Skip to main content
Beantwoord

Wat ontvang ik precies van KPN qua apparatuur als ik 100Mb bestel?

• May 2, 2025
  • 24 reacties
  • 258 keer bekeken

Ik ga verhuizen en heb een 2e aansluiting aangevraagd zodat ik overlap heb in connectie.

Nu wil ik 4Gb fiber van KPN, maar heb ik hem in eerste instantie met 100mb aangevraagd omdat ik die 4Gb pas nodig heb als ik er daadwerkelijk woon dus ik dacht even geld te besparen in t begin.

Nu vraag ik me af, wat levert KPN precies als je een aansluiting krijgt, bij huidige adres zit er een ONT al standaard in de woning en daar heb ik een fritzbox op zitten.

Nu wil ik bij nieuwe huis een eigen router kopen (Fritzbox 4690) maar die dient te worden aangesloten op PON geloof ik om de snelheid maximaal te benutten.

Ik heb kpn al doorgegeven dat ik eigenlijk 4gb wil nadat ik pas dat ze je andere apparatuur opsturen als je voor een langzamere verbinding gaat, maar ik mocht dit niet wijzigen tot mn verbinding actief is, en ik wil nu ook geen dingen gaan kopen die straks niet werken. Ze hebben het aan telefoon over een box 14 maar die wil ik niet want als ik er dan vervolgens zelf een router aan hang krijg ik dubbel NAT issues denk ik?.. 

Dus de vraag, wat ontvang ik precies als de glasvezel connectie mn huis in wordt getrokken? Komt er een apart PON punt waar ik dan mn router op kan aansluiten of geven ze een KPN box met geintegreerde OMT (maar dan kan ik dus geen eigen router er tussen hangen)

Ik kan dit nergens vinden, dus hoor graag wat ik daadwerkelijk ontvang van KPN straks en wat ik zelf moet kopen.

Beste antwoord door Ik_Combineer

De glasvezel kabel ligt nu nog voor de deur van de woning, die komen ze eind mei naar binnen halen, ...

Eind mei ... 🤔 Hoe kom je aan die datum?

Als er een BOP voor de deur ligt is de installatie datum ook de datum dat we het glasvezelcnaar binnen brengen.

@topicstarter ik denk dat je het slim hebt aangepakt om zo min mogelijk downtime te krijgen. Je krijgt van KPN een TK01 FTU met een ONT van Genexis of Nokia. Dat moet helemaal goed komen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

24 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 2, 2025

​@timvanhelsdingen 

Ik persoonlijk zou direct een 4 GB abonnement aanvragen en doe dat dan pas op het moment dat je de verhuisdatum weet.

• May 2, 2025

Als je een nieuw abonnement op een nieuw adres afgesloten hebt, dan krijgt je welkomskorting.

Daarbij krijg je 100 mbit voor 35 euro. Maar 4 gbit krijg je net zo goed voor 35 euro.

Als je eerst 100 mbit neemt en je wilt 2 maanden later alsnog 4 gbit, dan kan dat meestal niet eens. Want dan vervalt die korting.

Of heb je gekozen voor een welkomstcadeau? 

Welkomstkado inderdaad.
Het gaat me ook niet om wat het kost, ik wil gewoon weten wat ik moet kopen om dit in orde te maken voor 4Gb connectie. 

​@timvanhelsdingen 

Ik persoonlijk zou direct een 4 GB abonnement aanvragen en doe dat dan pas op het moment dat je de verhuisdatum weet.

zoals gezegd is het niet meer aan te passen, ik wil gewoon weten wet ik ontvang van kpn zodat ik de router aan kan schaffen. Krijg ik een ONT, PON, of zit alles in die kpn box geïntegreerd? 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

zoals gezegd is het niet meer aan te passen, ik wil gewoon weten wet ik ontvang van kpn zodat ik de router aan kan schaffen. Krijg ik een ONT, PON, of zit alles in die kpn box geïntegreerd? 

je krijgt een ONT die je over de Glasvezel FTU heen schuift. hierop sluit je dan weer de Box12 aan via een LAN kabel.

• May 2, 2025

zoals gezegd is het niet meer aan te passen, ik wil gewoon weten wet ik ontvang van kpn zodat ik de router aan kan schaffen. 

