Skip to main content
Vraag

Wat is de status van de glasvezelaanleg in Almelo?

• January 23, 2026
  • 35 reacties
  • 282 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Hallo,

Ik kreeg weer via een zoekfunctie een melding dar er wordt gewerkt aan glasvezel in geheel almelo.

Is dit nou wel binnenkort mogelijk? 

Via kpn site:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/almelo

Glasvezelplanning in Almelo

Goed nieuws! We leggen glasvezel aan in Almelo. Dat betekent straks supersnel en superstabiel internetten tot wel 4 Gbit/s. We hebben 4% van de woningen aangesloten op glasvezel.

In een deel van Almelo legt ook Digitale Stad glasvezel aan. Wij hebben een samenwerking met Digitale Stad. Dat betekent dat zij het netwerk aanleggen. En dat jij daarna een vertrouwd KPN abonnement kan afsluiten. Kijk voor de voorwaarden op de website van Digitale Stad.

hoe is de status inmiddels?

35 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 23, 2026

Hallo ​@steffen1 ,

De status voor heel Almelo heb je zelf al gevonden, dat is nu vier procent. 

Maar jij wilt vast weten wat het betekent voor jouw eigen adres, Daarvoor kun je het beste de glasvezelwekker gebruiken. Meer informatie dan daar staat, is er niet.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel

Lees dit topic voor de verdere procedure: 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Na 3 jaar wachten vind ik het wel lang duren. 

Hopelijk komt solcon icm met kpn tv er. Dan is het opgelost.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik kan me voorstellen dat je staat te springen om ook aangesloten te worden op glasvezel ​@steffen1!

Mijn advies is ook om de postcodecheck in de gaten te houden, die staat zowel op de link die jij deelde als die van Noordzee. Dan ben je op de hoogte van de laatste status. Meer over hoe de planning en aanleg van glasvezel werkt vind je op onze site en in ons Kennisbankartikel over de aanleg van glasvezel. Ik hoop dat er gauw meer duidelijk wordt over de aanleg voor jouw adres, zodat je er naar uit kunt kijken!

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Ik kan me voorstellen dat je staat te springen om ook aangesloten te worden op glasvezel ​@steffen1!

Mijn advies is ook om de postcodecheck in de gaten te houden, die staat zowel op de link die jij deelde als die van Noordzee. Dan ben je op de hoogte van de laatste status. Meer over hoe de planning en aanleg van glasvezel werkt vind je op onze site en in ons Kennisbankartikel over de aanleg van glasvezel. Ik hoop dat er gauw meer duidelijk wordt over de aanleg voor jouw adres, zodat je er naar uit kunt kijken!

3jaar lang kijk ik er al naar uit.... Maar nu is het meer uitkijken wie wel op het glas zit ....

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 30, 2026

Inmiddels is 70% van Nederland aangesloten. Het volgende doel is 85% in 2030.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-glasvezel-bij-70-procent-nederlanders-beschikbaar-en-vindt-weg-naar-meterkast/

• January 30, 2026

Volgens mij ligt er glasvezel van Delta in Almelo, kloot dat? Hoe lang ligt dat er al? 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Delta is er nu sinds ziggo weg is. Dat zal.meer dan 10.jaar zijn. Helaas geld het niet dat de glaskabel van delta open is voor kpn..waarom geen idee. En tevens cogas die eea beheerd in almelo was eerst betrokken bij delta cq caiway.nu heeft delta fiber het overgekocht in 2020. Kpn moet zelf een kabel trekken om glasvezel te kunnen leveren. Ik weet dat almelo moeilijk doet met vergunningen maar als solcon (een dochterbedrijf van kpn) wel op glas van delta fiber kan waarom kpn zelf niet? 

Dat mag kpn wel eens uitleggen.

• January 31, 2026

KPN moet natuurlijk betalen aan Delta om over hun netwerk te leveren. Dat zal een flinke prijs zijn. En Delta kan later ook zomaar prijsverhogingen doorvoeren. Daarom wil KPN voor zijn hoofdmerk niet afhankelijk zijn van externe netwerken zoals Delta denk ik. Maar met Solcon leveren ze er wel over. Waarom stap jij niet over op Solcon? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 31, 2026

Maar met Solcon leveren ze er wel over. Waarom stap jij niet over op Solcon? 

@Marlon92 

Hij geeft zelf aan:

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Maar met Solcon leveren ze er wel over. Waarom stap jij niet over op Solcon? 

@Marlon92 

Hij geeft zelf aan:

Precies... Ik vind het concept van kpn tv met de het gemak van de android boxen fijn. Wel moet ik zeggen de diw7022 is bar slecht aan het worden. Zolang er geen android update komt en de juiste beeld opties open worden gezet...mag die box wel weg. 

• January 31, 2026

Solcon heeft toch KPN tv?

Hier lees ik dat je de 5202 krijgt:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2323776

• January 31, 2026

Solcon heeft nog Itv en levert 'gelukkig' nog de vip5202.  Bron

Ze hebben wel de Tv+ app. Bron

• January 31, 2026

Precies. Prima toch?

