Skip to main content
Vraag

Wat is haalbaar met KPN Superfiber 4Gbps en twee Superwifi 2 versterkers?

• August 4, 2026
  • 8 reacties
  • 89 keer bekeken

Dag KPN,

Sinds deze ochtend heb ik een KPN Super Wifi 4000 abonnement actief en hebben de monteurs alles zorgvuldig aangesloten en doorgelopen.

Wat ik mij afvraag is het volgende:

• Wat is de norm/maximale snelheid als je het huis draadloos wilt inplaats van via de ethernet kabels?
  • Werken  de SuperWifi-2 punten vanuit Mesh met elkaar? (ik heb de KPN Box 14) 
  • Is het verstandig om bijvoorbeeld een dockingstation met ethernet via de kabel aan de Super-Wifi-2 te verbinden waar mijn laptop vanuit aangesloten wordt? 

De reden waarom ik dit soort vragen stel voor nu is het volgende:

Vanuit de vorige provider (Odido) met Glasvezel (1GB) kreeg ik op de zelfde plek waar ik nu zit tussen de 400 - 600MB down+up load binnen. Daar had ik 2 Zyxel wifi versterkers die via Mesh werkten .

Vanuit jullie als huidige provider heb ik een 4GB glas aansluiting, met ook 2 SuperWifi-2 punten die ik op dezelfde positie als de vorige provider heb aangesloten (beide lampjes branden overigens keurig volledig groen zonder onderbrekingen) echter haal ik met de laptop na verschillende metingen:

Download Mbps 467.19
Upload Mbps 417.89
Bron: https://www.speedtest.net/result/19514680473

Wanneer ik dicht bij het modem (KPN BOX14) sta, schiet de teller over de 1200MB heen wat mij meer logischer lijkt, maar ook niet richting de 2/3K gaat.

Ik heb het KPN WIFI analyse tool al geprobeerd, echter geeft die aan dat alles optimaal en perfect is uitgevoerd. 

Hebben jullie nog tips voor mij?

Topology van mijn omgeving

8 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Vanuit de vorige provider (Odido) met Glasvezel (1GB) kreeg ik op de zelfde plek waar ik nu zit tussen de 400 - 600MB down+up load binnen. Daar had ik 2 Zyxel wifi versterkers die via Mesh werkten .

Wat is precies je verwachting? Want als je tussen de 400 en 600 haalt, met een 1Gbps abo, dan zul je met een 4Gbps abo niet veel hoger komen. Dan zit de beperking dus gewoon in het WiFi (wat ook logisch is).

Je kunt nog wat spelen met de kanalen en bandbreedte maar je zult op een gegeven moment ook moeten kiezen tussen stabiliteit en hogere snelheid. Zo kun je b.v. op 400Mbps een reuze stabiele verbinding hebben en op 800Mbps dat de verbinding gaat haperen en afbreken. Wat kies je dan?

De 4Gbps kun je wat betreft WiFi in ieder geval uit je hoofd zetten de komende jaren (tot we op WiFi 9 zitten 😁). Zo’n hoge snelheid is eigenlijk alleen goed voor bedrade verbindingen.

Hoe maak je verbinding als je die 400 haalt. Zit je dan wel op 5Ghz. Op welk kanaal? Wat is de kanaalbreedte (20/40/80Mhz?). Zitten er andere zender op langsliggende kanalen (kun je uitvogelen met een WiFi analyzer zoals WiFiMan en ook met de KPN app). Zo kan een buurtzender b.v. wel prima op exact hetzelfde kanaal zitten (dan kunnen ze onderling met elkaar praten over de frequentie) maar als er een buurman op 1 kanaal ernaast zit (of een aantal kanalen maar een hogere bandbreedte) dan zal die jou alleen maar storen (wat tot lagere snelheid zal leiden).

Goede WiFi… een vak apart 😁

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

@rvk01 dankjewel voor je antwoord, mijn verwachting is probleemloos internet op draadloos gebied.
Ik heb zoals ik aangaf vandaag de aansluitingen gehad, maar dan krijg je dus een modem en wifipunten die als default worden geinstalleerd. Mogelijk zijn er settings vanuit gebruikers ervaring die beter aansluiten en ben ik op zoek naar die specifieke tips/tricks.