KPN levert een router. Wil je die niet gebruiken? 

zoals gezegd is het niet meer aan te passen, ik wil gewoon weten wet ik ontvang van kpn zodat ik de router aan kan schaffen. 

KPN levert een router. Wil je die niet gebruiken? 

Ik wil een eigen router ja, en de vraag is dus of ik er eentje met mogen nodig heb (waar de glasvezel kabel direct op aangesloten wordt) of dat KPN een losse modem levert waar je dan vervolgens de router op aansluit (dat is in mijn huidige woning zo)

ter verduidelijking, een foto van huidige setup bijgevoegd 

• May 2, 2025

KPN levert een los "modem". Puur technisch gezien schijnt het geen modem te zijn, maar ik snap wat je bedoelt. 

KPN levert een los "modem". Puur technisch gezien schijnt het geen modem te zijn, maar ik snap wat je bedoelt. 

Ter verduidelijking even een voorbeeld van hoe het nu is (ook via kpn) witte ding achter komt de glasvezel op binnen, via daar gaat het via rj45 naar de fritzbox router.

Ik vraag me dus af of het ook weer 2 losse kastjes wordt, maar alles is dus alles in 1 nu?.. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

​@timvanhelsdingen 

dit blijft gewoon hetzelfde zoals het nu ook is op jou foto.

een zwart kastje over de glasvezel aansluiting, en dan een losse router er naast.

​@timvanhelsdingen 

een zwart kastje over de glasvezel aansluiting, en dan een losse router er naast.

top! dat antwoord zocht ik.

En als ik daar dan een fritzbox 4690 aan hang zou ik dus de volledige 4Gb snelheid moeten kunnen binnen krijgen?.. (heeft een 10gb WAN aansluiting)

https://fritzshop.nl/fritzbox/12134-fritzbox-4690-wifi-router.html

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

Je kunt ook dit doen: 

Maar gezien je vragen heb je geen kennis van dit soort dingen en een Fritzbox achter een V14 Experia is weg gegegooid geld.

Dus of een eigen modem achter het glasvezel aansluitpunt of KPN-spullen. Er bestaan ook Mesh-setjes die als router kunnen werken, echter ook die hebben een kennis niveau nodig. 

• May 2, 2025

​@timvanhelsdingen 

En als ik daar dan een fritzbox 4690 aan hang zou ik dus de volledige 4Gb snelheid moeten kunnen binnen krijgen?.. (heeft een 10gb WAN aansluiting)

Ja dat zou werken.

Je kunt ook dit doen: 

Maar gezien je vragen heb je geen kennis van dit soort dingen en een Fritzbox achter een V14 Experia is weg gegegooid geld.

Dus of een eigen modem achter het glasvezel aansluitpunt of KPN-spullen. Er bestaan ook Mesh-setjes die als router kunnen werken, echter ook die hebben een kennis niveau nodig. 

ikheb het nergens over een fritzbox achter een experia box… ik heb het over een Fritzbox achter een PON. Ik noem heel duidelijk dat ik geen double NAT wil.

Volgens mij ben jezelf degene met gebrekkige kennis als je het bericht niet snapt…

​@timvanhelsdingen 

Ja... 1 10 gbit poort. En 3 2,5 gbit poorten. Dus meer dan 2,5 gbit ga je niet halen met een speedtest. Maar goed, ja dat zou werken.

1x10gb WAN en verder ook 10gb LAN. die 10gb kan port ga ik naar mn 10gbe switch doorzetten dus volgens mij zit ik overal gewoon 4gb moeten hebben voor zover ik de specs van dat ding lees.

• May 2, 2025

1x10gb WAN en verder ook 10gb LAN toch? die 10gb kan port ga ik naar mn 10gb switch doorzetten dus volgens mij zit ik overal gewoon 4gb moeten hebben voor zover ik de specs van dat ding lees.

Ja inderdaad. Ik zat verkeerd te kijken. Je hebt gelijk.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

​@timvanhelsdingen 

Ja... 1 10 gbit poort. En 3 2,5 gbit poorten. Dus meer dan 2,5 gbit ga je niet halen met een speedtest. Maar goed, ja dat zou werken.