• January 31, 2026

Precies. Prima toch?

Gelet op eerdere topics van Steffen en wat hier wordt geschreven betwijfel ik dat. Anders had Steffen al veel eerder kunnen overstappen. Want waarom wachten op KPN als er een andere optie is.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Precies. Prima toch?

Gelet op eerdere topics van Steffen en wat hier wordt geschreven betwijfel ik dat. Anders had Steffen al veel eerder kunnen overstappen. Want waarom wachten op KPN als er een andere optie is.

Kleine opsomming voor duidelijkheid😁

Ik blijf bij kpn om:

1 delta.... Nope

2 odido... Nee

3 kpn blijft ondanks alles wat ik meld en wat we lezen de beste van allen.

4 kpn compleet of hoe de naam inmiddels is is de goedkoopste voor ons gezin. Op het moment. En kpn mobiel overal bereik

Ik heb genoeg kennissen die wel bij de andere providers zitten maar als ze 500gb glas hebben is de verbinding trager en instabieler.als mijn 200mb pairbounding. Puur door alle foutcodes ed.…

De enige optie is dus solcon maar met de app heb ik niet de fijne kpn remote die ik bij elke tv heb. En direct tv opstarten kan ook niet met een app. 

• January 31, 2026

Ok. Je bent getrouwd met KPN dus. Tja, dan zit er niets anders op dan te blijven... 😉

• January 31, 2026

Ik heb genoeg kennissen die wel bij de andere providers zitten maar als ze 500gb glas hebben is de verbinding trager en instabieler.als mijn 200mb pairbounding. Puur door alle foutcodes ed.…

Die andere providers zijn dan via een ander fysiek netwerk. Ook bij KPN komen dergelijke berichten voorbij 1 stofje op de vezel en je stabiele en snele verbinding krijgt de hik, dat is het grote verschil met een koperaansluiting.

Ok. Je bent getrouwd met KPN dus. Tja, dan zit er niets anders op dan te blijven... 😉

Dat wisten we toch al, het is niet de eerste keer dat Steffen hier iets over schrijft. 😜

• January 31, 2026

De enige optie is dus solcon maar met de app heb ik niet de fijne kpn remote die ik bij elke tv heb. En direct tv opstarten kan ook niet met een app. 

Deze snap ik niet. Waarom de app? Je kan toch gewoon de tv ontvanger van solcon gebruiken?

• January 31, 2026

Deze snap ik niet. Waarom de app? Je kan toch gewoon de tv ontvanger van solcon gebruiken?

Waarschijnlijk heeft Steffen enkel de link naar de app geopend niet die naar het de pagina met de algemene tv informatie  

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Waarschijnlijk heeft Steffen enkel de link naar de app geopend niet die naar het de pagina met de algemene tv informatie  

Android kastje kannalle apps op de ontvanger van solcon kunnen niet alle apps op.🤪

• January 31, 2026

Doe je de apps die er niet op kunnen toch op de smarttv? 

Wel moet ik zeggen de diw7022 is bar slecht aan het worden. Zolang er geen android update komt en de juiste beeld opties open worden gezet...mag die box wel weg. 

Je schrijft hier dat de box wel weg mag...

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Doe je de apps die er niet op kunnen toch op de smarttv? 

Wel moet ik zeggen de diw7022 is bar slecht aan het worden. Zolang er geen android update komt en de juiste beeld opties open worden gezet...mag die box wel weg. 

Je schrijft hier dat de box wel weg mag...

Dat zeg ik steeds hier, ik wil een apparaatu voor alles

• January 31, 2026

Dus gewoon geduld hebben tot Digitale Stad toestemming krijgt voor verdere uitrol van het netwerk en KPN de koper aansluiting kan omzetten naar glasvezel.

De provider kan simpelweg weinig tot niets schrijven over de planning.

Of je blij moet zijn als Digitale Stad er tussen zit is maar de vraag want deze brengen hier en daar een vastrecht vergoeding in rekening die boven het kpn abonnement komt.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Dus gewoon geduld hebben tot Digitale Stad toestemming krijgt voor verdere uitrol van het netwerk en KPN de koper aansluiting kan omzetten naar glasvezel.

De provider kan simpelweg weinig tot niets schrijven over de planning.

Of je blij moet zijn als Digitale Stad er tussen zit is maar de vraag want deze brengen hier en daar een vastrecht vergoeding in rekening die boven het kpn abonnement komt.

Die vergoeding mogen ze er niet bovenop zetten. Anders had kon wel bij delta op gezeten die wil dienvergoeding er namelijk ook bovenop zette .

• February 2, 2026

Die vergoeding mogen ze er niet bovenop zetten.

Dat bepaal jij niet of ze dat wel of niet mogen. Ze doen het gewoon in sommige gebieden. Maar in heel veel gebieden ook niet. 

Lees de reacties van de KPN medewerkers. En Ward. Die werkt bij KPN Netwerk.