Skip to main content

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

Nou ik heb een/de SFP+ XGS-PON module. Ik heb destijds een nieuwe glasvezelkabel gekocht met aan één kant een groene SC/APC stekker (FTU)  en aan de andere kant een groene LC/APC stekker (SFP-module). De groene SC/APC stekker past met het koppelstuk van de FTU cover patch en met de groene LC/APC stekker in de SFP-module (AON en/of GPON) van de FRITZ!Box 5530 fiber. Je zou nu denken dat de SFP+ XGS-PON module óók met een groene LC/APC stekker aan te sluiten is, maar dat is dus niet zo. Een groene LC/APC stekker past zeker niet in een/de SFP+ XGS-PON-module. Als ik nu de groene SC/APC stekker (van het gekochte glasvezelkabel) zo bekijken zou die in de SFP+ XGS-PON-module passen. Zo'n groene SC/APC stekker zit er ook in de ONT en dan zou het een kwestie zijn van stekker eruithalen, schoonmaken en plaatsen in de SFP+ XGS-PON-module. Dan moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik de kpn zover krijg om de verbinding van GPON naar XGS-PON over te zetten.


@gensnet

Lees eens het topic nog een keer door 

 

 


@gensnet

Lees eens het topic nog eens een keer door 

 

Goede advies…….. Alleen blijkt dat nu toch heel anders te zijn dan dat er hier voorbeelden van worden gegeven. Vergelijk alleen al de foto van de SFP+ XGS-PON module van peter-keetfm eens met die van mij…….


Heb je een foto van die module 


Heb je een foto van die module 

 


Dan vraag ik mij af of deze SFP+ module wel gaat werken met een fritzbox 5530

Of de fritzbox 5530 wel SFP+ ondersteund en deze module voor de fritzbox 5590 is ontwikkeld

Waar wel wat verwarring in zit en de juiste patchkabel

Ik denk zelf (kun je uitlezen in het menu bij fritz) dat deze module SC/UPC blauw is bij deze SFP+ module

Op internet is er maar bar weinig over te vinden

@Eric van Udenkunt U hier wat opheldering over geven ?

 

Eric een vraag over mijn fritzbox 5490 deze geeft connector SC/PC aan in het menu

Bij veel providers werd deze geleverd met SC/PC kabel blauw klopt

Waarom staat er bij avm op de site dat dit een SC/APC moet zijn ?

dit staat er en is tegenstrijdig (SC/APC-bus (brede connector, rechte snede)

link:

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

 

 


Dan vraag ik mij af of deze SFP+ module wel gaat werken met een fritzbox 5530

Of de fritzbox 5530 wel SFP+ ondersteund en deze module voor de fritzbox 5590 is ontwikkeld

Waar wel wat verwarring in zit en de juiste patchkabel

Ik denk zelf (kun je uitlezen in het menu bij fritz) dat deze module SC/UPC blauw is bij deze SFP+ module

Op internet is er maar bar weinig over te vinden

@Eric van Udenkunt U hier wat opheldering over geven ?

 

Eric een vraag over mijn fritzbox 5490 deze geeft connector SC/PC aan in het menu

Bij veel providers werd deze geleverd met SC/PC kabel blauw klopt

Waarom staat er bij avm op de site dat dit een SC/APC moet zijn ?

dit staat er en is tegenstrijdig (SC/APC-bus (brede connector, rechte snede)

link:

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

 

 

> Dan vraag ik mij af of deze SFP+ module wel gaat werken met een fritzbox 5530

Dat hoef je je niet af te vragen want het antwoord is “ja".  “Gewone” sfp+ modules voor onder andere 10GBase-T werken niet, omdat die niet speciaal gemaakt zijn voor een glasvezel router rechtstreeks aangesloten op internet. Deze sfp+ XGS-PON is speciaal gemaakt om o.a. de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op internet aan te kunnen sluiten met een sfp+ XGS-PON glasvezel aansluiting van de kpn.

