Skip to main content

Glaspoort heeft een FTU glasvezel aansluitpunt aangelegd in mijn meterkast. Als ik "Mijn status” opvraag op hun website, krijg ik de melding dat ik een glasvezel abonnement kan afsluiten bij een provider. KPN klantenservice geeft echter aan dat ze mij nog niet kunnen omzetten naar glasvezel omdat Glaspoort het nog niet heeft afgemeld in hun systeem. Ik heb Glaspoort gebeld en zij geven aan dat er nog een cross-check uitgevoerd moet worden. Waarom geven ze aan dat ik kan omzetten, terwijl ze kennelijk nog niet klaar zijn? Wat houdt zo'n cross-check in? Hoe lang duurt het voordat deze cross-check afgerond is?

Hallo @MarHou69 ,

Dat gaat kennelijk om een controle of de verbinding werkt en alles goed staat in de systemen. 

Dat kan zomaar enkele weken duren. Bij mij zat er zo'n twee maanden tussen de oplevering van KPN Netwerk en de installatie van de provider KPN. 


een Crosscheck is een controle of de gelaste glasvezel kabel die naar de woning loopt op de juiste vezel zit van de voedende kabel.

 van de de pop (glasvezel verdeel punt) is een paneel met 96 aansluitingen waaraan een glasvezel kabel zit met 96 vezels (steeds per 12 in een tube) welke uitkomt op 2 aftak punten. dus 2x maximaal 48 klant aansluitingen. er moet dus gelast worden in het paneel, 96voudige kabel op de connectoren, daarna in de dp (distributie punt, ofwel aftakking naar woning) deze kabels zijn gelabeld, maar soms kloppen de nummers niet om welke reden dan ook, of ontstaat er bij het lassen een foutje (kan wel eens voorkomen als je 48 blauwe vezels hebt) dus wanneer alle punten zijn gelast, loopt de glasvezel dus van verdeelpunt helemaal door naar de woning. deze word dan gemeten of de lassen geen demping hebben zodat het signaal er goed doorheen komt en of de vezels volgens het las schema overeenkomen met paneel nr en huisnummer. dit gebeurt door er een laserlampje op te zetten en dan te checken of bijvoorbeeld paneel nr 1 bij huisje nr 1 uit komt enz.


Reageer