Hoe mijn Draadloos netwerk op het modem staat ingesteld is : 

​​​​

Zou het helpen als ik een Cat. 6 kabel vanuit het modem op de bovenste etage krijg , daar een het wifipunt-2 op aansluit voor een snellere verbinding op de etage?

Het is voornamelijk dat ik het meest optimale uit de setup wil halen, en dat gaat een Wifi analyzer niet altijd vertellen los van het kanaal die minder druk is.

Alvast bedankt voor de tips en tricks!

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Een WiFi punt kun je het beste altijd bedraad aansluiten. Anders moet je eerst zijn signaal draadloos ontvangen en daarna weer draadloos uitzenden. Dan gaat er altijd snelheid verloren.

Je bandbreedte 5Ghz staat op 160Mhz (automatisch). Je zou hem eens op 80Mhz handmatig kunnen proberen (voor rond de 800Mbps). 

Misschien is verhuizen naar een lager blok in 5Ghz ook handig. Je zit nu op 100 (mogelijk tot 128 als je echt op 160Mhz verbind). Maar die kanalen zijn DFS (ook gereserveerd voor ander verkeer en moet dus gemonitord worden om direct te verhuizen als er andere radar signaal gezien wordt). Tevens is het daar rond 100 ook redelijk druk.

Je kunt dus bv 36 bandbreedte 80 proberen. Je kunt heb altijd weer op automatisch zetten als het niet sneller is. Wil je wel giga snelheid dan zou je wel de 160 bandbreedte moeten hebben maar ik betwijfel of dat gehaald kan worden. Hangt ook van je apparaat af. En een telefoon heeft echt geen voordeel met 1Gbps over 500Gbps. Mijn A54 kan niet eens veel hoger dan 600.

Maar meerdere (bedrade) mesh punten is uiteraard het gunstigste zodat je op de meeste plaatsen sterk signaal hebt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Dankjewel ​@rvk01 , 
Ik heb de 5Ghz bandbreedte omgezet van 160 naar 80, echter lijkt het erop dat ik niet de kanaal keuze richting de 80 kan sturen: 

Heeft dit te maken met de Wifistandaard die dit mogelijk niet toelaat? (A,N,AC,AX)

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Nee, kanaal 36 en bandbreedte 80Mhz.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 7, 2026

Ik heb zelf 1Gb glas en had ook twee bedraad aangesloten super wifi punten. Daar haalde ik ook zo tussen de 400 en 600 Mbit op. Op zich volgens mij prima naar de capaciteit van die dingen. Vervangen door 3 (ook bedraad aangesloten) Tplink Deco X50 punten en haal nu max 930 up en down. (bij de 4Gbit ga ze daarmee ook bij lange na niet in de buurt komen uiteraard). Maar voor Wifi meer dan prima.

Mijn veel gamende zoon heeft zijn Gaming PC bedraad aangesloten en heeft dan nog wat hogere snelheden (net onder de 1 Gbit) en een extreem lage ping. Uiteraard is die bedrade aansluiting ook veel stabieler qua snelheid.

Forum|alt.badge.img

Veel computers die verkocht worden zelfs nu nog die gloednieuw zijn kunnen bekabeld maar 1 GBit aan. 2,5 en 10 GBit netwerkkaarten komen weinig voor. Draadloos kan theoretisch veel halen, maar dan moet alles ook mee zitten. Realistisch gezien ga je de max niet halen. Ik adviseer bekabeld CAT 6. Hooguit CAT5E dat kort is max 10 meter. CAT5E clasificatie mag een kabel alleen hebben als het nog 1 GB kan halen over 100 meter. Goede kabels komen daar ruim overheen en als ze korter zijn dan is de 4 ook prima te halen. Maar als je nieuw koopt. CAT 6 is niet veel duurder.

Draadloos instellen is geen vaste instelling is het beste. Elke situatie is anders. Je laat instellingen zien van het modem en superwifi. Ik raad aan dat je wifi analyser installeerd op je telefoon en/of tablet. Daarmee gaat zitten in het huis waar je voornamelijk goede dekking wil en laat wifi analyser dan informeren wat de beste kanalen zijn.  Let op dit kan dus verschillen per plek van het huis. Dit in verband met demping, resonantie en andere draadloze signalen op 2,4 en 5 ghz.