Skip to main content

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

SC/APC 

https://www.kpnwebshop.com/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc2/2?origin=913

Zie data sheet


De vraag is wat je er mee wil. Verlenging van de verbinding kan maar is op eigen risico en aansluiten op een eigen router gaat niet omdat het bij de Nokia's om een GPON verbinding gaat.


De vraag is wat je er mee wil. Verlenging van de verbinding kan maar is op eigen risico en aansluiten op een eigen router gaat niet omdat het bij de Nokia's om een GPON verbinding gaat.

En als je zelf wilt gaan klooien moet die G-PON eerst door KPN vervangen worden door XGS-PON.

G-PON wordt niet ondersteunt door KPN voor vervangen door eigen materiaal.

 


Misschien gaat @gensnet wel proberen de 5530 met G-Pon aan te sluiten dmv de clone methode die bij TM werkt volgens berichten of heeft die als eerste KPN klant een XGS-Pon modulle te pakken van AVM.


XGPON is geen Nokia naar mijn beste weten.


De vraag van @gensnet is wat voor glasvezel aansluiting heeft de Nokia ONT en dat is SC/APC 

Ik denk dan dat het hier om het verplaatsen van de Nokia ONT gaat @gensnet ?

 

 

 


@obelisk Klopt de nokia is G-Pon, kan zo zijn dat die wil weten of die kabel in de sfp van de Fritz past zodat bij ombouw hij de kabel kan houden.


Het maakt me op zich verder niet uit wat iemand met zijn aansluiting doet, ik plaats alleen maar even een paar aandachtspunten.


Het is duidelijk. Aan beide kanten van de huidige glasvezelkabel van de FTU naar de ONT zit een gelijke AC/APC stekker. Een AC/APC stekker past niet in de sfp-module LC/APC. Een sfp xgs-pon module is gekocht en dan zou ik alleen de AC/APC naar LC/APC glasvezelkabel in het koppelstuk van de FTU patch cover moeten plaatsen om de glasvezelkabel op de FTU middels de AC/APC stekker en het andere uiteinde middels LC/APC op de sfp-module te kunnen aansluiten.


-

 


De xgspon module is SC/UPC blauw 

 

Bij de AON EN GPON module van avm is het groen LC/APC (kleine stekker met clipje)

Bij de XGSPON module SC/UPC blauw (zie foto)

verwarrend (vind ik) 

Sluit nooit blauw op groen aan of andersom

 


De xgspon module is SC/UPC blauw 

 

Bij de AON EN GPON module van avm is het groen LC/APC (kleine stekker met clipje)

Bij de XGSPON module SC/UPC blauw (zie foto)

verwarrend (vind ik) 

Sluit nooit blauw op groen aan of andersom

 

Nee, de sfp gpon-module sluit je aan met een groene LC/APC stekker en dat zal bij de xgs-pon-module ook wel zo zijn met een groene LC/APC stekker……….


De xgspon module is SC/UPC blauw 

 

Bij de AON EN GPON module van avm is het groen LC/APC (kleine stekker met clipje)

Bij de XGSPON module SC/UPC blauw (zie foto)

verwarrend (vind ik) 

Sluit nooit blauw op groen aan of andersom

 

Nee, de sfp gpon-module sluit je aan met een groene LC/APC stekker en dat zal bij de xgs-pon-module ook wel zo zijn met een groene LC/APC stekker……….

De gpon module wel zoals ik vermeld

De xgspon SC/UPC blauw zie dit ⬇️!!

 


De xgspon module is SC/UPC blauw 

 

Bij de AON EN GPON module van avm is het groen LC/APC (kleine stekker met clipje)

Bij de XGSPON module SC/UPC blauw (zie foto)

verwarrend (vind ik) 

Sluit nooit blauw op groen aan of andersom

 

Nee, de sfp gpon-module sluit je aan met een groene LC/APC stekker en dat zal bij de xgs-pon-module ook wel zo zijn met een groene LC/APC stekker……….

De gpon module wel zoals ik vermeld

De xgspon SC/UPC blauw zie dit ⬇️!!

 

Ik snap het nu niet meer. Ik heb een groene SC/APC stekker in de FTU zitten en in een sfp gpon module moet een groene LC/APC stekker en géén SC/UPC stekker want die zal wel blauw zijn. Op zowel de SFP AON als GPON-module staat niet welke stekker je moet gebruiken.

Ik zal er vanzelf wel achterkomen welke stekker past.


 

Begrijp ik het nu goed? Ik trek de huidige groene SC/APC stekker uit de ONT en druk die in de sfp-xgs-pon module?