De FRITZ!BOx 5590 fiber staat te springen om op de markt verkocht te worden en daar zit standaard zo'n sfp+ XGS-PON-module bij.

De FRITZ!Box 5530 fiber ondersteunt ook de meegeleverde sfp AON en GPON-modules (zie eerdere foto), maar de kpn legt geen glasvezel meer aan met beide "soorten” glasvezel. Ze leggen nu maar uitsluitend XGS-PON aan en die ondersteunen ze nu alleen nog maar.

> Op internet is er maar bar weinig over te vinden.

Dàt klopt. Enerzijds omdat dit nog een betrekkelijke “nieuwe” techniek is die ze nu landelijk “uitrollen” zoals ze zo mooi zeggen en anderzijds maakt de kpn er nu ook niet veel “reclame” voor om de gebruikers te weerhouden van zelf gaan knoeien/prutsen. Een gemiddelde glasvezel gebruiker hoeft helemaal niet te weten welke soort glasvezel aansluiting die heeft. Er nog even van afgezien dat het de gemiddelde gebruiker van glasvezel totaal niet interesseerd…… Als die maar internet hebben en van wie en wat dat kost en welke snelheid, zal de ongeïnteresseerde gebruiker een suikerbiet zijn.


@gensnet, Wel goed in het uit elkaar trekken van een reactie en het dan op KPN te projecteren als of zij jou tegenwerken.

Het gaat om de aansluiting op de modulle dat daar weinig over te vinden is op het internet.

welke dus groen blauw klein of groot.


Doornekamp33 schrijft: Wel goed in het uit elkaar trekken van een reactie en het dan op KPN te projecteren als of zij jou tegenwerken.

Dàt heb je goed “geanalyseerd”. Wat je waarschijnlijk nu even vergeten bent is dat ik al vanaf 1983 met ptt-telecom te maken heb gehad en daar diverse tegenwerkende dingen mee beleefd heb. Iemand die dat nog nooit zelf heeft ervaren weet niet waar ik het over heb.

> Het gaat om de aansluiting op de modulle dat daar weinig over te vinden is op het internet.

Dàt klopt, maar daarom is het er wel degelijk. Het is bij heel veel mensen zo wat ze niet (willen) zien, bestaat niet…..

Ik ben me ervan bewust dat ik wel eens de “eerste” kan zijn die zoiets wil een router rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten. Je moet dan voor anderen de beroemde kastanjes uit het vuur halen en dan moet je een harde “kop” hebben met veel incasseringsvermogen.


@gensnet 

Wat ik er van begrijp is dat een SFP+ module niet werkt op een SFP bus (andersom wel)

Als de fritzbox 5530 een SFP bus heeft gaat het niet werken

daarom vraag ik wat info aan @Eric van Uden hij werkt bij AVM

en wat betreft de fritzbox 5590 die wordt waarschijnlijk op uitvoering geleverd versie AON / GPON /XGSPON

als je immers AON hebt wat moet je met een XGSPON module

een versie met alle modules lijkt mij onwaarschijnlijk

 


inderdaad de SC (Standard Connector)/APC ( Angled Physical Connector ) is idd onder hoek van 8 graden afgeslepen t.o.v de PC ook wel UPC welke dit niet is.

Deze eerste (APC) is altijd groen en (PC/UPC) altijd blauw, Dan maakt het even niet uit of het de kleine ( LC ) of de grotere ( SC ) Connector is behalve de maatvoering uiteraard.


@LaurensZalm 

Zie ook begin dit topic plaatje is wel handig 

 


 

Ik ben me ervan bewust dat ik wel eens de “eerste” kan zijn die zoiets wil een router rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten. Je moet dan voor anderen de beroemde kastanjes uit het vuur halen en dan moet je een harde “kop” hebben met veel incasseringsvermogen.

