inderdaad lastiger om de ont over de ftu heen te schuiven.

Fijn dat ik wat duidelijkheid heb kunnen maken met mijn filmpje.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Zeker wel  heel veel dank voor uw snelle reactie en techniek

E de waele uit koewacht

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Ik heb de verbinding nog eens goed bekeken het zit hem gewoon in het  uiteinde van het asje dat word door een lipje  op de  inschuif omhoog gedrukt /  en de klep gaat open  /  verder door schuiven voor het contakt  / de borging klikt vast / klaar    wel weer simpel je moet het even bekijken  allen bedankt voor jullie info ik wacht op mijn pakket

mvrg e de waele

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 21, 2026

Hi ​@edewaele, een goede en vaak gestelde vraag dus goed dat je het hier stelt. 

Allereerst dank aan onze monteurs die hier ook hebben gereageerd, fijn dat het gelukt is nu. 

Nog als toevoeging en ook voor andere meekijkers, wij hebben hier een instructiefilmpje over gemaakt voor de TK01 en de TY01: Zelf eenvoudig KPN Glasvezel Installeren binnen 5 minuten.

Op 59 seconden vind je specifiek de instructies voor de TK01

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 22, 2026

Heb mijn TK01  ontvangen en netjes gemonteerd nu nog even wachten op de activatie door  de kpn ik dacht iets van 27 febr we wachten even af dan sluit ik mijn router V10 aan ben benieuwd

E de waele

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 22, 2026

Heb mijn TK01  ontvangen en netjes gemonteerd nu nog even wachten op de activatie door  de kpn ik dacht iets van 27 febr we wachten even af dan sluit ik mijn router V10 aan ben benieuwd

E de waele

Je bedoelt waarschijnlijk de ONT, het zwarte kastje dat je over de FTU (lees grondplaat TK01) heen schuift.

@edewaele 

Dit is een TK01:

TK01

En dit is een ONT:

ONT voor XGS-PON

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 23, 2026

Ja dat is correct heb je goed gezien  ikheb de ONT er op geplaatst sorryvoor de mededeling

E de waele

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

Beste forumleden ik heb ergens gelezen dat ik ook een ander modem zou krijgen kan iemand. Dat ergens nazien of dat onderweg is en of dat klopt ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste forumleden ik heb ergens gelezen dat ik ook een ander modem zou krijgen kan iemand. Dat ergens nazien of dat onderweg is en of dat klopt ?

Als je reeds een V10 van KPN bij je pakket hebt ontvangen, krijg je geen ander modem/router.

De V10 met de nieuwste KPN-firmware is helemaal bij de tijd ​@edewaele 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

Ik heb nu alleen  het zwarte kastje ONT gehad en dat heb ik al gemonteerd maar ik heb wel bericht gehad dat ik ook een router zou krijgen kunt u dat  eens natrekken hoe dat zit

Ik heb op 19 feb bericht gehad voor aansluiting daar staat in vermeld dat ik een glasvezelkastjezou krïjgen en een extra. 4g modem  mischien dat u dat kunt nakijken

E de waele

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

een extra. 4g modem 

Update antwoord

Dat is bij jou niet van toepassing, want jij hebt glasvezel, dan ga je geen ander modem krijgen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

Ja dat klopt  zouden ze deze dan alsnog opsturen??

E de waele

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 24, 2026

een extra. 4g modem 

Dan woon jij misschien in een zogenaamd ‘buitengebied’ daar wordt naast de V10 tevens een 4G-router verstrekt om de internetsnelheid wat op te peppen als je die koppelt met de V10.

@edewaele 

Het betreft hier glasvezel, dus een 4g modem is niet van toepassing…

Als je een V10 hebt ga je geen Box12 krijgen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste ​@Ik_Combineer en ​@edewaele ik heb mijn eerdere reactie aangepast, ik had kunnen weten dat er glasvezel was, maar werd in de war gebracht door de tekst ‘extra 4g modem’ .

Excuses.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 24, 2026

Mogelijk had ​@edewaele het over een 4Gb modem, onze box14. Die wordt wel en enkel opgestuurd als je 4Gb aanvraagt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Beste forum leden

Mijn glasvezel werkt prima verder de tv is ook goed alleen heb ik probleem met mijn dect kpn telefoon als ik nu iemand bel. Dan krijg ik steeds een bezettoon. ( mijn modem is gewoon gebleven en de phone heeft altijd in no 2 gezeten

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Beste forum leden

Mijn glasvezel werkt prima verder de tv is ook goed alleen heb ik probleem met mijn dect kpn telefoon als ik nu iemand bel. Dan krijg ik steeds een bezettoon. ( mijn modem is gewoon gebleven en de phone heeft altijd in no 2 gezeten

Beste ​@edewaele normaal gesproken sluit je de telefoon aan op poort 1 van de modem, als deze 2 telefoonpoorten heeft.

Als je inlogt in de modem zie je dan wel een geactiveerd telefoonnummer staan?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 27, 2026

Heb je al eens geprobeerd om de DECT telefoon in Phone 1 te steken? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Ik heb de kabel aan gesloten op phone 1 en ik zie daar geen lichtje branden. Heb bij mijn router gekeken daar staat bij  vaste telefonie  vaste telefoon is niet actief

Iets zit er ergens niet goed denk ik    wat kan ik doen.   Ik heb de telefoontest gedaan en mijn telefoon belt wel en gaat over. Ik heb ook nog gekeken bij mijnkpn daar staat mijn vaste telefoon ook aangemeld

E de waele

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 27, 2026

Heb je al eens het modem opnieuw aangezet? Normaliter vraagt het modem tijdens de opstartprocedure het vaste telefoonnummer aan de server van KPN welke deze pushed. Als het niet groen brand in de interface is hier wat mis gegaan. Een herstart (en soms een reset) biedt dan 9/10 keer uitkomst.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Het is in orde nu. Ik heb gebeld naar de sevices inlichting ik heb alle stekkers van het modem en de telefoon er uit gehaald  + de batterijen van de telefoon  later alles weer opgestart endeed het weer niets dan heb ikzeker 10 minuten moeten wachten  en moest ik een nummer bellen en alles was weer goed dus dat is opgelost   maar nu heb ik weer een andere vraag.  Wat is nu de juiste weg om op mijn modem in te loggen ik krijg het nu niet meer voor elkaar vreemd ik heb er vanmiddag nog op gekeken raar

E de ŵaele