1 WAN 10Gbit, 1 LAN 10Gbit en 3x 2,5Gbit LAN. Dus als topicstarter een 4Gb+ switch heeft kan hij die achter de 10Gbit LAN plaatsen en hebben al zijn devices 4Gbit. (Moet je maar net willen en de juiste apparatuur hebben maar dat terzijde)

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • May 4, 2025

Waarom heb je geen gebruik gemaakt van de verhuisservice van KPN? 

Jij heb eerst een 4 GB internetabonnement afgesloten bij KPN op jou nieuwe woonadres? 

En heb jij XGS-PON glasvezel op jou nieuwe woning? 

Want KPN kan geen twee internetabonnementen leveren op jou nieuwe woonadres. 

En welk huidig internetabonnement heb je bij KPN lopen? 

En verder zou ik een keer contact opnemen met KPN klantenservice en hun kunnen zien welke abonnementen je heb en misschien kunnen ze jou weer verder helpen. 

Maar wat ik ook zeg. Je kunt bij KPN geen 2 internetabonnementen afsluiten. 

Je kunt bij KPN alleen sim only, mobiel en datasim only abonnementen afsluiten. 

Veel succes nog met de verhuizing. 

Waarom heb je geen gebruik gemaakt van de verhuisservice van KPN? 

Jij heb eerst een 4 GB internetabonnement afgesloten bij KPN op jou nieuwe woonadres? 

En heb jij XGS-PON glasvezel op jou nieuwe woning? 

Want KPN kan geen twee internetabonnementen leveren op jou nieuwe woonadres. 

En welk huidig internetabonnement heb je bij KPN lopen? 

En verder zou ik een keer contact opnemen met KPN klantenservice en hun kunnen zien welke abonnementen je heb en misschien kunnen ze jou weer verder helpen. 

Maar wat ik ook zeg. Je kunt bij KPN geen 2 internetabonnementen afsluiten. 

Je kunt bij KPN alleen sim only, mobiel en datasim only abonnementen afsluiten. 

Veel succes nog met de verhuizing. 

Ik wil tegelijkertijd op twee verschillende adressen internet hebben, ik werk als zelfstandig ondernemer dus ik ben aardig afhankelijk van m’n internet. Het plan is om internet bij huis 1 te hebben doorlopen, dan af en toe op dagen dat ik in nieuwe adres bezig ben laptop mee en remote into mn andere systemen zodat ik bij het nieuwe adres ook eventueel wat kan werken en tegelijkertijd kan klussen en dan op moment van verhuizen gaan alle computers over en dan zeg ik internet op het oude adres op.

Ik betaal dus even een tijdje dubbel maar dat maakt me niet zoveel uit, er is nu iig geen downtime.

De glasvezel kabel ligt nu nog voor de deur van de woning, die komen ze eind mei naar binnen halen, en ik wil dus op die dag ook gewoon gelijk alles in huis hebben qua eigen router, daarom wil ik dus weten of kpn zelf die XGS-pon levert of hoe dat werkt, daar was deze post voor bedoeld.

Glasvezel van 4Gb op dit adres is mogelijk namelijk.

• May 4, 2025

De glasvezel kabel ligt nu nog voor de deur van de woning, die komen ze eind mei naar binnen halen, ...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 4, 2025

Als er een BOP voor de deur ligt is de installatie datum ook de datum dat we het glasvezelcnaar binnen brengen.

@topicstarter ik denk dat je het slim hebt aangepakt om zo min mogelijk downtime te krijgen. Je krijgt van KPN een TK01 FTU met een ONT van Genexis of Nokia. Dat moet helemaal goed komen.

Dat is de afspraak die ik heb ingepland met KPN om dat te doen…. 

• May 5, 2025

Dat is de afspraak die ik heb ingepland met KPN om dat te doen…. 

Ok. Succes...

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@timvanhelsdingen, ik zie dat de community je al mooi te hulp is geschoten, top! Is voor jou nu helder hoe je alles straks aan kunt gaan sluiten op je nieuwe adres? Mocht je nu (of tegen de tijd van het aansluiten) nog verder vragen hebben, dan horen we ze uiteraard graag 😊

Alvast veel succes met de verhuizing!