Ik heb al maanden een fritzbox 5490 direct op glasvezel 

En meerdere gebruikers waaronder @Doornekamp33 

Ik heb ook tijdelijk de 5530 direct op glasvezel gehad

Maar kwam er achter dat er geen usb poorten op zat voor lte netwerk met mijn Huawei 4g stick 

(Kwam ik te laat achter) en deze is retour gegaan 

@gensnet je zal niet de 1e zijn router direct op glasvezel 😉🍻


@peter-keetfm , het gaat @gensnet om direct op XGS-PON en daar zit hij inderdaad bij 1 van de eersten bij KPN die dat gaat proberen met een Fritzbox.

Ik ben er van overtuigd dat het redelijk probleemloos kan gaan als die SFP maar de goede specs heeft voor de KPN systemen.


@peter-keetfm, het gaat @gensnet om direct op XGS-PON en daar zit hij inderdaad bij 1 van de eersten bij KPN die dat gaat proberen met een Fritzbox.

Ik ben er van overtuigd dat het redelijk probleemloos kan gaan als die SFP maar de goede specs heeft voor de KPN systemen.

redelijk probleemloos ?

Ik vraag het mij af 🤪


Ik hou daarom ook een slag om de arm, maar als het bij T-Mobile op G-Pon goed kan gaan moet dat KPN ook lukken op XGS-Pon.🤔


Ik hou daarom ook een slag om de arm, maar als het bij T-Mobile op G-Pon goed kan gaan moet dat KPN ook lukken op XGS-Pon.🤔

Met de juiste patchkabel en SFP module wel ja 

Ik vraag me af of die 5530 wel geschikt is met een SFP+ module 😉


Ik hou daarom ook een slag om de arm, maar als het bij T-Mobile op G-Pon goed kan gaan moet dat KPN ook lukken op XGS-Pon.🤔

Met de juiste patchkabel en SFP module wel ja 

Ik vraag me af of die 5530 wel geschikt is met een SFP+ module 😉

Dat hoef je je niet af te vragen want het antwoord is volmondig “ja”. Ik heb momenteel de sfp+ xgs-pon in de FRITZ!Box 5530 fiber zitten en hij werd meteen geslaagd gedetecteerd. De sfp+ xgs-pon module schijnt zelfs speciaal voor xgs-pon van de kpn gemaakt te zijn zo ik het van de leverancier begrepen heb. Zelfs de groene SC/APC stekker die nu in de ftu en ont zit past in de sfp+ xgs-pon-module. Het is nu een kwestie om de glasvezel van gpon naar xgs-pon over te laten zetten en dan haal je de groene SC/APC stekker uit de ont en die steek je dan in de xgs-pon-module en dan moet er nog ergens iets geregistreerd worden en dan heb ik de glasvezel direct op de FRITZ!Box 5530 fiber aangesloten.


Ik hou daarom ook een slag om de arm, maar als het bij T-Mobile op G-Pon goed kan gaan moet dat KPN ook lukken op XGS-Pon.🤔

Dit is dus een foute aanname dat wanneer je met t-mobile geen problemen hebt om glasvezel direct te kunnen aansluiten op een router dit met de kpn ook zo is. T-mobile is daar veel makkelijker mee en het gaat dan meestal ook nog om een “oude” aon-glasvezel verbinding en niet om een gpon die de kpn helemaal niet wil registreren. Ook met een xgs-pon doet t-mobile niet zo moeilijk als de kpn. De kpn is daar veel klierderig mee.


@gensnet Weet je zeker dat de groene SC/APC de goede aansluiting is, SC Groen en blauw passen zonder problemen kruislings in elkaar, alleen de tip van de glasvezel is het verschil, heb je een APC stekker en UPC aansluiting zal er veel teveel weerstand zijn waardoor de verbinding niet goed werkt, de verliezen zullen hoog zijn en zelfs uitval en storingen.

