Skip to main content
Antwoord

Wat voor aansluiting is dit en hoe sluit ik mijn modem hierop aan?

• June 19, 2025
  • 6 reacties
  • 123 keer bekeken

Ha community,

Wij staan op het punt te verhuizen naar een nieuw bedrijfspand en ik ben bezig internet op te stellen. In gesprek met KPN heb ik gehoord dat we alleen nog een koper-aansluiting hebben (en dat er glasvezel wordt aangelegd.) Ik ben bekend met de normale kastjes van KPN, maar nu kwam ik het volgende tegen: 

Ik neem aan dat dit het aansluitpunt voor internet is; maar de kabels lopen hier dood. 

Bij onze mede-huurders zie ik het volgende:

Beide lopen met ethernet kabels verder. KPN gebeld maar die geven aan dat er een ISRA aansluiting moet zijn. Nu heb ik onze hele verdieping afgezocht, maar niets gevonden. Lijkt me dat ik hier alsnog een monteur voor moet laten komen? Ik heb nu al een Unifi Dream Machine klaarstaan, maar dus nog geen plek om aan te verbinden.

Also, ik zie de volgende kastjes ook bij onze mede-huurders: is dit een verbinding voor glasvezel? Zo ja, zouden we dan niet direct glasvezel afnemen bij KPN?

Beste antwoord door joey92

op de foto's zie ik een ISRA10 op beide foto's. hier mag je zelfs eigenlijk niks doen. als je hier een verbinding op afneemt zal er een monteur moeten komen om hier jou modem op aan te kunnen sluiten. of eventueel nog een apart ISRA doosje er boven maken.

de laatste foto zie ik een zakelijke glasvezel voor grootzakelijke klanten. deze verbindingen hebben een behoorlijk hoger prijskaartje om hier een verbinding op af te nemen.

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 19, 2025

Beste ​@R de Kruijf de foto's hebben niets met glasvezel te maken, maar uitsluitend koper (xDSL), behalve de onderste foto, dat lijkenglasvezelaansluitingen, maar of deze van KPN zijn weet ik niet.

Ik hoop dat je op de 2e foto van boven niet zelf het deksel er afgehaald hebt.

Aan die aansluitpunten mag je helemaal niets zelf doen.

Zo te zien een flat met meerdere bewoners en aansluitingen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 19, 2025

op de foto's zie ik een ISRA10 op beide foto's. hier mag je zelfs eigenlijk niks doen. als je hier een verbinding op afneemt zal er een monteur moeten komen om hier jou modem op aan te kunnen sluiten. of eventueel nog een apart ISRA doosje er boven maken.

de laatste foto zie ik een zakelijke glasvezel voor grootzakelijke klanten. deze verbindingen hebben een behoorlijk hoger prijskaartje om hier een verbinding op af te nemen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 19, 2025

@JanD Zoiets verwachtte ik al - ik ben van de kast afgebleven, vermoedde al dat KPN dit zelf zou moeten doen. Kastje op de eerste foto is van ons, onaangeraakt dus. Vermoedelijk zijn wij dan het eerste bedrijf wat intrekt op deze verdieping. Het beste is dus direct de verhuizing aan te vragen, en aan te geven bij KPN dat we nog een ISRA kastje nodig hebben? 

Dank ook ​@joey92 , dit betreft idd een zakenpand, dus vandaar. Online te zien dat KPN zelf binnenkort hier glasvezel komt aanleggen, dus beste nemen we eerst koper direct af middels de verhuizing, en wachten we daarna op de upgrade vanuit KPN zelf.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 19, 2025

Beste ​@R de Kruijf gewoon (zakelijke) zakelijke aansluiting aanvragen en KPN beslist wat er mogelijk is, glasvezel of koper.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 20, 2025

Hier moet ik je even corrigeren. Dit is inderdaad een ISRA-10 aansluiting. Maar hier hoeft echt geen KPN monteur langs voor te komen. Het rechter gedeelte is afgeschermd; daar komt de KPN kabel binnen, en daar mag je inderdaad niet aankomen (kan ook niet). Het linker gedeelte is de ‘klant’ zijde. Hier mag de klant zelf zijn aansluiting in ‘punchen’ (de punch tool hangt er zelfs al). Hier kun je ook een installatieburo voor inschakelen, want niet iedereen is even technisch. Maar dit mag je gewoon zelf doen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 20, 2025

Hier moet ik je even corrigeren. Dit is inderdaad een ISRA-10 aansluiting. Maar hier hoeft echt geen KPN monteur langs voor te komen. Het rechter gedeelte is afgeschermd; daar komt de KPN kabel binnen, en daar mag je inderdaad niet aankomen (kan ook niet). Het linker gedeelte is de ‘klant’ zijde. Hier mag de klant zelf zijn aansluiting in ‘punchen’ (de punch tool hangt er zelfs al). Hier kun je ook een installatieburo voor inschakelen, want niet iedereen is even technisch. Maar dit mag je gewoon zelf doen.

@Edokter 

nee het is zeker niet de bedoeling dat klanten hier zelf aan gaan lopen prutsen. ten eerste weten klanten vaak zelf niet op welk nummer de juiste verbinding moet zitten. en die punch tool is meer zodat andere ISP dan KPN hier hun modem op aan kunnen sluiten.

als een klant KPN als ISP kiest zit hier altijd een “verplichte” monteur bij om het modem op de juiste verbinding te kunnen aansluiten. 

mocht er een andere ISP een verbinding aanvragen op een ISRA 10 of meer, dan komt er eerst een KPN monteur om de verbinding te komen Testen en Labelen. zodat de betreffende ISP weet op welk nummertje hun verbinding zit.