 

NEE Als de XGSPON module SC/UPC blauw is (staat er op) mag daar nooit jou huidige kabel in (groen)

dit moet het volgens mij worden bij jou (bij XGSPON) SC/APC (groen) naar SC/UPC (blauw)

maar ik zou wachten tot je die XGSPON module hebt en wat er op staat en dan kabel bestellen voor de zekerheid

module moet aangemeld worden of via clone als dat zal werken weet ik niet ?

 


 

Begrijp ik het nu goed? Ik trek de huidige groene SC/APC stekker uit de ONT en druk die in de sfp-xgs-pon module?

 

NEE Als de XGSPON module SC/UPC blauw is (staat er op) mag daar nooit jou huidige kabel in (groen)

 

Dàt begrijp ik, maar het zou onlogisch zijn dat je als je bij een sfp AON of GPON-module een LC/APC stekker zou gebruiken en bij een soortgelijk sfp XGS-PON-module plotsklaps SC/UPC?


@gensnetik heb het bericht hierboven iets aangepast

ff wachten tot je die module binnen hebt

NOOIT blauw op groen of andersom koppelen


@gensnet

ik denk dat dit plaatje wel genoeg info geeft

groen is 8 graden (koppelvlak) schuin daarom mag je deze nooit door elkaar halen met blauw

ook moet je bij elke connectie een one click cleaner gebruiken

en raak nooit de uiteinden met de hand aan

Verschil UPC en APC

 


@gensnet

ik denk dat dit plaatje wel genoeg info geeft

groen is 8 graden (koppelvlak) schuin daarom mag je deze nooit door elkaar halen met blauw

ook moet je bij elke connectie een one click cleaner gebruiken

en raak nooit de uiteinden met de hand aan

 

Dit is inderdaad duidelijk. Ik heb groene stekkers en dan ga ik nu echt geen blauwe stekkers gebruiken. De huidige glasvezelkabel is groen SC/APC naar groen SC/APC en de glasvezelkabel bij de router is groen LC/APC naar groen LC/APC. De glasvezel die ik gekocht heb is groen SC/APC naar groen LC/APC en die past in de sfp-module. Op de AON en GPON-module staat niet wat voor stekker je moet gebruiken.


 


Dat klopt bij de AON en GPON module is het LC/APC groen 

Dat klopt als een bus 

Maar bij de xgspon module moet dus kennelijk SC/UPC blauw (zie foto's hierboven) zijn 

Heb je die XGSPON module al ? 

Volgens de foto bij pijl staat daar echt SC/UPC 

Echt raar is het niet bij mijn 5490 is het een SC/PC bus blauw 

Om het nog warrig te maken SC/PC en SC/UPC dat heeft weer met de bolling te maken maar kan wel met elkaar werken 

Maar stop geen SC/APC in een XGSPON module wat SC/UPC alleen geschikt is

En ja het past maar nooit doen 

 

 

 

 

 

 


nu ga ik wat anders vragen

je hebt GPON heb je het serienummer in de fritzbox al eens geprobeerd van de (oude) ONT

een soort ONT clone proberen kan altijd

http://fritz.box/support.lua

GPON PLOAM  S/N:


Dat klopt bij de AON en GPON module is het LC/APC groen 

Dat klopt als een bus 

Maar bij de xgspon module moet dus kennelijk SC/UPC blauw (zie foto's hierboven) zijn 

Heb je die XGSPON module al ? 

Volgens de foto bij pijl staat daar echt SC/UPC 

Echt raar is het niet bij mijn 5490 is het een SC/PC bus blauw 

Om het nog warrig te maken SC/PC en SC/UPC dat heeft weer met de bolling te maken maar kan wel met elkaar werken 

Maar stop geen SC/APC in een XGSPON module wat SC/UPC alleen geschikt is

En ja het past maar nooit doen 

 

 

 

 

 

 

> Heb je die XGSPON module al ? 

Nee nog niet, maar ik verwacht die wel in de loop van de dag. Ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber en daar past een groene LC/APC stekker in de sfp-module(s). Wat opvalt met de foto van peter-keetfm is dat het een Duitse FRITZ!Box 5530 fiber betreft. Nu zou het zo kunnen zijn dat er op de Duitse markt een andere xgs-pon-module in de handel is dan hier in Nederland. De leverancier weet dat ik de xgs-pon in Nederland ga gebruiken.


nu ga ik wat anders vragen

je hebt GPON heb je het serienummer in de fritzbox al eens geprobeerd van de (oude) ONT

een soort ONT clone proberen kan altijd

http://fritz.box/support.lua

GPON PLOAM  S/N:

Nee hier ga ik niet mee experimenteren om per se gpon aan de praat te krijgen. Ik wacht de xgs-pon-module gewoon af. Dat heeft immers geen haast.


 De leverancier weet dat ik de xgs-pon in Nederland ga gebruiken.

Dan vraag je het hun welke patchkabel je nodig hebt.