Dus je moet zeker weten of je de APC moet gebruiken of toch de blauwe UPC, volgens de plaatjes kun je dat in de Fritzbox zien.

PS, niet KPN de schuld geven als jij het verkeerd aansluit he, vertrouwen is goed, controleren is beter.

en bij T-Mobile heb ik het over G-Pon, XGS-Pon hebben ze niet en AON gaat via de ODF of WBA van de KPN glasvezel, leer aub lezen en niet de zaak naar je hand zetten, je oude onderschrift kun je anders beter weer tevoorschijn halen.


Ik denk dat er nu bepaalde mensen zijn die denken dat rechtstreeks op glasvezel aangesloten te zijn dit via de ont gaat. Je hebt dan weliswaar glasvezel maar de glasvezel zit niet direct op een router aangesloten maar via een apparaat (dat wordt verschillend genoemd “mediaconvertor” of “modem”). Wanneer je de glasvezel zonder een ont op een router kunt aansluiten, heb je een router rechtstreeks aangesloten op glasvezel.


Je bent hier niet in gesprek met dombo’s, we weten heel goed waar het over gaat, jij denk dat je alleen de wijsheid in pacht hebt maar je laat steekjes vallen en giert steeds weer uit de bocht met aannames en verdraaien van wat gezegt word van jou kant.

En waar bazeer jij op dat een eigen modem bij TM op PON makkelijker gaat dan bij KPN, je mag daar gewoon een paar dagen wachten tot de TD jou eigen ONT registreerd, schijnt alleen dat clonen lukt en dat zou dan bij KPN misschien ook lukken, ikke geen idee, ik heb gelukkig AON.


Wanneer je de glasvezel zonder een ont op een router kunt aansluiten, heb je een router rechtstreeks aangesloten op glasvezel.

De FRITZ!SFP XGS.PON is dan de ONT.


Je bent hier niet in gesprek met dombo’s, we weten heel goed waar het over gaat, jij denk dat je alleen de wijsheid in pacht hebt maar je laat steekjes vallen en giert steeds weer uit de bocht met aannames en verdraaien van wat gezegt word van jou kant.

En waar bazeer jij op dat een eigen modem bij TM op PON makkelijker gaat dan bij KPN, je mag daar gewoon een paar dagen wachten tot de TD jou eigen ONT registreerd, schijnt alleen dat clonen lukt en dat zou dan bij KPN misschien ook lukken, ikke geen idee, ik heb gelukkig AON.

Als je goed leest kun je merken dat je nog met iets nieuws te maken hebt waar nog maar erg weinig mensen “echte ervaringen” mee hebben. Er wordt op internet gezocht en weinig over gevonden en dan gaan de meeste “experts” teruggrijpen op “oude” kennis. Er wordt daarom met t-moble vergeleken met meestal een aon-glasvezelverbinding waar je zelf de glasvezel mag aansluiten en ook nu heeft t-mobile xgs-pon in de aanbieding en is daar helemaal niet zo klierderig mee dan de kpn. Even terzijde dat t-mobile stukken goedkoper is met hun prijzen wat glasvezel betreft dan de kpn. Maar helaas hebben een heleboel mensen de dikke pech geen gebruik te kunnen maken van het glasvezelnetwerk van t-mobile.

Voor wat betreft wat op wat past. Er zit nu een glasvezelkabel tussen de ftu en ont met aan beide einden een groene SC/APC stekker. Dat wordt “bevestigd” door de sticker op de doos van de patch cover van de ftu.

Het is ook “bevestigd” door de leverancier van de sfp+ xgs-pon-module dat er een groene SC/APC stekker in de module past.

 


Wanneer je de glasvezel zonder een ont op een router kunt aansluiten, heb je een router rechtstreeks aangesloten op glasvezel.

De FRITZ!SFP XGS.PON is dan de ONT.

Klopt als een bus 

En het mooie er van is dat je de gegevens van de glaslijn kan meten 

Dat vindt ik persoonlijk wel mooi